Çok düşük doğum ağırlıklı prematüre çocukların okul çağındaki nörogelişimsel durumlarının değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Bu çalısmadaki amacımız 1500 gram ve altında (ÇDDA) veya 32. gebelikhaftasından önce dogan preterm çocukların, ilkokul 1.sınıf sonunda bilissel,davranıssal, nörogelisimsel durumlarının saptanması ve prenatal, natal, postnatalrisk faktörlerinin, nörogelisimsel duruma etkisinin incelenmesidir.Materyal ve Metod: Ocak 2001 ile aralık 2001 tarihleri arasında dogan veBakırköy Kadın Dogum Ve Çocuk Hastalıkları Egitim Ve Arastırma HastanesiNeonatoloji servisinde izlenen çok düsük dogum agırlıklı (ÇDDA) 90 çocuk çalısmayaalındı. Olguların bilissel ve davranıssal durumunu saptamak için wisc-r, PEDS, PSCtestleri uygulandı, olguların okul basarıları kaydedildi. Ayrıca prenatal, natal,postnatal özellikleri tesbit edildi. Olguların bedensel saglık durumunun tesbiti için,ayrıntılı nörolojik ve fizik muayene yapıldı.Bulgular : Çalısma grubumuzda bilissel sorun oranı %36 olarak bulundu. %36olgunun ise nörolojık muayenesi anormal bulundu. Serebral palsi oranı ise %7olarak bulundu. %2 olguda prematüre retinopatisine baglı görme kaybı tesbit edildi.Bilissel sorun ile prenatal, natal, postnatal risk faktörleri arasındaki iliski arastırıldı,yalnız perinatal asfiksi ile arasında istatistiksel olarak anlamlı iliski saptandı.Sosyoekonomik düzey, baba egitim düzeyi ve meslegi ile zeka puanı arasındaanlamlı iliski saptandı.Okul öncesi egitim alanların zeka puanlarının anlamlı olarak, almayalara göre yüksekbulundugu saptandı.Konusma bozuklugu %23 olguda tesbit edilmis olup, konusma bozuklugu olanolguların zeka puanlarında anlamlı olarak düsük bulundu.Ailenin Gelisimi Degerlendirme Ölçegi (PEDS) gecikmeli olan hastaların daha düsükzeka puanları aldıgı saptandı. Çocuklar çin Davranıs Sorunu Kontrol Listesiyle(PSC) zeka puanı arasında ise iliski tesbit edilmedi.Psikologumuz tarafından yapılan degerlendirmede % 39 olguda davranıssal ve veyabilissel sorun saptandı.Karne basarısı ile toplam zeka puanı arasında anlamlı iliski saptandı.Olguların yıl sonu Türkçe notu ile wisc-r sözel puan arasında, yıl sonu matematiknotu ile wisc-r performans puanları arasında anlamlı iliski saptandı.4Tartısma: Çok düsük dogum agırlıklı (ÇDDA) bebeklerin yasatılmalarını saglayanuygulamalara paralel olarak, bu çocukların yasamları boyunca ortaya çıkabilacekgelisimsel sorunları en aza indirecek uygulamaların gelistirilmesi gerekmektedir.Yasatma ve nitelikli yasatma kavramları her zaman birlikte düsünülüp planmalıdır.Çok düsük dogum agırlıklı (ÇDDA) bebeklerin gelisimsel izlemleri, saglıklı zamanındadogan çocuklara göre farklılık göstermektedir. Sayıları gittikçe artan bu bebeklerinyeterince izlenebilmesi için çocuk hekimlerinin çok düsük dogum agırlıklı (ÇDDA)bebegin izlemi konusunda deneyimli ve donanımlı olması gerekmektedir. Gelisimselsorunlar açısından yüksek risk altındaki bu çocukların gelisimsel izlemleri, ergenlikdönemine kadar devam ettirilmelidir.
Collections