Kalabalık acil servislerin sevk ve idaresinde etkin triyaj uygulamalarının önemi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
A: GİRİŞ VE AMAÇ: Ülkemiz, nüfusuna oranla, acil servis başvurusu en yoğun olan ülkelerin başında gelir. Bu yoğunluğa yol açan çeşitli nedenlerin çözüme kavuşturulmasıve işleyişin etkin ve verimli hale getirilmesi için elimizdeki en önemli enstrüman 'Acil Servis Triyaj Uygulamaları' dır. Başka ülkelerde, yaşamla ölüm arasındaki birkaç dakikalık farkı sağlamak amacıyla geliştirilen triyaj anlayışı, bizim ülkemizde aşırı kalabalıkların sevk ve idaresinde de etkin bir işlev görmek zorundadır.Bu çalışmadaki amacımız, Acil Servis Triyajı'nın oynaması gereken 'anahtar rol' konusunda acil servislerimizde görev yapan hekimlerimizin farkındalıklarını araştırmak ve etkin triyaj uygulamaları ile ilgili yapılabilecek iyileştirmeler konusundaki görüşlerini tartışmaya açmaktır.III. B: GEREÇ VE YÖNTEM: Çalışmamız prospektif yapıda bir anket çalışması olarak planlandı. Araştırma ile ilgili anketüç aşamalı olarak tasarlandı. Anketin birinci bölümünde; kalabalık acil servislerin sevk ve idaresinde triyajın oynaması gereken anahtar rol konusunda ortak farkındalık yaratacak bilgiler verildi, ikinci bölümünde; acil hekimlerimizin kendi çalıştıkları birimlerdeki triyaj uygulamalarının ana hatları ve yaşadıkları zorluklar sorgulandı ve son bölümünde ise; triyaj uygulamalarının efektif hale getirilmesiyle ilgili neler yapılabileceği konusundaki düşünceleri öğrenilmeye çalışıldı.Bu planda hazırladığımız sorular internet ortamına aktarıldı ve Acil Tıp Derneklerimiz, acil hekimlerimizin oluşturduğu internet siteleri ve ülkemizin dört bir yanında görev yapmakta olan acil hekimlerimizebizzat ulaşmak yoluyla tez çalışmamızla ilgili ankete katılımları sağlandı.III. C:BULGULAR: Bu çalışmaya 66 pratisyen, 88 asistan ve 115 uzman olmak üzere toplamda 269 acil hekimi katıldı. Hekimlerin %46'sının görev süresi 5 yılın altında, %22'sinin ise 10 yıl ve üzerinde idi. Hekimlerin %58'i triaj eğitimi almıştı. Tüm unvan ve görev süresi gruplarında nufusa onala acil servis başvuru yoğunluğu %87 ile yüksek bulundu. Acil servislerin sevk ve idaresinde %92 ile anahtar rolün triaj olduğunun kabul edildiği görüldü. Acil servislerin uygunsuz kullanımı fikri tüm gruplar tarafından %99 ile kabul gördü. Tüm gruplarda acillerde şiddet varlığı %92 ile kabul edildi. Acil servislere birden fazla hasta yakını alınmasının doğru olmadığı %98 ile tüm gruplarca kabul edildi. Self-Triaj uygulaması ve acil servislerde hasta ve yakınlarına müzik dinletilmesi fikri %75 ve %55 ile uygulanabilirliğidüşük bulundu. Sarı alan hastalarında hekim-hasta karşılaşması öncesi tetkik ve kısmi tedavi uygulamasına tüm gruplarda %85 olumlu görüş tespit edildi. Tanıklı resüsitasyon uygulaması tüm gruplarca %78 ile olumlu karşılandı.III. D:TARTIŞMA ve SONUÇ:Acil servis yoğunluğunun kısa vadede çözülmesi zordur fakat bu yoğunluğun sevk ve idaresinde etkin triyaj anahtar rol oynar. Acil servislerde sözlü ya da fiziksel şiddet yaygın olarak gözükmektedir. Bu sorun salt güvenlik tedbirleriyle çözülemez ve etkin triyaj şiddete çözüm noktasında da katkı sağlayabilir. Her acil servisin bir triyaj sistemi olmalıdır ve 3'lü 4'lü ya da 5'li triyaj sistemlerinden birini kullanabilir. Bu konuda acil servis triyaj personeli iyi eğitilmelidir ve mümkünse paramedikler triyaj alanında istihdam edilmelidir. Yaşlı nüfus giderek artmaktadır ve acil servis yoğunluğunu oluşturan etmenlerden biridir. Yaşlı nüfus için ayrı bir yapılanma ihtiyacı mevcuttur. Hastaların bekleme salonları yerine aciliyet durumlarına göre gözetim altında tutuldukları ve hemşire tarafından takip edildikleri donanımlı özel alanlara ihtiyaç vardır.III. E:ANAHTAR KELİMELER: Acil servis, etkin triyaj, hasta ve çalışan memnuniyeti, A: INTRODUCTION AND AIM: Our country is one of the leading countries with the most intensive emergency application by its population. The most effective instrument we have to solve the problems related to this intensity and to make the process effective and efficient is 'Emergency Triage Applications'. The understanding of triage which has been developed in other countries to maintain the difference of a few minutes between life and death, in our country, must function effectively in transfer and management of huge crowds. Our aim in this study is to investigate the awareness of our doctors who work at the Emergency Service regarding the 'key role' that Emergency Service Triage has toplay and open their views on the amendments that can be regarding effective triage applications to discussionIII. B: INSTRUMENT AND METHOD: Our study has been planned as a survey with a prospective structure. The survey related to the study has been designed in three stages; in the first part of the survey, some information to create awareness of the key role triage has to play in transfer and management of crowded Emergency Services has been given; in the second part, the main aspects of the triage applications in our doctors' departments and the main issues they experience have been questioned and in the final part, their opinions on how triage applications can be made more effective have been elicited. The questions we prepared within this plan have been transferred to the internet and the participation of the emergency doctors working throughout the whole country by reaching them via Associations of Emergency Medicine, the websites formed by our emergency doctors and in person has been maintained.III. C: FINDINGS: 66 practioners, 88 assistants and 115 specialists, in total 269 emergency doctors participated in this study. 46% of the doctors were below 5 years of tenure of office and 22% were above 10 years. 58% of the doctors had triage training. In all groups of title and tenure, emergency service application intensity by population has been found high by 87%. It has been found out that triage has been accepted as the key role in the transfer and management of emergency services by 92%. The idea of inappropriate usage of emergency services has been approved of by 99%. In all groups, the existence of violence has been accepted by 92%. It has been accepted by 98% that it is not right to allowmorethan 'one'relative of the patient in emergency services. Low applicability of 75% and 55% has been found for self-triage application and getting the patients and their relatives to listen to music at emergency services. Among yellow zone patients, 85% positive response has been received in examination prior to doctor-patient meeting and partial treatment applications in all groups. The application of 'witness resuscitation' has beenfound 78 % positive by all groups.III. D: DISCUSSION AND CONCLUSION: It's difficult to solve Emergency Service Instensity in the short term but effective triage plays a key role in the transfer and management of this intensity. Verbal or physical violence is widely observed in emergency services. This problem cannot be overcome solely with the help of security measures and effective triage might contribute to the solution to the problem of violence. Every emergency service must have a triage system and one of the triple, quadruple or quinary triage systems can be used. Emergency triage personnel must be trained well and if possible, paramedics must be employed in the field of triage. The old population is constantly increasing and this is one of the reasons for emergency service intensity. There is a need for separate structure for the old population. There is a need for well-equipped special area where they are kept in surveillence according to the emergency of their situation and followed by the nurse.III. E: KEY WORDS: emergency service, effective triage, patient and employee satisfaction
Collections