Information use behavior of some Turkish firms and their interest in new marketing information services
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET BAZI TÜRK ŞİRKETLERİNİN BİLGİ KULLANMA ALIŞKANLIKLARI VE YENİ OLUŞTURULACAK BİLGİ SERVİSLERİNE YAKLAŞIMLARI Çİ?DEM ERTEM Yüksek Lisans Tezi, İşletme Enstitüsü Tez Yöneticisi: Doçent Dr. GÜLİZ GER Haziran 1993, 111 sayfa Bu çalışmanın amacı, Türk şirketlerinin bilgi kullanma alışkanlıklarını öğrenmek ve buna göre bazı yeni bilgi servislerinin Türkiye pazarında tutunabilme olasılığım araştırmaktır. Türk şirketlerinin başarılı şirket yönetiminde bilgi kullanma ihtiyaçlarını belirlemek ve yeni bilgi servisleri hakkındaki fikirlerini almak için, Ankara'da bulunan onbir adet bilgi sağlayıcı organizasyon ve yirmi tane şirket ile mülakatlar yapılmıştır. Bu mülakatlardan elde edilen sonuç şirketlerin pazar araştırması ve duyumlarından oluşan şirket dışı bilgilere değer verdiği ve kullandığı yolundadır. Pazar haberlerini alabilmek için bir çok kaynağa baş vurabilen şirketler, özel araştırma şirketlerine duydukları güvensizlikten dolayı, pazar araştırmalarım kendileri yapmaktadırlar. Bu bulgular ışığında, çevrim içi ve dışı veri tabanları, önceden hazırlanmış pazar araştırması ve bilgi komisyonculuğu ya da danışmanlığı şeklinde dört tane yeni bilgi servisi önerilmiştir. Bu servisler Türkiye pazarı için birer yenilik olduklarından dolayı, pazar tarafından adaptasyonlarında çıkabilecek problemler incelenmiş ve HPazar Duyumları, zel ve nceden Hazırlanmış Pazar Araştırması, Bilgi Servisleri, Çevrim İçi Veri Tabanları, Çevrim Dışı Veri Tabanları, Bilgi Danışmanlığı. m ABSTRACT INFORMATION USE BEHAVIOR OF SOME TURKISH FIRMS AND THEIR INTEREST IN NEW MARKETING INFORMATION SERVICES Çİ?DEM ERTEM Master of Business Administration Supervisor: Assoc. Prof. GÜLÎZ GER June 1993, 111 pages The main purpose of this thesis is to find out information usage behavior of Turkish business and industry, and assess the acceptability of new types of information services by them. To learn the intentions of companies about information usage in various managerial situations and their ideas about new information services, personal interviews were conducted with eleven information provider organizations and twenty companies located in Ankara. Findings showed that companies value and use external information which can be defined as the collection of marketing research and intelligence. In order to gather marketing intelligence they apply to many sources like distributors, customers, and various publications, while they prefer to conduct research by themselves because of their skepticism to custom marketing research companies. In the light of these findings, four new information services were suggested such as on line and recorded media data base services, syndicated research services, and information brokerage services. Since these services are mostly new to Turkish market, their adoption process is investigated and accordingly marketing strategies are suggested. Keywords : External Information, Marketing Intelligence, Custom and Syndicated Marketing Research, Information Services, On-line Data Bases, Recorded Media Data Bases, Information Brokerage. u
Collections