Саит Фаик Абасыйаныктын өмүрү, чыгармачылыгы жана тандалган аңгемелеринин кыргызча которулушу
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bugün Türk Eddebiyatı'nda Sait Faik Abasıyanık hikaye yazmaktahem sayı hem kalite açısından önde gelen yazarlardandır. Hayatını tamamenhikaye yazmaya bağışlamış insandır. Sait Faik sadece hikaye yazmamıştr.Hikayeden başka da roman, şiir, reportaj, eleştiri v.b. gibi edebi türleriyazmayı denemiştir. Ancak en başarılı olduğu alan hikaye alanıdır. Çok azyaşamıştır (1906-1954), ama çok sayıda yaı yazmıştır.Hayatı boyunca iki tane roman (Medarı Maişet Motoru ve KayıpAranıyor romanları) yazmıştır. İlk romanını (Medarı Maişet Motoru)yazdığında acemilik edip o kadar başarılı olamamıştır. İkinci romanını (KayıpAranıyor) birinci romanını yazdıktan uzun süre sonra yazmıştır. Bu ikinciromanı birinci romanına göre daha çok başarılı olmuştur. Bu romandayazarın yazma sanatı daha çok aksedilmiştir. Ama roman türü hikaye türünegöre daha uzun zamanı ve devamlı üzerinde çalışılıp derleme toplamayıgerektirdiğinden dolayı Sait Faik'in sabrı yetmemiş ve bu türle pekilgilenmemiştir. Ayrıca roman türü hikaye türünden daha uzun olduğundandolayı yazar romanın içindeki bütünlüğünü pek sağlayamamıştır.Sait Faik şiir yazmakta roman türüne göre daha çok başarılı olmuştur.Çünkü Sait Faik şair bir karaktere sahiptir. Hikayelerini iki satır olsa da şiir ilesüslemeyi tercih etmiştir. Kendisinin de «hikaye gibi şiir değil, şiir gibi hikaye yazacağım» dediği olmuştur. Kendisi hayattayken bütün yazdığı şiirleritoplayarak «Şimdi Sevişme Vakti» adıyla baskıya vermiştir.Gelelim hikayelerine. Bugün, Sait Faik, Türk Edebiyatı'ndaki hikayetürünün gelişmesine büyük katkıda bulunan ve önemli yeri olan hikaye yazarıolarak anılmaktadır. Hem hikayelerinin konusu, hem anlatım tarzı, hem dehikaye sayısı itibari ile eşsiz olduğu bilinmektedir. Onun daha sonrabulunmuş, ama baskıya verilmemiş hikayeleriyle birlikte iki yüzden fazlahikayesi vardır. Bazı hikayeleri, şiirleri başka dillere (genelde Avrupa dillerine)tercüme edilmiştir.Yukarıda da belirttiğimiz gibi hayatı çok dağınıktır. Çok yeri gezmiştir.Ayrıca İstanbul'da gitmediği köşe kalmamıştır. Gittiği yer genelde içki içilen,kumar, kağıt oynanan, şair, yazarların buluştuğu yer olmuştur. Hikayeyi biryerde sürekli oturarak yazmamıştır. Nerede ilhamı gelirse orada cebindebburuşuk kağıdı çıkararak dizine koyup bir şeyler karalamıştır.Kısacası bu çalışma üç bölümden oluşmaktadır.1. bölümde Sait Faik'in hayatı, ailesi, doğumu, çocukluğu, öğrenilik,gençlik, olgunluk yılları ve psikolojik ve fiziki yapısı anlatılmaktadır.2. bölümde Sait Faik'in sanatı, eserleri ve buna göre eleştiri ifadeedilmiştir.3. bölümde yazarın seçilmiş hikayelerinden Kırgız Türkçesi'ne aktarmalaryapılmıştır. Şu üç bölümden oluşan tez araştırmamın amacı Türkiye'deki TürkEdebiyatı'nın ünlü hikaye yazarı olan Sait Faik Abasıyanık'ı Kırgızokuyucularına tanıtmaktır. Bu çalışmamda kaynak ve öğüt açısından her türlüyardımını esirgemeyen Prof. Dr. Salican Cigitov'a, Türkoloji Bölüm BaşkanıAhmet Buran'a, Türkiye'den kendi kitabını gönderen İbrahim Kavaz'a teşekürederim. Today Sait Faik Abasiyanik is one of the leaders in the story writing ofTurkish Literature in terms of amount and quality. He is the person whosaccificed his life to story writing. But stories not the only things he used towrite. Besides stories he tried to write roman, poems, reports, comments andsoon. But his most successful field is story. He lived short (1906-1954), buthe wrote a lot.He wrote two romans (Medari Maiset Motoru and Kayip Araniyor) overall his life. He was not successful in his first roman(Medari Maiset Motoru),because he was not experienced. His second roman (Kayip Araniyor) waswritten a long time later after his first roman. This second roman was moresuccessful than his first. Writing art was expressed better in this roman. ButSait Faik was not interested in roman writing, because it needs a more longtime patience and thorougthul work over,than story. Siace roman is morelonger than story, writer could not provide its complete.Sait Faik was more successful in poems rather than romans. BecauseSait Faik has a character of a poet. He preffered to his stories by poems. Hetold that he would write story as a poem, but not poem as story. He collectedall his poems under and editted under name «In time to love» (SimdiSevisme Vakti) while he was alive.Lets come to his stories. Today Sait Faik is mentioned as a story writerwhich has important place in Turkish Literature an as a writer who made tobe of help in development of story writing art. He is known as unique in termsof story telling style, story thems. He has more than two hundreds storiesincluding those found later but not editted. Some stories and poems weretranslated on other languages (generally European).His life is disorganized as we mentioned above. He visited lot ofplaces. There is no place in Istanbul he has not visited. Places with he usedto visit were places for drink, playing cards, places of meeting of poets andwriters. He did not write story sitting in one place. He used to take piece ofpaper from his pocket and start to write at the place where inspirastion usedto come.Shortly this work consist of there parts:1) Sait Faik`s life, family, borth, childhood years of his youth, adult,psicologycal and physical structure are told in first chapter.2) Sait Faik`s art , works and comments concerning it are expressed insecond chapter.3) Some references on Kyrghyz Turkish from selected stories are made inthird chapter.The perpose my thesis is to introduce famous story writer of Turkishliterature Sait aik Abasiyanik to readers. In this work I am thankfull to Prof.Dr. Salijan Jigitov for his help in providing sowces, to decan of TurkologyDepartment Prof. Dr. Ahmet Buran for his advises and to Prof. Dr. IbrahimKavaz which is sent book for me.
Collections