Show simple item record

dc.contributor.advisorOr, İlhan
dc.contributor.authorYol, Adem
dc.date.accessioned2020-12-04T11:56:29Z
dc.date.available2020-12-04T11:56:29Z
dc.date.submitted1993
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/81749
dc.description.abstractÖZET BİR SİGORTA ŞİRKETİNİN ÜRÜN PORTFÖYÜNÜN OPTİMİZASYONU MODELİ Son zamanlarda sigorta sektöründe ürün harmanı, yani portföyü, konulan, verimliliğin ön plana çıkması ve pazardaki rekabetin artması nedenleri ile önem kazanmıştır. Bu nedenle, şirketlerin üst yönetiminde, portföy optimizasyonu konusunun güncelliği artmaktadır. Bu çalışmada hayat dışı sigorta sahasında faaliyet gösteren bir sigorta şirketi için ürün karışımını ve toplam primin reasüre edilecek kısmını belirleyen bir model geliştirme amaçlanmıştır. Model, ele alınan her sigorta branşının reasürans oranını ve prim hacmini simültane olarak optimize edecek ve ilgili poliçe kararlarını yaratacak şekilde kurulmuştur. Mevcut kısıtlama ve ilişkileri dikkate alarak sigortacıların ürün harmanı kararlarını vermelerine yardıma olmak üzere sunulan model, Türk Sigorta Sektörünün yapısına göre geliştirilmiş ve bir sigorta şirketinden derlenen gerçek verilerle denenmiştir
dc.description.abstractiv ABSTRACT AN OPTIMIZATION MODEL FOR THE PRODUCT PORTFOLIO OF AN INSURANCE COMPANY Recently, because of competition and due to increase productivity, product mix and portfolio optimization issues are getting more and more attention in Insurance Sector. Accordingly, mathematical models and quantitative approaches related with portfolio optimization are gaining popularity at the management level of insurance companies. In this study the developing of a model for the determination of product mix and portion of total premium to be reinsured for a nonlife-insurance company is targeted. The model is geared to simultaneously optimize the premium level and the retention ratio of every insurance branch considered and to generate the related policy decisions. The presented model which could assist insurers in making their product mix decisions, giving due consideration to the existing restrictions and relationships has been developed with respect to the realities and limitations of the Turkish Insurance Sector and tested by using real life data from one insurance company.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectSigortacılıktr_TR
dc.subjectInsuranceen_US
dc.titleAn Optimization model for the product portfolio of an insurance company
dc.title.alternativeBir sigorta şirketinin ürün pörtföyünün optimizasyonu modeli
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmProduct mixes
dc.subject.ytmPortfolio management
dc.subject.ytmInsurance companies
dc.subject.ytmProductivity
dc.identifier.yokid28868
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityBOĞAZİÇİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid28868
dc.description.pages107
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess