Göç alan bölgelerde çalışan branş öğretmenlerinin iş doyumu: Sultangazi örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İş doyumu, çalışan bireyin yaptığı işi ve iş yerindeki çalışma koşullarına göstermiş olduğu duygusal tepkidir. Yaptığı işten doyum sağlayan kişilerin daha mutlu ve üretken oldukları görülmektedir. Sabır, fedakarlık ve sürekli çalışmayı gerektiren öğretmenlik mesleğinde başarılı olmanın şartlarından en önemlisi bu mesleği severek ve isteyerek yapmaktır. Öğretmenlerin mesleklerine karşı olumlu tutum içinde olmaları son derece önemlidir. Günümüzde öğretmenlerin iş doyumuna etki edebileceği düşünülen bir başka unsurun da göç olgusu olduğu düşünülmektedir. Göç olgusu gerek bireyin kendi yaşamında gerekse toplumsal yaşamda barınma,eğitim, sağlık, beslenme, ulaşım gibi pek çok alanda sorunlara neden olabilmektedir.Bu çalışmanın amacı; göç almış bölgelerde çalışan branş öğretmenlerinin iş doyumu düzeylerini belirlemek, göçle birlikte ortaya çıkan sorunlar ile öğretmenlerin iş doyumuna etkilerini incelemektir. Bununla birlikte, eğitim yöneticileri ile öğretmenlere mevcut durum tespiti ve öğretmenlerin iş doyumu düzeylerini arttırıcı tedbirler konusunda veriler sunması bakımından önemlidir. Araştırmada elde edilecek veriler ile alan yazına katkı sağlanabileceği düşünülmektedir. Çalışmaya İstanbul ili Sultangazi ilçesinde resmi okullarında görev yapan 216 öğretmen ve eğitim yöneticisi katılmıştır. Araştırma verileri ölçek kullanılarak toplanmıştır. Veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu ve Minnesota İş Doyum ölçeği kullanılmıştır. Öğretmenlerin iş doyum düzeyleri, cinsiyet, yaş, medeni durum, eğitim düzeyi, mesleki kıdem ve görev ünvanı değişkenlerine göre tespit edilmiştir. Verilerin analizinde SPSS 24.0 paket programı kullanılmıştır. Araştırmada parametrik ya da parametrik olmayan testlerin varsayımları kontrol edilmiştir. Normallik testi sonucunda verilerin normal dağılıma uyduğu görülmüştür. Bu çerçevede verilerin tamamının analizinde parametrik testlerden yararlanılmıştır. Çalışma sonucuna göre; katılımcıların iş doyumu düzeyleri `yüksek` olarak belirlenmiştir. Erkek öğretmenlerin genel ve dışsal doyum düzeyleri kadın öğretmenlere göre daha yüksektir. Ünvanlarına göre iş doyum düzeylerine bakıldığında, öğretmenlerin iş doyumu düzeyleri eğitim yöneticilerinde daha düşüktür. Yaş, mesleki kıdem, medeni durum ve eğitim durumu değişkenlerine göre öğretmenlerin iş doyum düzeyleri arasında fark bulunmamaktadır. Öğrenciler için uyum programlarının yapılması ve göç eden ailelere yönelik konferans, seminerler düzenlenmelidir.Anahtar Kelimeler: Göç, İş Doyumu, Öğretmenlerde İş Doyumu. Job satisfaction is the emotional reaction of the worker to his work and to the working conditions in the workplace. It is seen that people who provide satisfaction from their work are happier and more productive. Patience, sacrifice and the most important requirement of being successful in the teaching profession that requires constant work is to do this profession with love and willingness. It is very important that teachers have a positive attitude towards their profession. Nowadays, another factor that is thought to affect the job satisfaction of teachers is thought to be the phenomenon of migration.Migration phenomenon can cause problems in many areas such as shelter, education, health, nutrition and transportation both in the individual's own life and in social life.The aim of this study is to determine the job satisfaction levels of the branch teachers working in migration regions, to examine the problem that arises with migration and the effects of the teachers on job satisfaction. Besides, it is important for education managers and teachers to provide data on the current situation assessment and measures to improve teachers ' job satisfaction levels. It is thought that it can contribute to the body of literature with the data to be obtained in the research. 216 teachers and educational managers working in public schools in Sultangazi district of Istanbul were participated in this study. The research data were collected using the scale. Personal Information Form and Minnesota Job Satisfaction Scale were used as data collection tools. Job satisfaction levels of teachers were determined according to gender, age, marital status, education level, professional seniority and job title variables. SPSS 24.0 package program was used to analysis of quantitative data. Assumptions of parametric or non-parametric tests were checked in the study. As a result of the normality test, it was observed that the data conformed to the normal distribution. In this context, parametric tests were used to analyze all data. According to the result of this study, job satisfaction levels of the participants were determined as `high`. General and external satisfaction levels of male teachers are higher than female teachers. According to their titles, job satisfaction levels of teachers are lower than the educational managers. There is no difference between job satisfaction levels of teachers according to age, professional seniority, marital status and educational status. Adaptation programs should be carried out for students; conferences and seminars should be organized for immigrant families.KeyWords: Migration, Job Satisfaction, Migration and Job Satisfaction.
Collections