İstihbarat ve istihbarata karşı koymada algılama yönetiminin rolü: Irak Savaşı örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Savaş, asırlar içerisinde kapsam ve yöntem bakımından değişime uğrayan bir kavramdır. Eski zamanlarda sadece top ve tüfekle kazanılabilecek bir savaştan söz edilirken; günümüzde gerek savaşın kazanılmasında gerek ise barışın devamının sağlanmasında hedef kitlenin morali, desteği, düşünceleri ve psikolojisinin önem kazandığını görmekteyiz. Söz konusu unsurların ise çevresel etkenlerle birlikte oluşan ve organizasyonel bir süreç olarak tanımlayabileceğimiz algı ile oluştuğu bilinmektedir. Algı bireye özgü bir edinimdir. Ne var ki her insanda farklı algılamaların edinilmesinden bahsedilebileceği gibi algının değiştirilemeyeceğinden ya da kontrol edilemeyeceğinden de söz edilemez. İşte bu noktada, algıların kontrol altına alınıp, istenilen noktaya çekilmesi olayını kapsayan algılama yönetimi devreye girmektedir.Algılama yönetimi, bir devletin hem sahip olduğu istikrarı koruması hem de ulusal çıkarları doğrultusunda en etkin şekilde ilerleyebilmesi için kullanılan bir istihbarat ve aynı şekilde istihbarata karşı koyma yöntemi olarak karşımıza çıkmaktadır. İstihbaratın da, devlet güvenliği ve bekası için vazgeçilmez bir unsur olmasından hareketle, algılama yönetiminin istihbarattan ayrı düşünülmesi mümkün değildir. Bu amaçla, algılama yönetiminin uygulanması safhasında en çok başvurulan araç ise kitle iletişim araçlarıdır. Kitle iletişim araçları vasıtasıyla algıların kontrol ve manipüle edilmesinde amaç başlanılacak olan savaşı haklı çıkarmak, hali hazırda var olan desteği arttırmak, kitlelerin sahip oldukları algıları değiştirmek ya da kitlelerin istenilen düşünce ve duyguları benimsemesini sağlamak olabilir. Bu amaçlarla yapılan algılama yönetimi uygularında en öne çıkan, 2003 yılında başlayan Irak Savaşı örneğidir.Bu kapsamda öncelikle istihbarat, istihbarata karşı koyma, algı ve algılama yönetimi gibi kavramlar ayrıntılı olarak incelenmekte; bunu müteakip, bir istihbarat yöntemi olarak, algılama yönetiminde medyanın etkisi analiz edilmektedir. Çalışmanın ilerleyen safhalarında, algılama yönetimi uygulamaları konusunda getirdiği bir takım yeni uygulamalar dâhilinde özel olarak değerlendirilen Irak Savaşı'na değinilmekte ve söz konusu savaşın öncesi, esnası ve sonrasında uygulanan, seçilmiş algılama yönetimi örnekleri değerlendirilmektedir.Çalışmanın bir bütün halinde değerlendirilmesi ile algılama yönetimi faaliyetlerinin etkin bir biçimde uygulanabilmesi için istihbarat ve karşı istihbarat faaliyetlerinin etkin bir şekilde yürütülmesinin, başarıya ulaşma yolunda kati suretle elzem olduğu değerlendirilmektedir. War is a concept which goes through changes in terms of scope and methodology. Though winning a war with the usage of rifles and stone balls was the case in old times, today we can see that the morale, support, thoughts and the psychology of the target group have gained importance in both winning wars and preserving peace. It is known that these elements and perception that occurs in an organizational process. Perception is an acquisition which is specific for every human being. However perception being unable to change or control cannot be the case since each individual perceives differently. At this point the concept of perception management steps, in which includes the control and the manipulation of perceptions.Perception management comes out as a method in intelligence and counter-intelligence in an effort to both maintain stability and to preserve national interests. With the intelligence being indispensable element for the security and the survival of the state, it is not possible to think perception management separate from intelligence. With this aim, the most applied tool in implementing perception management is the means of mass communication.The intention of controlling and manipulating perceptions through mass media can be to justify a upcoming war, raising support for the government in a particular issue or to enable the masses adopting the desired thoughts or feelings. The main example of perception management applied with these intentions is the 2003 Iraq War.In this concept, the notions such as intelligence, counter-intelligence, perception and the perception management are viewed in detail while the effects of media in perception management is analyzed as an intelligence method. In the following phases of the study, Iraq War is evaluated privately within some new applications it brought on perception management and the chosen perception management examples that were applied before, during and the after the Iraq War are assessed.In the evaluation of the study as a whole, the effective conduction of intelligence and counter-intelligence actions is assessed as being crucial in the application perception management actions effectively.
Collections