Yoğun bakımlarda izole odalar sistemi ve açık sistemin hasta yakını memnuniyetine olan etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Giriş ve Amaç: Yoğun bakımda yatan hastaların ortak özellikleri genel durumlarının kötü olmaları, bir ya da daha fazla organ yetersizliği olması, çoklu farmakolojik tedaviye ihtiyaçlarının olması, mortalite oranlarını arttırabilecek ek hastalıkları olmasıdır. Özellikle genel durumu kötü olan, entübe, hayati tehlikesi olduğu baştan beri bilinen hastaların yakınları zorlu bir süreç içindedirler. Ayrıca hastaların mevcut durumlarından dolayı karar verme konuları hasta yakınlarına düşmektedir. Son zamanlarda hasta yakını memnuniyeti tüm dünyada yoğun bakım kalite standartında köşe taşı olarak kabul görmektedir. Biz bu çalışmada izole (özel odalar) sistemi ve açık sistemde düzenlenmiş olan yoğun bakımlardaki hasta memnuniyetini karşılaştırmayı amaçladık.Metod: Sağlık Bilimleri Üniversitesi Antalya Eğitim ve Araştırma Hastanesi etik kurulundan izin alınarak 18 yaş üstü, yoğun bakımda en az 3 gün kalmış hastaların en az 2 kez ziyaret etmiş 200 hasta yakını çalışmaya dahil edildi. Bu 200 hasta yakını izole (özel odalar) sistemdeki yoğun bakımlarda yatan hastaların yakınları (grup 1, n=100) ve açık sistemdeki yoğun bakımlarda yatan hastaların yakınları (grup 2, n=100) olacak şekilde 2 gruba ayrıldı. Hasta yakınlarından çalışmaya katılmak için onam alınarak ziyaret saatleri içinde hasta başında anketleri doldurmaları sağlandı. Her 2 grubun verileri istatistiksel olarak hesaplandı.Bulgular: Özel (izole) odalar sistemindeki yoğun bakımlarda yatan hastaların yakınlarının memnuniyet oranının açık yoğun bakımlardakilere göre anlamlı derecede yüksek olduğu görüldü (tBG=3,06, tKE=4,33, tYD=5,45, tÇE=6,14, p<0,05). En çok memnun kalınan konuların fiziksel şartlar, gürültü oranı, mahremiyet ve bakımın kalitesi olduğu tespit edildi(p<0,05). Hasta yakınlarının meslek, yaş, hasta başına düşen doktor oranının memnuniyete etkisinin olmadığı görüldü (p>0,05).Sonuç: Türkiye'de ve dünyada henüz yaygınlaşmamış olan izole (özel) odalar sistemindeki yoğun bakımların enfeksiyon oranını azaltmak, daha kullanışlı bir donanım, bilinci açık olan hastaların kendilerini daha iyi hissetmeleri gibi birçok avantajlarının dışında hasta yakını memnuniyeti açısından da daha iyi sonuçlar doğurduğu anlaşıldı. Son zamanlarda yoğun bakım kalite standartının tüm dünyada odaklanılan köşe taşı olarak hasta yakını memnuniyeti düşünüldüğünde; bu tip yoğun bakımların daha fazla yaygınlaşması gerektiği öngörülebilir. Ancak bu sistemin yüksek maliyetlere sebep olması, hasta başına düşen hemşire sayısının daha fazla artmasını gerektirmesi ve doktor ve hemşirelerin bir hastanın başındayken diğer hastaları görememe riskinin artması gibi dezavantajları nedeniyle yaygınlaşması zaman alacaktır. Introduction and Purpose: The common traits of patients in intensive care unit are bad general situations, one or much more organ failure, requiring multi pharmacological treatment, having additional diseases that may increase the mortality rates. The patient relatives are in a rocky road especially whose patients are in bad general situation, intubated, life-critical condition. Also thay have to decide on current situation of the patients. In recent years, the patient relative satisfaction is accepted the most important part on quality standart of intensive care unit in all over the world. In this study, we aim to compaire patient relative satisfaction on intensive care unit which are regulated by isolated room and open system.Methods: By the following approval from Ethics Committee of University of Health Sciences, Antalya Training and Research Hospital, 200 patient relatives who are 18 years of age, whose patients lenght of hospital stay is at least 3 days and they visit their patients at least 2 times, are incluted in this study. These 200 patient relatives are seperated into two groups by in isolated system (special rooms) intensive care patients relatives (Group 1, n=100) and in open system intensive care patient relatives (Group 2, n=100). By receiving approval of patient relatives, it is supplied to make them to fill in questionnaire. Each group's datas are calculated statistically.Findings: It has seen that the patients relative satisfaction rates on isolated room system intensive care units are really much more than open system intensive care units (tBG=3,06, tKE=4,33, tYD=5,45, tÇE=6,14, p<0,05). It is detected that the most satisfactory subjects are physical conditions, noise ratio, privacy and quality of caring (p<0,05). It is noted, patients relative's job, age or number of doctor per a patient do not effect pleasure (p>0,05).Conclusions: In Turkey, the isolated room system intensive care that is not become widespread in over the word yet, is understood not only make patients feel better who is conscious, but also increase the rates of patient relative pleasure and it is noted that create better conditions on inflection and equipment. Recently, while the patient relative pleasure is seen as the most important part of intensive care quality standarts, it may envisaged that this kind of intensive care units should become widespread much more. But, this system causes high costs, number of nurse per patient should be increase and while the doctors and nurses are caring one patient, they can not reach the other patients. By these risks and disadvantages, it may take time to become widespread of this kind of intensive care units.
Collections