Hemşirelik eğitiminde simülasyon yazılımının psikomotor beceri öğrenimine ve kaygı düzeyine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Işık, B. (2011). Hemşirelik Eğitiminde Simülasyon Yazılımının Psikomotor Beceri Öğrenimine ve Kaygı Düzeyine Etkisi. İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Öğretimi Anabilim Dalı. Doktora Tezi. İstanbul.Araştırma, hemşirelik eğitiminde ?İntravenöz (IV)/Damar İçi İlaç Uygulama? becerisine ilişkin simülasyon yazılımı tasarlayıp geliştirerek, simülasyon yazılımının psikomotor beceri öğrenimine ve kaygı düzeyine etkisini belirlemek amacıyla yarı deneysel tasarım tipinde planlandı. Araştırmanın çalışma evrenini, İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu birinci sınıf öğrencileri (162 öğrenci), çalışma grubunu araştırmaya alınma kriterlerine uygun 69 öğrenci (kontrol grubu=31, deney grubu=38) oluşturdu. Veri toplama aracı olarak, ?Bilgi Formu?, ?İntravenöz (IV)/Damar İçi İlaç Uygulama Becerisi Kontrol Listesi?, ?Durumluk-Sürekli Kaygı Envanteri?, ?İntravenöz (IV)/ Damar İçi İlaç Uygulama Simülasyon Yazılımı? ve ?Geliştirilmiş Enjeksiyon Kol Maketi? kullanıldı. Veriler, ilgili kurumdan ve öğrencilerden izin alındıktan sonra uygulama öncesinde, sonrasında ve insanda uygulama öncesinde olmak üzere üç aşamada toplandı ve SPSS paket programı kullanılarak analiz edildi. Kontrol grubundaki öğrencilerin, uygulama sonrası ve insanda uygulama öncesi durumluk kaygılarının deney grubuna göre daha yüksek olduğu; kontrol grubundaki öğrencilerin insanda uygulama öncesi durumluk kaygı puan ortalamalarının uygulama öncesine göre anlamlı olarak daha yüksek olduğu, deney grubundaki öğrencilerin, uygulama sonrası durumluk kaygı puan ortalamalarının hem uygulama öncesine hem de insanda uygulama öncesine göre anlamlı olarak daha düşük olduğu saptandı. Deney ve kontrol grubundaki öğrencilerin, uygulama öncesi, sonrası ve insanda uygulama öncesi sürekli kaygı puan ortalamaları arasında anlamlı fark olmadığı, deney grubundaki öğrencilerin her üç ölçüm zamanında da kontrol grubuna göre sürekli kaygı puan ortalamalarının sayısal olarak daha yüksek olduğu; kontrol grubundaki öğrencilerin uygulama sonrası ve insanda uygulama öncesi sürekli kaygı puan ortalamalarının, uygulama öncesine göre anlamlı olarak daha düşük olduğu, deney grubundaki öğrencilerin uygulama öncesi sürekli kaygı puan ortalamalarının, uygulama sonrasına göre anlamlı olarak daha yüksek olduğu belirlendi. Deney grubundaki öğrencilerin intravenöz/damar içi ilaç uygulama becerisi kontrol listesinden aldıkları toplam puan ortalamasının kontrol grubunun toplam puan ortalamasından ileri düzeyde anlamlı olarak daha yüksek olduğu saptandı. Sonuçlar, hemşirelik eğitiminde psikomotor becerilerin öğrenilmesinde simülasyon yazılımının etkili bir yöntem olduğunu ve kaygı düzeyini azalttığını göstermektedir.Anahtar Kelimeler: Simülasyon, Hemşirelik, Hemşirelik Eğitimi, Psikomotor Beceri, KaygıBu çalışma, İstanbul Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi tarafından desteklenmiştir. Proje No: 2290 Işık, B. (2011). Effect of Simulation Software on Learning of Psychomotor Skills and Anxiety Level in Nursing Education. Istanbul University, Institute of Health Sciences, Department of Nursing Education, PhD Thesis, İstanbul.The purpose of quasi-experimental study was to develop a simulation software related ?Intravenous Theraphy/Drug Administration? and determine the effects of simulation software on learning of psychomotor skills and anxiety level in nursing education. Target population of the study included 162 freshman at İstanbul University Florence Nightingale Nursing School, and the study sample included 69 students who met inclusion criteria of study (Control group=31, Experimental group=38). Data were collected using an ?Information Form?, ?Intravenous Theraphy/Drug Administration Skill Checklist?, ?State-Trait Anxiety Inventory (STAI)?, ?Intravenous Theraphy/Drug Administration Simulation Software? and ?Advanced Injection Arm?. Data were collected three times as at before practice, after practice and before practice on human, after getting permission from relevant institution and students. Data were analyzed by using SPSS packet programme. Control group students have high state anxiety in terms of experimental group in after practice and before practice on human; control group students? mean of state anxiety in before practice on human is significantly higher than before practice, experimental group students? mean of state anxiety in after practice is lower than before practice and before practice on human. Experimental and control group students have no statistically significant difference between before practice, after practice and before practice on human in mean of trait anxiety, experimental group students have high mean as numerically of trait anxiety in terms of control group in every three times; control group students? mean of trait anxiety is significantly lower in after practice and before practice on human than before practice. Experimental group students? mean of trait anxiety in before practice is significantly higher than after practice. Experimental group students? total mean of intravenous theraphy/drug administration skill checklist is significantly higher than control group. Results present that simulation software is effective method on learning psychomotor skills and reducing anxiety in nursing educationKey Words: Simulation, Nursing, Nursing Education, Psychomotor Skill, AnxietyThe present work was supported by the Research Fund of Istanbul University. Project No. 2290
Collections