Acil servise başvuran ve ayaktan tedavi edilen hastaların aile hekimlerinden memnuniyet durumlarının europep ölçeği ile değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Türkiye'de artan acil servis başvuruları sağlık sistemindeki en önemli problemlerden biri olarak kabul edilmektedir. Bir yılda toplam nüfusunun üzerinde acil servis başvurusu olması durumu en güzel bir şekilde özetlemektedir. Hastaların acil servisi tercih etmelerinin birçok sebebi olabilir. Bu çalışmada acil serviste ayaktan tedavi edilen hastaların aile hekimlerinden memnuniyetlerini ölçerek, artan acil servis başvurularında aile hekimlerinin bireysel etkisinin araştırılması amaçlanmıştır.Gereç ve yöntem: Çalışmada Temmuz 2015 döneminde Bursa Yüksek İhtisas Eğitim Araştırma Hastanesi Acil Servisi'ne başvuran yeşil alanda muayene edilen ve sadece ayaktan tedavi düzenlenen rastgele seçilmiş 18 yaş ve üzerindeki 394 hastada yüz yüze görüşmelerde EUROPEP anketi uygulanmıştır. Hastaların sosyo-demografik özellikleri kaydedildi. Hastalara mevcut şikayetleri ve acil servisi neden tercih ettikleri soruldu.Bulgular: Bu çalışmada, hastaların aile hekimlerinden memnuniyeti % 62,8 olarak saptanmıştır. Hastaların en memnun olduğu sorular hekimin hastayı dinlemesi % 76,9 ve muayene etmesi % 76,9 olarak belirlenmiştir. Hastaların en memnuniyetsiz olduğu konular doktora telefonla ulaşabilme (% 42,1) ve aile sağlığı merkezine telefonla ulaşabilme (% 28,9) konularıdır. Enfeksiyon şikayeti ile acil servise başvuran hastaların aile hekimlerinden memnuniyetleri anlamlı derecede (p=0,015) düşük bulunmuştur. Aile hekimlerine muayeneye sık giden hastalar acil servise de sık başvurmaktadır ( p=0,01).Sonuç: Acil servise başvuruların önde gelen nedeni akut dönemde ortaya çıkan rahatsızlıklardır. Hastalar aile hekimlerinden memnun olmalarına rağmen yine de acil servisi tercih etmektedir. Hastaların acil servisi daha bilinçli kullanmaları ancak iyi bir sağlık okuryazarlığı eğitimi ile mümkün olabilir. Anahtar kelimeler: Acil servis, acil olmayan hasta, aile hekimliği, EUROPEP, hasta memnuniyeti. Aim: Increasing application to emergency departments by outpatients in Turkey has been considered as one of the most important problems in the health system. The fact that a total number of applications to emergency departments within a year is over the total population of Turkey can be regarded as the most striking figure showing how serious this situation is. There may be many reasons for patients to prefer emergency departments. In this study, it was aimed to investigate the individual effect of family physicians on the increasing emergency department applications by measuring the satisfaction level of the patients who received ambulatory treatment at emergency departments with their family physicians. Methods: In the study, a face-to-face survey called EUROPEP was applied to 394 randomly selected outpatients who were at and over the age of 18 and who referred to Yuksek Ihtisas Training and Research Hospital in Bursa and examined in the green zone in July 2015. Socio-demographic characteristics of the patients were recorded. Patients were asked about their complaints and why they preferred emergency departments.Results: I found that patients' satisfaction with family physicians were 62.8 %. Patients mentioned that the most satisfying questions were 'physician's listening to the patient' by 76.9 % and 'physician's examining the patient' by 76.9%. The most dissatisfying issues that patients had were 'being able to reach the doctor through telephone' (42.1 %) and 'being able to reach family health centers through telephone' (28.9 %). The satisfaction of the patients applying to emergency departments due to infection complaints with family physicians were found significantly low (p=0.015). The patients frequently visiting family doctors were also frequent users of emergency departments (p=0.01).Conclusions: The leading cause of applying to emergency departments was found to be the ailments that occurred in the acute phase. Patients prefer emergency departments although they were satisfied with their family physicians. I believe that a more cost-effective use of emergency departments can only be managed by better health literacy in the community.Keywords: Emergency department, EUROPEP, Family practice, non urgent patient, patient satisfaction.
Collections