Üniversite öğrencilerinin televizyon izleme eğilim ve nedenleri: Kırgızistan-Bişkek örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bişkek'te yaşayan üniversite öğrencilerinin televizyon izleme eğilimlerini, nedenlerini ve davranışlarım etkileyen faktörlerin `kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı` kapsamında araştırıldığı bu çalışmada, öncelikle kitle iletişiminin tarihsel gelişimine, bu alanda şimdiye kadar yapılmış önemli araştırmalara bakılarak, bu araştırmaların temelinde yatan kuramsal çerçeveler ortaya konulmaya çalışılmıştır. Bununla birlikte, yapmış olduğumuz alan araştırmasının daha iyi kavranabilmesi için, çalışmamızın ana temel konularını oluşturan `kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı` ile televizyon kavramlarının açılımları yapılarak, gönümüze kadar `kullanımlar ve doyumlar yaklaşım` kapsamında, televizyon üzerine yapılan çalışmalar hakkında da bilgi verilmiştir.Tüm bu kuramsal açılımlar doğrultusunda tasarlanan alan araştırmasına ömeklem olarak, Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi, Kığız Milli Üniversitesi, Orta Asya Amerikan Üniversitesi ve Kırgız-Rus Slavyan Üniversitesi seçilmiş ve izleme motivasyonlarını ortaya çıkarmak üzere anketler belirttiğimiz bu üniversitelerde uygulanmıştır. Bu doğrultusunda, ankete katılanların öncelikle, sosyo-demoğrafık ve ekonomik özellikleri belirlenenerek televizyon izleme nedenleri, eğilimleri ve davranışlarının neler olduğu ortaya konmuştur.Ortaya çıkan sonuçlara göre, Bişkek'teki üniversite öğrencileri kullanımlar ve doyumlar yaklaşımında savunulduğu gibi aktif izleyiciler oldukları ortaya çıkmıştır. Buna göre öğrenciler, televizyon seyretme konusunda oldukça seçicidirler ve doyum alamadıkları programlardan kaçınmaktadırlar.Öğrencilerin televizyon seyretme nedenleri olarak ise, karşımıza İzleme motivasyonlarındaki varyansı açıklayan faktörler olarak; enformasyon, eğlence/rahatlama/alışkanlık/arkadaşlık ve kaçış faktörleri ortaya çıkmıştır. In this case, the tendency to watching television by university students who live in Bishkek, was researched in the light of `uses and gratifications theory`. For this purpose, firstly, historical progress of mass communication and important studies which is related to this area was examined. Meanwhile, theoretical approaches which is cornerstone of this studies were put forward. In addition to this, expansions of television concepts were determined by way of uses and gratifications theory which is basic theory of this study for comprehension of survey research fairly good. In the scope of this theory, thoroughly information is given about television studies.As a model of survey study which is designed in respect of these theoretical approaches, Kyrgyz Turk Manas University, Kyrgyz National University Central Asia American University, Kyrgyz Russian Slavian University were selected and public surveys, which aims to reveal `watching television ` motivations, were put in practice in these universities. Tendencies, reasons and behaviours for watching television by students were brougth to light by way of determination of social- demographical and economical peculiarities.According to public survey results, university students who live in Bishkek are active viewers as were defended in uses and gratificiations theory. Thus, students are extremely selective about watching television and they keep away from television programmes which they do not able to achieve satisfaction with.The factors which explain the variant in watching motivations are; information, entertainment, to feel comfortable, addiction, friendship, and desertion factors. As a conclusion, these factors are basic reasons for watching television by students.
Collections