Reggio emilia yaklaşımından esinlenen bir ilkokulda birinci sınıf uygulamalarının incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, Reggio Emilia yaklaşımından esinlenen ilkokul birinci sınıfuygulamalarının öğretim programının hedefler, içerik, eğitim durumları ve sınama durumlarıöğeleri açısından incelenmesi yoluyla uygulayıcılara öneriler sunulması ve böylesi bir öğretimsürecinde öğretmen rollerinin nasıl değiştiğinin ortaya konulmasıdır. Araştırma durumçalışması desenlerinden bütüncül tek durum deseni kullanılarak gerçekleştirilmiştir.Araştırmada derinlemesine bilgi elde etmek için katılımcı gözlem, doküman inceleme ve yarıyapılandınlmış görüşme araçları kullanılmıştır. Araştırmaya ilkokul birinci sınıf öğrencileri,sınıf öğretmenleri, atelieristalar ve okul psikologu olmak üzere toplam 32 katılımcı gönüllüolarak katılmıştır. Araştırma verileri betimsel analiz tekniği kullanılarak çözümlenmiştir.Araştırmada Reggio Emilia yaklaşımından esinlenen etkinliklerde kazanmalarınoluşturulmasında katılımcıların, resmi programın yanında, okulun felsefesinden ve öğretmengözlemlerinden yararlandıkları görülmüştür, içeriğin oluşturulmasında ise, çocuğun merakınıiçeren provakasyonlar, çember sohbetleri ve çocuklardan gelen taleplerin dikkate alındığıgörülmüştür.Reggio Emilia yaklaşımından esinlenen uygulamalarda eğitim durumları özellikleriaçısından; fiziksel, sosyal, duygusal ortam, etkinlikler ve öğretmen rolleri olmak üzere beşfarklı boyutta incelenmiştir. Fiziksel boyutta gerek mekânsal gerekse materyal olarak, ReggioEmilia yaklaşımım benimseyen okullarla benzer özellikler ortaya çıkmıştır. Duygusal ortambakımından ise, Reggio Emilia yaklaşımından esinlenen etkinliklerde, çocukların, yaparakyaşayarak heyecan/heves içerisinde, merak duyarak öğrenmeler yaşadıkları, keyif aldıkları vetüm bu süreçte özgüvenlerinin geliştiği görülmüştür. Sosyal ortam açısından, çocukların veöğretmenlerin işbirliği halinde ve yardımlaşma içinde oldukları, orman uygulamalarının da buduruma katkı sağladığı, ortak karar alma ile sürecin işlediği görülmüştür. Etkinler boyutundaise, çocuk merakı ile gelişen projelerin yanında çocuğun aktif katılımım sağlayacaketkinliklerin ve bireysel farklılıkların dikkate dindiği sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmadaöğretmenlerin çocukların öğrenmelerini gerçekleştirebilmeleri için; merak takipçisi,araştırmacı, öğrenci gibi çeşitli rollere girdikleri sonucuna ulaşılmıştır. Bu rollerin başlangıçtakendilerinde kaygıya neden olduğu sonrasında doyum ve içsel motivasyon yaşattığı sonucunaulaşılmıştır. ReggioEmilia yaklaşımından esinlenen uygulamalarda değerlendirme araçları olarak öğretmenlertarafından dokümantasyonunun yapıldığı bunun yanında çalışma kâğıtları, multi-disiplinerçalışma ve değerlendirme ölçeklerinin kullanıldığı görülmüştür.Sonuç olarak Reggio Emilia yaklaşımından esinlenilen ilkokul birinci sımf düzeyindekiuygulamaların yaklaşımın kuramsal çerçevesi ile büyük oranda örtüştüğü, özellikle yaşantıdandoğan program anlayışının katılımcılar tarafından benimsendiği, bununla birlikte bu yaklaşımınöğretmen rollerinde değişikliklere yol açtığı söylenebilir.Anahtar Kelimeler: İlkokul, Reggio Emilia Yaklaşımı, Program Uygulamaları, YaşantıdanDoğan Program, Öğretmen Rolleri, Durum Çalışması. This study aims to examine objectives, content, learning experiences and evaluationcomponents of the curriculum for first grade elementary school implementations inspired byReggio Emilia approach, and by doing so, to reveal how teacher roles change in such teachingprocesses and provide recommendations for the implementers.The study was carried out by using holistic single case design. Participant observation,document analysis and semi-structured interview tools were used in order to obtain in-depthinformation. 32 participants, including first grade elementary school students, class teachers,atelieristas and school psychologist, voluntarily took part in the study. The data of the studywere analysed with descriptive analysis technique.The study found that the participants made use of the teacher observations and theschool philosophy as well as the official curriculum when setting the learning outcomes for theactivities inspired by Reggio Emilia approach. As for the creation of the content, it was seenthat the provocations to raise children's curiosity, circle chats and the students' demands weretaken into consideration.The learning experiences in the implementations inspired by Reggio Emilia approachwere examined for their features in five different aspects including activities, teacher roles,physical, social and emotional environment. In the physical environment, features similar toschools embracing Reggio Emilia approach came out both in the materials and the space. Inrespect to the emotional environment, it was seen that during the activities inspired by ReggioEmilia approach, the children experienced learning by doing with desire and excitement,learned from wondering, took pleasure and developed self-confidence throughout this process.For the social environment, it was found that the children and teachers were cooperating andhelping each other, the forest practices contributed to this state and the course continued withcodecision. As for the activities, it was concluded that in addition to the projects developing bythe child's curiosity, the activities which children can participate actively and individualdifferences were taken into consideration. The study concluded that the teachers took variousroles such as curiosity seeker, researcher, student in order to let students carry out their learning.It was discovered that these roles caused anxiety at the beginning but then they led tosatisfaction and intrinsic motivation. It was revealed that in the implementations inspired by Reggio Emilia approach, teachers wrote documentation as evaluation tools and besides this;worksheets, multidiciplinary work and rating scales were used.In conclusion, it can be stated that the first grade elementary school implementationsinspired by Reggio Emilia relate to the theoretical framework of the approach to a great extent,especially emergent curriculum insight is adopted by the participants and in addition to this,this approach leads to variance in teacher roles. Key Words: Elementary School, Reggio EmiliaApproach, Curriculum Implements, Emergent Curriculum, Teacher Roles, Case Study
Collections