Sokağa yansımış iş yeri isimleri: Bişkek ulaşım ana arterlerine yönelik ideolojik ve analitik bir çözümleme
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Çalışmamızda iş yerlerinin yabancı kelimelerden oluştuğunu tespit ettik.Çalışmamıza göre iş yerlerinin yabancı kelimelerden oluşmasının sebepleri:1- Küreselleşme ve Medya2- Sosyal, ekonomik ve siyasal gelişmeler3- Popüler Kültür4- Yerel medya kanallarının etkisi5- Yerel program üretme sürecinde teknoloji ve insan kaynaklarının yetersizliği6- Reklamlar, kitle üretimi ve tüketimi7- Yerel denetim eksikliği8- Kent kimliği ve tarihi bağlar9- Baskın ekonomi faktörü10- Baskın kültür faktörüÇalışmamız bu sebeplerden Baskın ekonomi ve Baskın kültür faktörü üzerinekurulmuştur. Bu bağlamda analitik ve ideolojik çalışmalar yaptık. Baskın ekonomi vebaskın kültürün unsurlarını belirledikten sonra. Bu unsurlar doğrultusunda Kırgızistanithalat ve ihracat rakamlarını devlet istatistik kurumundaki bilgilere göre tespit ettik.Baskın ekonominin medyaya yansımalarını analiz etmek için televizyonkanalları, gazeteler, radyo kanallarında incelemelerde bulunduk sonuç olarak hâkimekonomin yani Rusya'nın dili de Kırgızistan medyasında hâkim olduğunusöyleyebiliriz.Analitik çalışmamız da Kırgızistan'ın Bişkek şehrinde bulunan dört ana ulaşımarteri olan Ahunbaeva, Kievskaya, Mira ve Sovetskaya caddelerini ele aldık. İşyerlerini tek tek saydıktan sonra SPSS programının yardımıyla analizler ve tablolar oluşturduk.Analitik analizimizden çıkan sonuçlara göre:532 işyerinin 246 sı Rusça,132 si İngilizce,97 si Kırgızca 97 ve diğer diller ise57 adettir. Yüzdeliklerini vermek gerekirse Rusça % 46,2, İngilizce % 24,8,Kırgızca %18,2,Diğer diller 10,7 dir.İdeolojik çalışmamızda ise işyerlerini gruplara ayırdık bu gruplamalar1) masal kahramanları 2) insan isimleri 3) yer isimleri 4) küresel anlamlarİdeolojik çalışmamızın sonuçları:Masal kahramanları, baskın ekonomi ülkenin yani Rusya'nın yüklediğianlamlara göre şekillenmiştir. Ve masal kahramanları araç olarak kullanılarak insanlaraideolojik mesajlar verilmiştir. Bu mesajları Rus masallarında yer alan kardeşlik, iyilik,yardımseverlik olarak tespit ettik.İnsan isimleri, İnsan isimlerinin verilmesinde Rusça isimler 16 iken Kırgızca 48,İngilizce 6, Diğer isimler ise 3 adet tespit edilmiştir. Bu rakamlardan da anlaşılacağıgibi Kırgızlar kendi isimlerini işyerlerine vermede daha yatkındırlar.Yer isimleri, bu bağlamda Rus yer isimlerinde yine ideolojik olarak Ukrayna,Prag, Rusya, Mossovet, Arbat isimleri verilmekle beraber, Amerikan yer isimlerine deyer verilmiştir. Bu yerler ise Mayami, Hollywood, Las vegas tır.Küresel anlamlar, İşyeri isimlerinde yer yer küresel anlamlara da yer verilmiştir.Bu isimlerden örnek vermek gerekirse Дом итальянской мебели,(italyanmobilyaları)Гролливудская улыбка (Hollywood gülüşü), Матритца (Matrix)Пекинская утка (Pekin Ördeği), Mac Burger'dir.Sonuç olarak Kırgızistan'daki işyerlerinde baskın ekonominin kodladığıanlamlarla şekillenmiştir. Aynı zamanda küreselleşmenin ve popüler kültür gibiöğelerinde etkisiyle İngilizce isimlere yer verilmiş ve hatta yer isimlerinde bileküreselleşmenin bir bakıma Amerikan şehirlerinin izleri taşınmıştır.Öneriler bölümünde ise yerel medyaya destek verilmesinin gerekliliğini ve yereldenetimdeki olan eksikliklerin giderilmesi gerektiğini açıkladık.Anahtar Kelimeler: Medya, işyeri isimleri, ideoloji, baskın ekonomi, baskınkültür. Our work consists of studies that have detected a foreign word. According to ourstudy of the causes of workplaces consisting of foreign words:1) Globalization and the Media2) Social, economic and political developments3) Popular Culture4) The effect of local media channels,5) Local program generation process technology and human resources,6) Advertising, mass production and consumption7) Local control deficiency8) Cities identity and historical ties9) The Dominant economy factor10) The dominant cultural factorAs we have observed.These reasons, our study is based on the dominant factor for the economy and thedominant culture. In this context, we made analytical and ideological work. Determinethe dominant elements of the economy and the dominant culture then. Kyrgyzstanimports and exports in line with those elements of the state statistics bodies have beenidentified according to the information.Dominated economy to analyze the implications of media and television channels,newspapers, radio stations, we have as a result of the economy that dominated theRussian language media in Kyrgyzstan seems to be dominant.In our analytical work in the city of Bishkek, the Kyrgyz Republic, the four maintransportation arteries Ahunbaeva, Kievskaya, Mira and Sovetskaya streets we take. Once considered one of the businesses with the help of SPSS analysis and tables created.According to the results of our analytical analysis:246 Russian establishment, 132 English, 97 Kyrgyz and other languages is 57 Togive a percentage of the Russian 46.2%, 24.8% English, Kyrgyz 18.2%, otherlanguages is 10.7.Ideological work of the businesses we have grouped these groupings1) Tales of heroes 2) Human names 3) Place names4) The global implicationsThe results of our ideological workTale heroes, that means installing the dominant economy of the country thatRussia has been shaped by. And tales of heroes to the people as a means of ideologicalmessages are used. Russian goods contained in these messages of brotherhood, kindness,benevolence were found to be.Human names, human names issuing 48 Kyrgyz, Russian names 16 of the englishnames 6 pieces 3other names. As these figures can be understood in Kyrgyzstan areprone to give their businesses names.Place names, in this context, the Russian place names still in ideology Ukraine,Prague, Russia, Mossovet, Arbat is given together with the names, the American placenames are also included. This is where Mayami, Hollywood, ,Las vegasGlobal implications, Business names are also included in the global sense inplaces. To give you some examples of this name Дом итальянской мебели (Italianfurniture) Гролливудская улыбка (Hollywood smile), Матритца (Matrix) Пекинскаяутка (Peking duck), is the Mac BurgerAs a result, the dominant establishments in Kyrgyzstan's economy has beenshaped by the encoded meaning. At the same time under the influence of globalizationand popular culture items such as place names given in English place names and even asense of globalization, even traces of American city has movedRecommendations in support of the local media and the necessity to overcome theshortcomings of local control that we've outlined.Key words: Media, ideology, workplaces's names ,dominant economy, dominantcultura.
Collections