FETÖ-PDY'ye bağlı özel ortaöğretim kurumlarının 15 Temmuz darbe teşebbüsü üzerindeki etkileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Türk siyasi tarihi boyunca gerçekleştirilen pek çok darbe ve siyasi iktidarlara verilen muhtıraların demokrasiyi kesintiye uğrattığı ve ülkede darbe geleneği ile vesayet kültürü oluşturduğu aşikârdır. Buna mukabil Türk halkında acı tecrübelerin ördüğü demokrasi konusundaki bilinçlenme; zamanla siyaseti de şekillendirmeye başlamış, her türlü vesayetin etkisini azaltarak toplumsal iradenin devlet yönetiminde ön plana çıkmasını sağlamıştır. Ülkemiz özellikle son yıllarda vesayet odaklarıyla ciddi bir iktidar mücadelesi yaşamıştır. Bu mücadelenin zirve noktası şüphesiz 15 Temmuz 2016 tarihinde gerçekleştirilen darbe girişimidir. 15 Temmuz Darbe Girişimi gerek yapılış şekli gerek toplumun darbeye gösterdiği tepki bakımından ayrı bir kategoride değerlendirilmelidir. 15 Temmuz darbe girişimini gerçekleştiren ve FETÖ/PDY olarak adlandırılan bu yapı, yaklaşık elli yıllık bir süre içinde devletin önemli bütün birimlerine sızan, taraftarlarının önünü açmak için her türlü gayrimeşru yöntemi kullanan, örgütlenmesi itibarıyla olağanüstü bir gizliliğe sahip, zayıflığını telafi için devletin ve toplumun en stratejik noktalarını hedefi hâline getiren bir niteliğe sahiptir. 1980'li yıllardan itibaren siyasi iradenin, bürokrasinin, uluslararası güçlerin baskısıyla ya da destekleriyle 20-30 yıl ilerisini planlayan örgüt, eğitim sektörüne büyük önem vermiştir. FETÖ/PDY, açtığı okullar aracılığıyla örgüte insan kaynağı, maddi kaynak ve saygınlık kazandırmayı amaçlamıştır. Üst düzey sivil ve asker çocukları ile yoksul ailelerin başarılı çocuklarını okullarında ve dershanelerinde okutarak insan kaynağını oluşturma yönünde hareket etmiştir. Bu çocukların ilkokuldan başlayarak üniversite hayatlarının sonuna kadar örgütün himayesinde eğitim almaları sonucunda örgüte tam manasıyla bağlı bir kitle yetiştirilmiştir. Böylelikle kamuda ve özel sektörde örgüt yönetimi tarafından verilen emirleri sorgusuz sualsiz yerine getirecek bir örgüt tabanı meydana gelmiştir. FETÖ/PDY'nin eğitime bu kadar önem vermesinin ana nedenleri: kendisine yeni üyeler kazandırarak yurt dışında lobi oluşturmasını sağlayacak güçlü bir insan kaynağı elde etmek, eğitim faaliyetlerine ağırlık veren bir yapı süsü vererek yurt içinde ve yurt dışında belirli bir meşruiyet sağlamak ve eğitim faaliyetleri neticesinde muazzam bir maddi güce sahip olmaktır. Bu çalışma, darbe girişiminin öncesi ve sonrasında örgüt hakkında hazırlanmış resmî ve resmî olmayan raporlar, çeşitli yazarların araştırmaları ve diğer yayınlar üzerine temellendirilmiştir. Konuyla ilgili olarak toplumsal duyarlılığı artırmak amaçlanmaktadır. Çalışmada 15 Temmuz Darbe Girişimi'nin ana aktörü olan FETÖ/PDY'nin, elinde bulundurduğu özel ortaöğretim kurumlarının 15 Temmuz Darbe Girişimi'ne etkileri ele alınmıştır. Çalışmada ilgili literatür verildikten sonra toplumun bu konudaki görüşmelerini anlayabilmek ve çalışmanın sonucuna bir katkı sağlayabilmesi amacıyla yarı yapılandırılmış görüşme metodu ile üç sorudan oluşan bir form oluşturulmuştur. Rastgele yöntemle çeşitli meslek gruplarına mensup 30 görüşmeci seçilmiştir. Görüşme bulgularına göre görüşmecilerin hepsi, FETÖ/PDY'yi bir terör örgütü olarak görmekte, devletin tüm organlarına sızmak için eğitim yoluyla gençleri kullandıkları konusunda hemfikir bir tutum sergileyerek çalışmayı desteklemektedir.Anahtar Kelimeler: 15 Temmuz Darbe Girişimi, vesayet, örgüt yapılanması, FETÖ/PDY, eğitim. It is obvious that many coups during the Turkish political history have destroyed democracy and created a culture of tutelage with the coup tradition in the country. Correspondingly; Turkish people have become conscious about democracy as a result of bitter experiences. This situation has begun to shape politics over time by decreasing the influence of all kinds of tutelage. And then it has made the social will come to the forefront in state administration. Turkey, especially in recent years, experienced a serious power struggle with the tutelage groups. The peak of this struggle is undoubtedly the coup attempt that took place on 15 July 2016.The 15th of July Coup Attempt should be assessed in a separate category both in terms of the way it has been done and the reaction that the society has given to it. This structure, called the FETÖ / PDY, which carried out the coup attempt of July 15, infiltrated tall important units of the state within a period of almost fifty years and used all kinds of illegitimate methods to open the way of its supporters. It has an extraordinary degree of structural secrecy having targeted the most strategic points of the state and society.The organization, which has made 20-30 years-long plans since the 1980s with the support of international powers, gave great importance to the education sector. FETÖ/ PDY aimed to provide a knit human resource, financial resources and respectability through the schools it has opened. It has created human resources by educating the children of senior civilians and soldiers and the successful kids of poor families in their schools and after-school training centers. These children, from primary school to the end of their university life, were educated under the influence of the organization and as a result, a knit-bound community was obtained. In this way, an organizational base has been established to fulfill the orders given by the organization management both in the public and private sector without question. The main reasons why FETÖ/PDY has given that much importance to educational activities are to gain human resources in order to facilitate lobbying activities both in the country and abroad and in addition to that to reach tremendous financial strength pretending to be dealing only with education and make people believe that. This study is based on official and unofficial reports about the organization before and after the coup attempt, research by various authors, and other publications. It is aimed to increase the social sensitivity in relation to the subject. In this thesis, the effects of the private secondary educational institutions of the FETÖ/PDY on the July 15 Coup Attempt has been discussed. After the relevant literature has given in the study, a three-question form for the semi-structured interview method was formulated in order to understand the community's view and contribute to the conclusion of the study. 30 interviewers from various professional groups were selected randomly. According to the findings of the interviews, all of the participants deem the FETÖ/PDY as a terrorist organization and support this study by showing a consensus that it has used the youth through education to infiltrate all the organs of the state.Key Words: 15 July Coup Attempt, Tutelage, Organizational Structure, FETÖ/PDY, Education
Collections