Ortaokul öğrencilerinin özyeterlik algılarının fen ve teknoloji dersine kariı çeiitli değiikenler açısından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Yapılan bu araştırma ortaöğretim öğrencilerinin fen ve teknoloji dersine yönelik öz yeterliliklerini belirlemekte ve cinsiyet, akademik düzey, ailenin ekonomik gelir seviyesi, sosyal medya hesap sayısı, interneti kullanım nedeni, internette vakit geçirme süresi ve anne-baba eğitim seviyesi açısından anlamlı bir fark meydana getirip getirmediğini araştırmak, özyeterlik inançlarını incelemek ve farklı faktörler ile ilişkiyi belirlemek amacıyla yapılmıştır. Çalışmada betimsel tarama modeli tercih edilmiştir. Çalışma, Kahramanmaraş ilinde eğitim gören ortaöğretim öğrencilerine uygulanmıştır. Örneklem bu evrenden basit tesadüfi örnekleme yöntemiyle seçilen 298 ortaöğretim öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak fen ve teknoloji öz-yeterlik ölçeği uygulanmıştır. Kişisel veri anketinde öğrencilerin cinsiyet, akademik kademeleri, ailenin ekonomik geliri, sosyal medya kullanımı, interneti hangi amaç için tercih ettiği, günlük internet kullanımı, anne-baba eğitim seviyesi gibi farklı özellikleri tespit etmeye yönelik faktörler yer almıştır. Fen ve teknoloji dersi öz-yeterlik ölçeği 27 madde ve 3 etkenden oluşan 5'li Likert tipi bir ölçektir. Ölçekteki yanıt seçenekleri en olumludan en olumsuza doğru `kesinlikle katılıyorum`, `katılıyorum`, `kararsızım`, `katılmıyorum` ve `kesinlikle katılmıyorum` şeklindedir. Orijinal çalışmada ölçeğin tamamı için Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı 0,93 olarak hesaplanmıştır. Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı orijinal çalışmanın yazarları açısından incelenmiş; `bilim ve teknolojiye güven` için 0,93, `bilim ve teknolojideki zorluklarla başa çıkma ilişkisi` için 0,75 ve `bilim ve teknolojinin performansına güven` için 0,80 bulunmuştur. Bu araştırmada Cronbach Alpha güvenirliği ölçeğin tamamı için 0,91 bulunmuştur. `Bilim ve teknolojiye güven` için 0.90, `bilim ve teknolojiyle ilgili zorluklarla karşılaşmak ` için 0.75, ve `bilim ve teknolojiye güven ` için 0.64 olarak tespit edilmiştir. Çalışmadan çıkan sonuçlara göre tanımlayıcı analiz, bağımsız gruplar t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Bonferroni anlamlılık analizi testi kullanıldı. Çalışmadan elde edilen bulgular doğrultusunda ortaöğretim öğrencilerinin fen bilimleri ve teknoloji öz yeterliklerine yönelik tutumlarının `tamamen katılıyorum` seviyesinde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ortaöğretim Öğrencilerin fen ve teknoloji öz-yeterlik tutumları ile sosyal medya hesap sayısı, internet kullanım nedeni, interneti hangi amaç için tercih ettiği, internetin başına oturma süresi değişkenlerinde de anlamlı bir farklılık gözlenmiştir. Ancak anne-baba eğitim düzeyi faktörü arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır. This research conducted determines the self-efficacy of secondary school students for science and technology courses and investigates them in terms of different factors. Descriptive screening model was preferred in the study. The study was applied to secondary school students studying in Kahramanmaraş province. The sample consists of 298 secondary school students selected from this universe by simple random sampling method. The science and technology self-efficacy scale was applied as a data collection tool in the research. Factors aimed at determining different characteristics such as gender, academic levels, family economic income, social media usage, internet usage for which purpose they prefer, daily internet usage, mother's education level and father's education level were included in the personal data questionnaire. The science and technology course self-efficacy scale is a 5-point Likert-type scale consisting of 27 items and 3 factors. The response options in the scale are `I absolutely agree`, `I agree`, `I am undecided`, `I disagree` and `I strongly disagree` from the most positive to the most negative. In the original study, the Cronbach Alpha reliability coefficient was calculated as 0.93 for the entire scale. Cronbach Alpha reliability coefficient was examined from the point of view of the authors of the original study; 0.93 was found for `trust in science and technology`, 0.75 for `relationship to coping with difficulties in science and technology` and 0.80 for `trust in the performance of science and technology`. In this study, Cronbach Alpha reliability was found to be 0.91 for the entire scale. it was determined as 0.90 for `trust in science and technology`, 0.75 for `encountering difficulties related to science and technology`, and 0.64 for `trust in science and technology`. According to the results of the study, descriptive analysis, independent groups t-test, one-way analysis of variance (ANOVA) and Bonferroni significance analysis test were used. According to the findings obtained from the study, it has been concluded that the attitudes of secondary school students towards science and technology self-efficacy are at the level of `I completely agree`. A significant difference was also observed in the variables of science and technology self-efficacy attitudes of secondary school students and the number of social media accounts, the reason for using the Internet, the purpose for which they prefer the Internet, and the time of sitting on the Internet. However, there was no significant difference between the factors of maternal and paternal educational Decency.
Collections