Gülhane Askeri Tıp Akademisi Askeri Tıp Fakültesi öğretim elemanları ve öğrencilerinin eğiticiliği algılama biçimlerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Tıp eğiticilerinin hangi özellikleri taşıması gerektiği konusunda birçok farklı yaklaşım vardır. Bunun için tıp eğiticisini değerlendirme ve sahip olduğu özellikleri belirlemede de farklı yöntemler kullanılmaktadır. Hem öğrencilerin hem de eğiticilerin ideal eğiticiyi algılama biçimleri bu değerlendirme yöntemlerinden birisi olarak kullanılabilir. Bu amaçla çalışmamız; tıp fakültesi eğiticileri ile öğrencilerinin ideal eğiticiyi algılama biçimleri ve bunlar arasında farklılıkları ortaya koymak için yapılmıştırBu çalışmada ?İdeal Klinik Eğitici Algılama Çizelgesi? olarak geliştirilen 28 özellikten oluşan bir ?Q-sort test? anketi kullanılmıştır. Öğrenciler için; ?İdeal Eğitici Algılama Çizelgesi?, eğiticiler için ise hem ?Eğitici Olarak Kendinizi Tanımlama Çizelgesi? hem de ?İdeal Eğitici Algılama Çizelgesi?'ni içeren anketler yapılmıştır. 103 tıp fakültesi eğiticisi ve 267 tıp fakültesi öğrencisi anketleri yanıtlayarak çalışmaya katılımıştırÇalışmada verilen 28 özelliğe göre öğrenciler tarafından en çok benimsenen özellikler; İletişim kuran, Güvenilir, Empati kuran, Teşvik eden ve Cana yakın olmuştur. Eğiticilerin kendini tanımlamalarında ise; Güvenilir, İletişim kuran, Yenilikçi, Cesaretlendiren ve Empati kuran özellikleri yüksek oranda benimsenen özelliklerdir. Yine eğiticilerin ideal eğiticiyi tanımlamada en fazla oranda Araştırıcı, Teşvik eden, İletişim kuran, Yenilikçi ve Güvenilir özellikleri öne çıkarılmıştır. Öğrencilerin en az hoşlandıkları özellikler; Emreden, Gelenekçi, Denetleyen, iddialı ve Düzelten'dir. Eğiticilerin kendilerini tanımlamada en az benimsedikleri özellikler ise; Emreden, Gelenekçi, İddialı, Denetleyen ve Onaylayan'dır. Yine eğiticilerin ideal eğiticiyi tanımlamada en az oranda hoşlanılan özellikler olarak; Emreden, Gelenekçi, İddialı, Merhametli ve Denetleyen özellikleri ortaya çıkmıştırBu çalışmada elde edilen sonuçlara göre, Gülhane Askeri Tıp Akademisi, Askeri Tıp Fakültesi'nde bulunan tıp eğiticilerinin kişisel olarak en çok ve en az benimsedikleri ve ideal eğiticide olmasından en çok hoşlandıkları ya da olmasını istemedikleri özelliklerin neler olduğu tespit edilmiştir. Aynı zamanda tıp öğrencilerine göre de ideal bir eğiticinin hangi özelliklere daha çok ya da daha az sahip olması gerektiği belirlenmiştir. Askeri Tıp Fakültesi'nde öğrencilerin eğiticileri birer rol model aldıkları ortaya çıkmıştır. Bu çalışmada ortaya çıkan sonuçları; tıp fakülteleri kendi eğitici formatlarını belirlemede, eğiticilerin seçiminde ve yönlendirilmesinde kullanabilir. Bu ve benzeri çalışmalar ışığında daha ideal eğitici yetiştirilecek, bunun da öğrenci başarısı üzerine olan pozitif etkisiyle, eğitimde daha mükemmele ulaşma sağlanacaktır. There are various ideas about the peculiarities which are necessary for medical educators. By this reason different methods are used for the evaluation of the medical educators and the identification of their peculiarities. Both the students? and the teachers? perception about an ideal educator may be an evaluation method. In this study, our aim was to identify the perceptions of the medical students and teachers about an ideal educator, and also the varieties between each otherWe used a 28-item Q-sort instrument which we called as ?Form of perception about an ideal educator?. In the student group we used only the ?Form of perception about an ideal educator?, but for teachers we used both the ?Form of perception about an ideal educator? and also the ?Form of self-perception as an educator?. 103 medical teachers and 267 medical students filled our formIn 28 features, the most common items for students were Communicates, Secure, Empathetic, Stimulating and Amiable. Also in teacher group, the most common items for evaluating themselves were Secure, Communicates, Innovative, Stimulating and Empathetic. On the other hand, the most common items for an ideal educator in teacher group were Probing, Stimulating, Communicates, Innovative and Secure. The mostly disliked items for students were Directive, Conventional, Controlling, Assertive and Correcting. Similarly to the students in teacher group, the mostly disliked items for evaluating themselves were Directive, Conventional, Assertive, Controlling, and Accepting. And also, the mostly disliked items for an ideal educator in teacher group were Directive, Conventional, Assertive, Compassionate and ControllingBy the results of this study, we identified the mostly liked and the mostly disliked features of an ideal educator; and of themselves as an educator, from the group of the medical teachers of Gulhane Military Medical Academy, Milatary Medical Faculty. And also we determined the features which are mostly expected and unexpected by students for an ideal medical teacher. We saw that the medical educators play a role model for the medical students. The medical faculties can use the results of this study for identifying the formers of their educators, choosing and orienting their education personnel. This study and also similar ones will help to bring up ideal educators and with its positive effect, the perfectness in education will be achieved.
Collections