Bel ağrılarında bel okulu programı ile alınan sonuçların değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu çalışma GATA Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon Ana Bilim Dalı'na 6 aydan daha uzun süreli bel ağrısı nedeniyle başvuran 68 hasta üzerinde yapılmıştır. Olgular rastgele olarak bel okulu grubu (1. grup) ve egzersiz grubu (2. grup) olarak iki gruba ayrılmıştır. 1. gruba İsveç bel okulu programı uygulanmıştır. 2. gruba aktif tedavi uygulanmayıp, bel okulu grubuna öğretilen ve uygulanan egzersiz ve beli koruma tekniklerini içeren el kitapçığı verilmiştir. Çalışmamızda, kronik bel ağrısında bel okulunun etkisi araştırılmıştır. Tedavinin etkinliği vizüel analog skalaya göre ağrı skoru, toplam bel hareketi, modifiye lomber schober ölçümü ve Oswestry fonksiyonel sakatlık ölçümü ile değerlendirilmiştir. Toplam bel hareketi ve modifiye lomber schober ölçümü, her iki gruptada istatistiki olarak anlamlı şekilde yükselmiş olarak bulunmuştur. Bununla birlikte, toplam bel hareketindeki artışın bel okulu grubunda 2'nci gruba oranla daha fazla olduğu saptanmıştır. Modifiye lomber schober ölçümü karşılaştırmasında Lay, 3. ay ve 6.ay bel okulu grubu lehine anlamlı fark bulunmuştur. Vizüel analog skala her iki grupta anlamlı olarak azalmıştı. Ancak her iki grubun karşılaştırmasında 6. ayda bel okulu grubu lehine anlamlı fark tespit edilmiştir. Çalışmamızda en önemli fark, Oswestry fonksiyonel bel sakatlığı değerlendirmesinde bulunmuştur. Bel okulu grubunda, 6. ay sonunda hastaların tamamının iyileştiği, 2. grupta ise 3. aydan sonra istatistiki olarak anlamlı fark olmadığı saptanmıştır. Sonuç olarak, özellikle kronik bel ağrısının tedavisinde bel koruma tekniklerinin öğretildiği ve bel hareketliliğinin yeniden kazandırıldığı, bel okulu programının etkili bir yöntem olduğu sonucuna varılmıştır. 40 SUMMARY This study was carried out in 68 patients with low back pain lasting more than 6 months, who were referred to Department of Physical Medicine and Rehabilitation of GMMA. The subjects were randomly allocated into two groups: Group 1 (back school group) and Group 2 (free exercise group). The Swedish back school programme was applied in Group 1, while Group 2 patients exercised freely by themselves using an manual for back exercise. In this study, the efficacy of the back school in chronic low back pain were investigated. The assesment was made in term of visual analog scala pain score, total lumbar mobility, modified lumbar Schober and Oswestry functional disability score. Total lumbar mobility and modified lumbar schober were improved in both groups statistically significantly, while the increment of total lumbar mobility was higher in Group I. Modified lumbar schober showed statistically significant difference between two group favouring back school group in 1 st, 3 rd and 6 th. months. Visuel analog scala decreased in both groups. But, the Group I showed a statistically significant decrement especially at 6'th month, in the comparison of both groups. The most important difference obtained in our study was the Oswestry functional disability score. All patients in Group I improved at the end of 6th month, nevertheless there was no statistically significant difference on Group II after 3'rd month. We conclude, that the back school programme has some effective properties by teaching back care techniques in regaining back movement. 41
Collections