Children's literature and its role in the portrayal of gender roles: Roald Dahl's Revolting Rhymes
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Çocuk Edebiyatı, sosyal bilimlerdeki akademisyenler için nispeten yeni bir akademik çalışma alanı olarak görülse de, oldukça uzun zamandır insanların hem sosyal hayatlarında hem de eğitim hayatlarında farklı amaçlara hizmet ederek yer almıştır. Her ne kadar tanımlanması, içeriğinin ve sınırlarının belirlenmesi, dolayısıyla ayrı bir çalışma alanı olarak tanınması zaman almış olsa da, kökenleri hikâye anlatıcılığına dayanan çocuk edebiyatı, tarih boyunca bugünkü kitap formunu alana dek ninni, kısa öykü ve masal gibi türlerde karşımıza çıkmıştır. Bu tarihsel süreç içerisinde, çocuk edebiyatının iletişim, bilgi ve tecrübe aktarımı, eğitim gibi birçok amaç için etkili bir araç olarak kullanıldığı görülmüştür. Belki de çocuk edebiyatının en sık kullanıldığı yerlerden biri, toplumsal cinsiyet rollerini oluşturmak ve toplumsal kadın ve erkek rollerinin nasıl temsil edildiğini göstermektir. Özellikle masallar, yaşamın sosyal, politik ve ekonomik öncüllerini etkileyen kadın ve erkek tiplemelerinin mevcut özelliklerine azımsanamayacak ölçüde katkıda bulunmuştur. Bu tez, 20. yüzyıl çocuk edebiyatı yazarlarından Roald Dahl'ın Revolting Rhymes adlı kitabında, en bilinen masallarda yer alan bazı toplumsal cinsiyet rollerini nasıl yıktığını ve karakterleri itaatkâr stereotipler olmaktan çıkarıp kendini gerçekleştiren bireylere dönüştürerek nasıl yeniden anlattığını ortaya koymayı amaçlamaktadır. Children's Literature has long been taking part both in the social and educational lives of human beings by serving different purposes although it is regarded as a relatively new field of academic study for scholars in social sciences. Although it took time to define it, determine its content and boundaries, and thus be recognized as a separate field of study, children's literature, the origins of which date back to storytelling, had appeared in genres such as lullabies, short stories and fairy tales throughout history until it took its current book form. Considering its historical development, it has been seen that children's literature is used as an effective tool for many purposes such as facilitating communication, transferring knowledge and experience, as well as delivering education. Perhaps, one of the most frequent uses of children's literature is to construct gender roles and show how the social roles of men and women are represented. In particular, fairy tales have contributed much to the present characteristics of fe/male stereotypes affecting social, political, and economic premises of life. This thesis aims to present how Roald Dahl, who was a twentieth-century children's literature author, subverts the portrayal of some gender roles established in the most well-known fairy tales and how retells them by transforming the characters from being submissive stereotypes into self-realizing individuals in his book Revolting Rhymes.
Collections