2014-2020 yılları arasında Türkiye'deki kazaların bölgeler düzeyinde araç-sürücü-nüfus sayıları bakımından analizi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Türkiye'de yol ve trafik güvenliğine ilişkin birçok uygulama ve araştırma yapılmaktadır. Örneğin kamu spotları,elektronik denetleme,anketler gibi tercih edilen bu farklı uygulama ve yöntemler, denetim çeşitliliği kuvvetlendirilerek devam etmektedir. Ayrıca bu çalışmalar , 'sürücü bilinci' mantığının oluşturulmasını hedeflemektedir. Bu nedenle yapılan çalışmalarda neden – sonuç ilişkisi kurulmalıdır. Ancak Türkiye'deki çalışmaların bölgesel düzeye indirgenmiş kaynakları az olmakla beraber kurulan neden-sonuç ilişkisi de yetersizdir. Bu yönde kaynaklar artırılarak diğer ülke örneklerinin çalışmaları dikkate alınmalıdır. Çalışmanın amacı da Türkiye'deki trafik kazalarını nüfus araç ve sürücü sayılarıyla analiz etmek ve bölgesel çalışmaların etkisinin önemini vurgulamaktır. Çalışma kapsamında Türkiye'de 2014-2020 yılları arasında yaşanan trafik kazaları incelenmiştir. Bu inceleme özellikle bölgesel düzeyde yapılmış ve trafik kontrol sistemi trafik güvenliği gibi unsurlarla ilişkilendirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre trafik kazalarının meydana gelmesinde nüfus ve araç sayısının birincil etken olmadığı belirlenmiştir Nüfusun artmasıyla birlikte araç sayısında meydana gelen artışın beraberinde kaza sayısını da artırması beklenirken bölgesel düzeyde yapılan çalışmada bazı yıllarda nüfus ve araç sayısının trafik kaza sayısının ters orantılı olduğu görülmüştür . 2020 yılında 2019 yılına oranla toplam nüfus sayısı %1,4 araç sayısı ise % 3,9 oranında artış göstermiştir. Buna karşın trafik kaza sayısı ise %-68,75 oranında azalma göstermiştir. Araştırmada bu sonuçlar nüfus ve araç saylarının toplam trafik kaza sayılarıyla birlikte maddi hasarlı, yaralanmalı ,ölümlü yaralanmalı şeklindeki parametreleri ile birlikte değerlendirilmiştir. Various studies of road and traffic safety in Turkey is carried out. For example , these different preferred methods such as public service announcemements and electronic auditing continue by strengthening audit diversity.In addition , these studies aim to create ` driver awareness`logic.For this reason,a cause-effect relationship should be established in studies.Howevwr, the causal relationship is established but is less reduced resources to the regional level of work in Turkey is also inadeguate. In this direction , the studies of other country examples should be taken into consideration by increasing resources. The aim of the study population in traffic accidents in Turkey, to be analyzed with the number of vehicles and drivers and to emphasize the importance of the impact of regional studies.In the study, traffic accidents occurred in Turkey between the years 2014-2020 werw examined. This review has been done particularly at the regional level and is linked to elements such as traffic control system and traffic safety.According to the results of the research,it was determined that the relation between the number of vehicles and Various studies of road and traffic safety in Turkey is carried out. For example , these different preferred methods such as public service announcemements and electronic auditing continue by strengthening audit diversity.In addition , these studies aim to create ` driver awareness`logic.For this reason,a cause-effect relationship should be established in studies.Howevwr, the causal relationship is established but is less reduced resources to the regional level of work in Turkey is also inadeguate. In this direction , the studies of other country examples should be taken into consideration by increasing resources. The aim of the study population in traffic accidents in Turkey, to be analyzed with the number of vehicles and drivers and to emphasize the importance of the impact of regional studies.In the study, traffic accidents occurred in Turkey between the years 2014-2020 werw examined. This review has been done particularly at the regional level and is linked to elements such as traffic control system and traffic safety.According to the results of the research,it was determined that the relation between the number of vehicles and the population showed a high effect, and the population and the number of vehicles were not directly the primary factor ın the results analyzed at regional level.The region that can be associated with this is the Marrmara Region.In the study , these results were evaluated for the parameters of traffic accidents such as property damage , death, injury, and death injury.
Collections