Show simple item record

dc.contributor.advisorAnarım, Emin
dc.contributor.advisorCerid, Ömer
dc.contributor.authorEzer, Sadik Nejat
dc.date.accessioned2020-12-04T11:55:23Z
dc.date.available2020-12-04T11:55:23Z
dc.date.submitted1993
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/81633
dc.description.abstractBu çalışmada, uçakların sınıflandırılmaları için çeşitli nitelik çıkarımı yöntemleri ile çıkarılan niteliklerin başarımları araştırılmıştır. Çevre çıkarımı ve çevre doldurumu için ikişer değişik yöntem denenerek zaman ve bellek karmaşıklığına göre karşılaştırılmışım Başarımları incelenen nitelikler arasında geometrik nitelikler, moment tabanlı nitelikler, çevre ve izdüşüm için moment değişmezleri ve kapalı çevre için Fourier tanımlayıcıları bulunmaktadır. Niteliklerin başarı ölçütü olarak, dönme, kayma, ve küçülme gibi iki boyutlu dönüşümler sonucundaki değişimleri kullanılmıştır. Sınıflandırma için çıkarılan nitelik vektörünün boyutunu azaltmada kullanılan nitelik seçimi yöntemi bilişim kuram tabanlı yaklaşımdır. Farklı boyutlu nitelik kümelerinin başarımı, değişik uçak modelleri kullanılarak hazırlanmış üç boyutlu bir tensör üzerinde dönme uygulanarak oluşturulan bir örnek kümesi ile denemiştir. Üç boyut durumunda, tanıma olasılığını artırmak için alt-sınıflar kullanma yöntemi önerilmiş ve sonuçlar alt-sınıflar kullanılmadan bulunanlar ile karşılaştırılmıştır. Farklı boyutlara sahip en iyi nitelik kümeleri verilmiştir.
dc.description.abstractIn this thesis, several feature extraction methods and the performance of extracted features necessary for classification of airplanes are investigated. Two different algorithms for both boundary extraction and boundary filling were implemented and compared with respect to time and memory complexity. Among the features whose performance were examined in detail, there are geometric features, moment based features, moment invariant functions for the boundary and the silhouette, and the Fourier descriptors of the boundary curve. The performance criteria of the features are their variance under transformations in two dimensions like rotation, translation, and scaling. The feature selection technique used to reduce the dimensionality of the feature vector for classification is the information theoretic approach. The performance of feature sets having different dimensions are tested with a sample set formed using three dimensional rotations on a 3D tensor of three different planes. To increase the probability of detection in three dimensional case, the method of sub-classes is proposed and the results are compared with the ones where no sub-classes are used. The best feature sets with different dimensions are given.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectElektrik ve Elektronik Mühendisliğitr_TR
dc.subjectElectrical and Electronics Engineeringen_US
dc.subjectUçak Mühendisliğitr_TR
dc.subjectAircraft Engineeringen_US
dc.titleFeature extraction and selection for classification of air planes
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmGeometric properties
dc.subject.ytmFeature
dc.subject.ytmAirplanes
dc.identifier.yokid29697
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityBOĞAZİÇİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid29697
dc.description.pages74
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess