Show simple item record

dc.contributor.advisorGer, Güliz
dc.contributor.authorBalım, Yeşim
dc.date.accessioned2023-09-26T11:31:39Z
dc.date.available2023-09-26T11:31:39Z
dc.date.submitted2021-04-26
dc.date.issued1995
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/751910
dc.description.abstractGelişmekte olan ülkelerde tüketim çevresi globalleşmenin ve ekonomik, politik ve sosyokültürel dönüşümlerin etkisi altında büyük değişikliklere uğramaktadır. Bu değişikliklerle karşılaşan tüketicilerde yerel kimlik ile yeni, `modern` kimliğin bağdaşımını kapsayan bir kimlik sorunu doğmaktadır. Bu nedenle kimlik bağdaşımı gelişmekte olan ülkelerdeki tüketim modelinin ciddi bir boyutunu oluşturmaktadır. Bu çalışma, global çağda Türkiye'de kimlik bağdaşımını evlerin döşenmesi açısından incelemektedir. Türkiye'deki dönüşümün kapsamını gösteren değişkenler olarak bağlı bulunan nesil ve şehirleşme kullanılmıştır. Meydana çıkan temalar olarak, 'Batı' konusundaki çelişkili görüşler ile birlikte ürün seçimiyle, kullanım modeliyle ve imgeler yoluyla bağdaşım tartışılmaktadır. Anahtar Sözcükler: Globalleşme, Modernleşme, Şehirleşme, Batılılaşma, Kimlik, Bağdaşım
dc.description.abstractThe consumption environment in developing countries have been changing drastically under the effects of globalization and economic, political and social transformations. Consumers facing these changes experience an identity problem where the local identity must be negotiated with the new `modern` identity. Negotiation of identity thus becomes a serious dimension of consumption patterns in developing countries. This study examines how people in Turkey negotiate their sense of identity in the global era in terms of house furnishings. As variables indicating the extent of transformation in Turkey, rate of urbanization experienced and generation belonged were used. The emerging themes of conflicting views about the 'West' as well as negotiation through product choices, usage patterns and images hold are discussed. Keywords: Globalization, Modernization, Urbanization, Westernization, Identity, Negotiationen_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleNegotiation of identity in the global era in house furnishing in Turkey
dc.title.alternativeGlobal çağda Türkiye'de ev döşemelerinde kimlik bağdaşımı
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2021-04-26
dc.contributor.departmentİşletme Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmFurnishing fabrics
dc.subject.ytmUrbanization
dc.subject.ytmIdentity
dc.subject.ytmGlobalization
dc.subject.ytmModernization
dc.subject.ytmSocio-cultural change
dc.subject.ytmConsumption behaviours
dc.identifier.yokid87127
dc.publisher.instituteİşletme Enstitüsü
dc.publisher.universityİHSAN DOĞRAMACI BİLKENT ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid87127
dc.description.pages83
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess