Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin yazma öz yeterlik algıları ve kaygı düzeylerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin yazma öz yeterlik algıları ve yazma becerisine yönelik kaygılarının hangi düzeyde olduğunu belirlemektir. Tarama modelinde desenlenen bu çalışmanın evrenini, 2017-2018 eğitim ve öğretim yılında Türkiye'deki üniversitelerin TÖMER bölümlerinde öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Örneklem seçiminde kolay ulaşılabilir durum örneklemesi tercih edilmiştir.Araştırmada'Türkçeyi İkinci Dil Olarak Öğrenen Yabancılar İçin Yazma Becerisi Öz Yeterlilik Ölçeği' kullanılmıştır. Ölçek anlatım ve şekil özellikleri ve dilbilgisi kurallarını kullanma olmak üzere 2 faktör ve 16 maddeden oluşmaktadır. Ayrıca Şen ve Boylu (2017) tarafından geliştirilen 'Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlere Yönelik Yazma Kaygısı Ölçeği' kullanılmıştır. Bu ölçek de eylem odaklı kaygı ve çevre odaklı kaygı olmak üzere 2 faktör ve 13 maddeden oluşmaktadır. Verilerin çözümlenmesinde, aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri kullanılmıştır. Verilerin cinsiyet ve yaş değişkenlerine ilişkin karşılaştırmalarda normallik testi ve varyansların homojenliğine bakılmış, dağılımın normal olduğu görülerek bağımsız gruplar t-testi kullanılmıştır. Türkiye'de bulunma amacı, Türkiye'de bulunma süresi ve günlük yazma etkinliklerine ayrılan zaman değişkenlerine ilişkin karşılaştırmalarda da öncelikle normallik testi yapılmış, dağılımın normal olduğu görülerek tek yönlü varyans analizi uygulanmıştır.Araştırma sonucunda; öğrencilerin anlatım ve şekil özellikleri ve dilbilgisi kurallarını kullanma alt boyutlarında orta düzeyde yazma öz yeterlik algısına sahip oldukları tespit edilmiştir. Cinsiyet değişkeni açısından, anlatım ve şekil özellikleri ile dilbilgisi kurallarını kullanmada öğrenci görüşlerinin anlamlı bir şekilde farklılaşmadığı ancak kadın öğrencilerin erkek öğrencilere göre daha yüksek düzeyde görüş belirttikleri tespit edilmiştir. Yaş değişkeni açısından, her iki alt boyutta da öğrenci görüşlerinin anlamlı bir şekilde farklılaşmadığı görülmüştür. Türkiye'de bulunma amacı ve Türkiye'de bulunma süresi değişkenleri açısından da her iki alt boyutta öğrenci görüşlerinin farklılaşmadığı tespit edilmiştir. Öğrencilerin günlük yazma etkinliklerine ayırdıkları zaman değişkenine ilişkin her iki alt boyutta da öğrenci görüşlerinin anlamlı bir şekilde farklılaştığı ve farklılığın yazmaya 2 saat ve üzeri zaman ayıran, 0-2 saat arası zaman ayıran ve hiç zaman ayırmayan öğrenciler arasında, yazma etkinliklerine 2 saat ve üzeri zaman ayıran öğrenciler lehine olduğu görülmüştür.Ayrıca öğrencilerin çok yüksek düzeyde olmamakla birlikte eylem odaklı kaygı ve çevre odaklı kaygı alt boyutlarında yazma kaygısı yaşadıkları tespit edilmiştir. Cinsiyet ve yaş değişkenleri açısından, eylem odaklı kaygı ve çevre odaklı kaygı boyutlarında öğrenci görüşlerinin anlamlı bir şekilde farklılaşmadığı tespit edilmiştir. Türkiye'de bulunma amacı değişkeni açısından, eylem odaklı kaygı boyutunda öğrenci görüşlerinin anlamlı bir şekilde farklılaştığı ve farklılığın eğitim amacı taşıyan öğrenciler lehine olduğu belirlenirken çevre odaklı kaygı boyutunda anlamlı bir farklılığın olmadığı görülmüştür. Türkiye'de bulunma süresi değişkeni açısından eylem odaklı kaygı boyutunda anlamlı bir farlılığın olmadığı belirlenirken çevre odaklı kaygı alt boyutta da öğrenci görüşlerinin anlamlı bir şekilde farklılaştığı ve farklılığın 0-2 yıl arası Türkiye'de bulunanlar lehine olduğu görülmüştür. . Öğrencilerin günlük yazma etkinliklerine ayırdıkları zaman değişkeni açısından, eylem odaklı kaygı boyutunda öğrenci görüşlerinin anlamlı bir şekilde farklılaştığı ve farklılığın 2 saat ve üzeri zaman ayıran öğrenciler lehine olduğu belirlenirken çevre odaklı kaygı boyutunda anlamlı bir farklılığın olmadığı görülmüştür. The aim of this study is to determine the level of anxiety of Turkish learners as a foreign language about their self-efficacy perceptions and writing skills. The universe of this study, designed in survey model consists of students studying in Tömer departments of universities in Turkey in 2017-2018 academic year. In the sample selection, easily accessible case sampling was preferred.In the study, Writing Skills Self-Efficacy Scale for Foreigners Learning Turkish as a Second Language developed by Büyükikiz (2012) was used. The scale consists of 16 items and 2 factors: narration and form features and using grammar rules. In addition, Writing Anxiety Scale for Students Learning Turkish as a Foreign Language developed by Şen and Boylu (2017) was used. This scale consists of 13 items and 2 factors: action-oriented anxiety and environment-oriented anxiety. Arithmetic mean and standard deviation values were used to analyze the data. Normality test and homogeneity of variances was analyzed in the comparisons of variables related to the data of gender, and age normal distribution was seen and the independent groups t-test was used. In the comparisons related to the time variable devoted to purpose and duration of presence in Turkey and daily writing activities, first of all, normality test was conducted and one-way analysis of variance was performed by finding normal distribution.As a result of the research; It was determined that students had a medium level perception of writing self-efficacy in the sub-dimensions of narration and form features and using grammar rules. In terms of gender variable, it was found that student opinions did not differ significantly in using narration and form features and grammar rules, but female students expressed higher level opinions than male students. In terms of age variable, it was observed that student views did not differ significantly in both sub-dimensions. With regards to purpose of presence variable and duration of presence variable in Turkey , students' opinions did not differ in both sub- dimensions as well. In the two sub-dimensions of the time variable that students devoted to daily writing activities, students' opinions differ significantly and it was seen that this difference was in favor of the students devoting 2 hours and more time for writing activities between the students ,devoting 2 hours and more time or 0-2 hours or no time for writingIn addition, it was found that the students experienced writing anxiety in the sub-dimensions of action-oriented anxiety and environment-oriented anxiety, but yet not at a very high level. In terms of gender and age variables, it was found that student views did not differ significantly in terms of action-oriented anxiety and environment-oriented anxiety. With regards to purpose of presence variable in Turkey, it was seen that students' opinions significantly differentiated in the action-oriented anxiety dimension and this difference was in favour of the students having educational aims and there was no significant differences in the environment-oriented anxiety dimension.While it was found that there was no meaningful difference in action-oriented anxiety dimension with regards to purpose of presence in Turkey , it was seen that students' views differed in a meaningful way in environment-oriented anxiety sub- dimension and this difference was in favour of the ones been in Turkey during 0-2 years . In terms of the time variable that students devoted to daily writing activities, it was observed that the students' views differed significantly in the action-oriented anxiety dimension and that the difference was in favor of the students who spent 2 hours or more, there was no significant difference in the environment-oriented anxiety dimension.
Collections