Sağlık kurumuna başvuran bireylerde hasta merkezli iletişim engelleri ve ilişkili faktörler
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Sağlık iletişiminde en önemli rol oynayan faktörlerden biri de şüphesizhastalarla kurulan iletişimdir. Bu iletişimin en iyi koşullarda sağlanması için hastalaraçısından bu iletişimi zorlaştıran etmenlerin belirlenmesi büyük önem arz etmektedir.Bu araştırmada farklı sağlık birimlerine başvuran hastalarda hasta merkezli iletişimengelleri ve ilgili faktörlerin değerlendirilmesi amaçlanmıştır.Gereç ve Yöntem: Kesitsel ve tanımlayıcı bu araştırmada S.B.Ü Kartal Dr. LütfiKırdar Eğitim ve Araştırma Hastanesi İç Hastalıkları, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları,Kadın Doğum ve Hastalıkları, Genel Cerrahi, Acil Servis Yeşil Alan Polikliniklerineve Tuzla Eğitim Aile Sağlığı Merkezi'ne 01 Şubat 2019-31 Ağustos 2019 tarihleriarasında başvuran 18 yaş ve üzeri bireyler dahil edilmiştir. Ölçeğin uygulanmasınıkabul eden bireylere sosyodemografik form, Hasta Merkezli İletişim Engelleri Ölçeği(HMİEÖ) ve Yetişkin Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği uygulanmıştır.Bulgular: Çalışmaya toplam 384 katılımcı dahil edilmiş olup, katılımcıların 184(%47,9)'ü E-ASM'ye, 40 (%10,4)'ı Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları polikliniğine, 40(%10,4)'ı İç Hastalıkları polikliniğine, 40 (%10,4)'ı Kadın Hastalıkları ve Doğumpolikliniğine, 40 (%10,4)'ı Genel Cerrahi polikliniğine, 40 (%10,4)'ı Acil ServisYeşil Alan polikliniğine başvurmuştur. Tüm katılımcıların HMİEÖ toplam puanı3,7±0,4 olarak tespit edilmiştir. Katılımcıların başvurdukları sağlık birimine göreHMİEÖ toplam puanı değerlendirildiğinde, E-ASM' deki katılımcılarda 3,7±0,4,Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları polikliniğindeki katılımcılarda 3,7±0,5, İç Hastalıklarıpolikliniğindeki katılımcılarda 3,8±0,6, Kadın Hastalıkları ve Doğum polikliniğindekikatılımcılarda 3,8±0,5, Genel Cerrahi polikliniğindeki katılımcılarda 3,6±0,4 ve AcilServis Yeşil Alan polikliniğindeki katılımcılarda 3,8±0,3 olarak saptanmış olup,başvurulan sağlık birimleri arasında HMİEÖ toplam puanı açısından anlamlı farkgözlenmemiştir (p=0,385).Sonuç: Bu çalışmada hasta merkezli iletişim engelleri açısından farklı sağlıkbirimlere başvuran bireylerde fark saptanmamıştır.Anahtar Kelimeler: Sağlık İletişimi, İletişim Engelleri, Hastalar, Sağlık HizmetiSağlayıcıları, Sağlık Personeli Objectives: One of the most important factors in health communication isundoubtedly communication with patients. In order to ensure this communication inthe best conditions, it is also important to determine the factors that make thiscommunication difficult for the patients. The aim of this study was to evaluatepatient-centered communication barriers and related factors in patients admitted todifferent units.Materials and Methods: In this cross-sectional and descriptive study, individualswho are over 18 years old and applied to the SBU Kartal Dr Lutfi Kirdar Trainingand Research Hospital Internal Medicine, Pediatric, Obstetrics and Gynecology,General Surgery, Emergency Department Green Zone polyclinics and TuzlaEducation Family Health Center between 01 February 2019 - 31 August 2019 areincluded. Sociodemographic form, Patient Centered Communication Barriers Scale(PCCBS) and Adult Health Literacy Scale were administered to the individuals whoaccepted the application of the scale.Results: A total of 384 participants were included in the study, and 184 (47,9%)applied to Education Family Health Center, 40 (10,4%) applied to the Pediatricpolyclinic, 40 (10,4%) applied to the Internal Medicine polyclinic, 40 (10,4%)applied to the Obstetrics and Gynecology polyclinic, 40 (10,4%) applied to theGeneral Surgery polyclinic, 40 (10,4%) applied to the Emergency Department GreenZone polyclinic. Total PCCBS score of all participants was found to be 3,7 ± 0,4.When the total scores of the participants were evaluated according to the health unitthey applied, 3,7 ± 0,4 in Education Family Health Center, 3,7 ± 0,5 in pediatricpolyclinic, 3,8 ± 0,6 in internal medicine polyclinic, 3,8 ± 0,5 in the Gynecology andObstetrics polyclinic, 3,6 ± 0,4 in the General Surgery polyclinic, 3,8 ± 0,3 in theEmergency Department Green Zone polyclinic, and there was no significantdifference between the health units in terms of the PCCBS total score (p=0,385).Conclusion: In this study, no difference was found between the patients who appliedto different health units in terms of patient-centered communication barriers.Keywords: Health Communication, Communication Barriers, Patients, HealthcareProviders, Healthcare Personnel
Collections