Kırgızistan'ın potansiyel girişimci profilindeki kültürel farklılığın girişimcilik eğilimlerine etkisi ve bir ampirik çalışma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Girişimcilik üzerine yapılan çalışmalar zaman içerisinde kaynak taraflı, taleptaraflı ve çok taraflı tanımlar birleştirilerek sosyolojik, psikolojik ve ekonomikteorilerle olduğu kadar çevre etmenleri, öğrenme teorileri gibi farklı disiplinlerdenistifade ile geliştirilmiş teorilerle de açıklanmaya çalışılmıştır. Fakat girişimcileriçıkaranların içerisinde yetiştikleri topluma ait kültürden önemli oranda etkilenerekgirişimci kişiliklerini oluşturdukları üzerinde geniş bir fikir birliği bulunmaktadır.Doğu ekonomilerinde batı tipi bir libarel anlayışın ve piyasa işleyişinsağlanamamış olması ile yakından ilgili sonuçlar veren Hofstede'in kültürelboyutlar çalışması, dünyada 50'den fazla ülkede girişimciler üzerinde yapılmış engeniş uygulama ve Hofstede'in geliştirmiş olduğu Kültür Teorisi de en geçerli teoriolarak kabul edilmektedir. Girişimciyi oluşturan sosyolojik özelliklerin kültür arkaplanının ele alan Hofstede Kültür Teorisi çalışmamızın da ana çatısının teşkiletmektedir. Kırgızistan hem bir geçiş ekonomisi olması, hem de bir doğu toplumunubarındırması yönüyle kayda değer bir niteliğe sahiptir. Bununla birlikte hedef kitleolarak başarılı olmuş iş sahibi girişimciler yerine, Orta Asya ülkelerine özgün birterim olan 'kiosk' kavramı esas alınarak kendisini istihdam eden iş sahipleri (kiosk,self-employment) ana iskelet seçilmiştir.Farklı kültürel altyapıları içerisinde barındırsa da aynı ekonomik disiplindengeçmiş sosyal gruplardan oluşan Kırgızistan, içerisindeki kültürel farklılıklarıngirişimciliğe etkisinin araştırıldığı bu çalışmada, altkültür etkileri ile birbirine yakın,birbirinden etkilenen sosyal yapının Hofstede'in çalışmasından daha ayrıntılı birşekilde değerlendirildiği derinlemesine lokal bir çalışma özelliği taşımaktadır.Kırgızistan'da gelinen noktada gerçek ve kalıcı girişimci olacak kitledegörülen iptidai usüllerle iş yapma geleneği birçok nedenle devam etmekte olsa da,kalıcı yerli yatırımcı olmadan ekonomisini döndüren bir ülke olmayacağıgerçeğinden hareketle, ülkede yerli sermayenin oluşması zarureti ortadadır. Bununiçin şu an ticari hayata yakın duran en geniş kitlenin kendini istihdam eden kioskkültürü olduğu rakamsal bir gerçektir. Bandura'nın ortaya koyduğu öğrenmeteorisinde belirttiği gibi, kendini istihdam edenlerin gelecek nesilde girişimcilik veiş yapma eğiliminin yüksek olması beklenmelidir. Kırgızistan'da kendini istihdameden kitleyle kurulan yakın temaslar göstermektedir ki kiosk kültürü dünyadakidiğer kendini istihdam ile iş yaratan örneklerinden farklı olmayan bir aile işiyapısına sahiptirler. Bu da iki nesil bir arada iş yapan bir kitleyi ve doğal potansiyelyerli girişimci kitleyi öne çıkarmaktadır.Genel girişimcilik üzerine ve sonrasında özellikle kültür teorileri üzerineayrıntılı teorik bilgi ile desteklenen anket uygulaması, ve sonrasında yapılanayrıntılı değerlendirmeler ile çalışma, yerel unsurlar dikkate alınarak bu alanda şuana kadar yapılmış en geniş çalışma durumundadır. As international entrepreneurship gains high momentum as a significantand relevant field of research, scholars highlighted the role of cultural differencesbetween the entrepreneurship definition models. As it is surveyed and researchedthe previous entrepreneurship approaches, whole analysis show the three types ofclassification regarding three different scientific disciplines; Sociological,Psychological and Economical Theories to Entrepreneurship. Under this base, ourresearch underlines one of the well known and reasonably accepted SociologicalCulture Theory `Hofstede Culture Dimensions Theory ` in example of Kyrgyzstan.Over the fifty countries entrepreneurship scale tested by Hofstede within thedevelopment of his Cultural Theory. The possible effects on entrepreneurialdevelopment of five cultural values described by Hofstede are analyzed andsurveyed again on the Kyrgyzstan's entrepreneurships from a different point ofview with an additional dimension; confidence. In this research, target mass waspointed as self-employers(Kiosk Culture) and small enterprises, and it is assumedthat coming decades prove the position of today's self-employers will be shifted toreal and long run entrepreneurs for Kyrgyzstan as accepting the general consensusof Economic Theories to Entrepreneurship which has long been identifiedentrepreneurship as an engine of economic growth in capitalist societies.Consequences for transferring Western concepts of entrepreneurial practices to'Less Developed Countries' that may not share the same value system arediscussed.Conceptualizing entrepreneurship in such a manner calls into analysis alarge number of factors including economic, political, legal and social variables. Itis clearly beyond the scope of this thesis to discuss all variables that impact onentrepreneurship. Instead, the focus will be on the effect of social and culturalsystems on entrepreneurial practices.In this manner, analyzing all possibilities related with our dimensions andself –concept situations of Kyrgyzstan, survey was conducted over 540entrepreneurs pointing 85 Likert scale statements and only 91 Questionnaires wasaccepted eligible for computer database evaluation and all of them taken intoconsideration as a part of common-sense reflection. In a massive studyencompassing Kyrgyzstan gave the widest study results in the combination of thisspecific scientific and geographical area.
Collections