T.C. Milli Eğitim Bakanlığının yurt dışı eğitim hizmetleri: Kırgızistan örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Dünya globalleşmekte, hemen her alanda hızlı değişimler yaşanmaktadır.Türk Milli Eğitiminin yurt dışı serüveni sanayileşme süreciyle doğrudan ilintidir.1960'lı yıllardan itibaren sanayileşme sonucu ortaya çıkan işgücü açığı nedeniyleBatı Avrupa ülkelerine çok sayıda Türk işçisi göç etmiştir. 1990'lı yıllarda SSCB'nindağılmasıyla bağımsızlığına kavuşan Türk Cumhuriyetleri ile ilişkilerin artması TürkVatandaşlarının kardeş ülkelere de yönelmelerine sebep olmuştur.Yurtdışına çeşitli nedenlerle giden Türk vatandaşları bir süre sonra ailelerinide yanlarına alarak buralarda yaşamlarını sürdürmeye başlamıştır. Kısa ve uzunsüreli aile göçleri sonucu olarak yabancı bir ülkede, farklı kültür ortamında yetişmekzorunda kalan çocukların, milli kimliğinin korunması ve eğitilmesi sorunu ortayaçıkmıştır. Türkiye Cumhuriyeti Vatandaşlarının milli kimliğini korunmak amacıylayurt dışında eğitim kurumları açma ve eğitim personeli görevlendirme yolunagitmiştir. Eğitim faaliyetleri zamanla, bağımsızlığına kavuşan dost ve kardeş ülkehalklarını da kapsayacak şekilde genişletilmiştir.Bu araştırma, T.C. Milli Eğitim Bakanlığı'nın Kırgızistan'da yaşayan Türk veKırgız Vatandaşlarına sunduğu eğitim hizmetlerini ortaya koymayı hedeflemektedir.Çalışmada Kırgızistan'da yürütülen hizmetlerin, ne kadar tanındığı, imajı,faaliyetlere yönelik eleştiriler, teklifler, takdirler, beklentiler, olumlu ve olumsuzyönler tespit edilmeye çalışılmaktadır. Ayrıca T.C. Vatandaşlarına ve soydaş KırgızHalkına daha iyi hizmet götürülmesine, eğitim hizmetlerinin gelişmesine vetanıtılmasına katkıda bulunmayı amaçlamaktadır.Bu çalışma yapılırken sırasıyla literatür taranmış, Kırgızistan'da açılanokullarda gözlemler yapılmıştır. Gözlemler ve literatür taraması ışığında öğretmen veöğrenci velilerine yönelik benzer sorulardan oluşan iki anket hazırlanıp deneklereuygulanmıştır. Anket verileri SPSS programı kullanılarak bilgisayar ortamınaaktarılmıştır. Analiz aşamasında her sorunun frekansı ve yüzdesi ele alınmış görüşbelirtilen sorularda anlamlı farklılıklar T testi ile değerlendirilmiştir. Buna ek olarakankette kullanılan demografik soruların, cevaplar üzerindeki etkisi varyans analizi(ANOVA) ile incelenmiş ve yorumlanmıştır.Anket sonuçlarına göre; T.C. MEB'nın Kırgızistan'daki kurumların vehizmetlerin imajı olumlu bulunmakta, faaliyetlerin tanınmışlık düzeyi `kısmentanınıyor` seçeneği ile ifade edilmekte, hizmetlerinin kalitesi iyi olarakdeğerlendirilmekte, hizmet veren öğretmenler ile kurumlardan hizmet alan velilermemnun kalmakta, kurumlar Türkçe'nin yaygınlaştırılmasında etkili bulunmaktadır.Kırgızistan Vatandaşları, T.C. MEB'nın Kırgızistan'daki okullarında yürüttüğüfaaliyetleri Türkiye Vatandaşı olan velilere göre daha müspet değerlendirmektedir.Eleştirilerin çoğu okullarının fiziksel koşulları üzerinde yoğunlaşmaktadır.Araştırma sonucunda görülmüştür ki, eksikliklerin bulunmasına rağmen T.C.MEB'nın Kırgızistan'da Türk ve Kırgız Vatandaşlarına yönelik eğitim öğretimkurumları açmış olması, katılımcılar tarafından takdirle karşılanmakta, verilenhizmetlere güvenilmekte, öğrencilerinin iyi bir insan olarak yetişmeleri içingösterilen fedakârca gayretlerinden dolayı yönetici ve öğretmenlere teşekküredilmektedir.Anahtar kelimeler: T.C. Milli Eğitim Bakanlığı, Yurt Dışı EğitimHizmetleri, Kırgızistan. The world is becoming global and in almost every area rapid changes havebeen experienced. Since 1960, because of the shortage of labor, which emerged as aresult of industrialization, migration of workers from Turkey to Western Europeancountries has begun first. And then the increase in relationships between TurkishRepuplics who gained their freedom in the 1990s by dissolution of the USSR's, hascaused Turkish citizens to direct their attention to these brother countries.After a while, Turkish citizens who go abroad for various reasons havecontinued their life with taking their families to the country they live in. Short andlong term migration of families to a foreign country has brougt about the problem ofeducating and training the children to protect their national identities since they haveto grow up in different cultures. To protect the national identity of his citizens , theRepublic of Turkey has followed the way to open educational institutions for itscitizens and assign training personnels to these countries. Training activities havebeeen expanded so as to include the students of these forthcoming and brotherindependent countries.This research has aimed to put forward the educational services which havebeen supplied by National Education Ministry of Turkish Republic for Turkishpeople living in Kyrgyzstan and the Kyrgyz citizens. For this purpose, we are trying to find out and determine how these services which are carried out in Kyrgyzstanbeing viewed, the images, reviews, offers, appreciation and expectations of positiveand negative aspects of these services are, so how citizens of TC and consanguineKyrgyz people can take better service for their educations and how we cancontribute their educational development and how we can introduce these activitiesto the public, we are just in search of realizing this aim.In this study, the literature was scanned, observations were made in theschools which were opened in Kyrgyzystan. In the light of observations and literaturescanning, two survey texts which consisted of similiar questions related to teachers,parents and students were applied to the test subjects. Survey data has beentransferred to the computer by using SPSS program. In the analysis phase eachquestion was handled by their frequency and percentage. The meaningful differencesbetween questions which express opinions have been investigated by the T test,besides the impact of demographic questions on the answers were examined andinterpreted by the analysis of variance (ANOVA).After finishing Survey analysis,it has been seen that the TC MEBinstitutions and services in Kyrgyzstan have positive image and the activity level ofrecognition is being expressed by partly recognized option , the quality of service isdefined as fine, teachers who serve in these institutions and parents who takeservice from them are happy, these institutions have common effect on teachingTurkish and making it widespread. Citizens of Kyrgyzstan, evaluate the activities inthese schools more positively when compared with the Citizens of Turkey. Mostcriticisms about the schools focus on the physical conditions.The result of the research has shown that despite the fact that there are someinsufficiencies,opening these institutions intended for Turkish citizens and citizens ofKyrgyzstan has been appreciated by participants, and also they thank administratorsand teachers since the services they give are dependable and since they work hard togrow up the students as a good qualified man.Key words: Turkish Ministry of National Education, International EducationServices, Kyrgyzstan.
Collections