Driver design for asynchronous motors: Digital signal processing, control and data acquisition
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada öğrenciler ve eğitimciler için üç faz AC indüksiyon motor sürücüsü eğitim seti tasarlanmıştır. AC indüksiyon motor sürücüsü eğitim seti iki ana kısımdan oluşur. Bu kısımlar güç elektroniği ve sistem kontrolü kısımlarıdır. Güç elektroniği kısımı doğrultma ve sürücü olmak üzere iki alt kısımdan oluşur. Doğrultma alt kısmı, sürücü için gereken DC gerilimi oluşturur. Bu DC gerilimi oluşturmak için kontrollü ve kontrolsüz doğrultucular tasarlanmıştır. Sürücü alt kısmı AC indüksiyon motorunu sürmek için üç faz AC gerilim oluşturur. Bu çalışmanın ana katkılarından biri olan güç elektroniği kısmında eğitim amaçlı tüm sinyaller ölçülüp, analiz edilebilir. Sistem kontrol kısmı F28035 sayısal sinyal işlemcisi kullanır. Motor açık döngü hız kontrolü için uzay vektör modulasyon methodu ile birlikte V/F kontrolü uygulanmıştır. Yine bu çalışma kapsamında, kapalı devre hız kontrolü MATLAB yardımıyla bulunan sistem modeline göre gerçekleştirilmiştir. Son olarak, maksimum torku kontrol etmek için yeni bir yöntem gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmada veri toplama sistemi olarak D-LAB ürünü kullanılmıştır. In this research, a three-phase AC induction motor driver training set is designed for students and educators. The AC induction motor driver training set design consists of two main parts: the power electronic part and the system control part. The main components of the power electronic part are the rectifier and the inverter. The rectifier generates a DC voltage supply for feeding the inverter. In the thesis, it is realized both as a controlled and an uncontrolled rectifier. The inverter generates a three-phase AC voltage in order to drive the AC induction motor. As one main contribution of the thesis, the power electronic part is realized such that all relevant signals can be measured and analyzed for educational purposes. The system control part uses the F28035 DSP for computations. V/F control is implemented with the space vector modulation method for open-loop speed control. In addition, closed-loop speed control is performed based on a system plant model, that is found with the help of MATLAB. Finally, a new method for controlling the maximum available torque is realized. The study is supported by various measurement experiments that are obtained using the data acquisition system D-LAB.
Collections