Görsel medyanın çocuklar üzerindeki etkisi: Şiddet içerikli bilgisayar oyunları örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Aslına baktığımızda bilgisayar ve internet iletişimi kolaylaştırmak, bilgiye en hızlıbir şekilde ulaşmayı sağlamak, paylaşımı arttırmak amacıyla keşfedilmiş ve insanlığınkullanımına sunulmuş, dolayısıyla da günümüz XXI yüzyılın en popüler kitle iletişim aracıhaline gelmiştir. Ancak bilgisayar kullanımının yaygınlaşması ile birlikte bilgisayarkullanma yaşının okul öncesi dönemlere kadar düştüğü saptanmıştır. Ayrıca orta okulöğrencileri bilgisayarı ders hazırlamak amacında değil chat ve bilgisayar oyunlarınıoynamak amacıyla kullanmaktadır.Örneğin sabah `Okula gidiyorum` diye anne-babasını kandırarak evden çıkançocuklar okula gitmeden internet ve oyun klüblerine gitmekte, günün büyük bir kısmını daorada oyun oynayarak, chat odalarında dolaşarak geçirmektedir. Tabii ki bazı zamanlardaevebeynlerden izin almayarak internet ve oyun klüblerinde geceleyen çocuklar bilgisayaroyunlarını, özellikle de şiddet içerikli bilgisayar oyunlarını oynayarak, chat odalarındadolaşarak, hatta pornografik web siteleri tarayarak geçirmektedir. Görüldüğü gibi ailenin,okulların ve toplumun vereceği terbiyeyi, sosyalleşmeyi günümüz dünyasında çocuklarakitle iletişim araçları böylece öğretmektedir.Bu tez çalışmasında şiddet içerikli bilgisayar oyunlarının çocukların saldırgandavranışlar sergilemesiyle ilişkisi olduğu varsayılmaktadır. Eğer bu iki değişken arasındailişki varsa şiddet içerikli bilgisayar oyunları çocukların ruhsal, zihinsel ve fizikselgelişimini olumsuz yönde etkilemektedir kanısına varabiliriz. Bundan dolayı buaraştırmada (1) öğrencilerin hangi tür oyunları daha çok tercih ettikleri; (2) öğrencilerinseçtiği oyunları hangi amaçlarla oynadıkları; (3) şiddet içerikli bilgisayar oyunlarınınçocuklarda sosyal-psikolojik değişiklikler yaratıp yaratmadığı; (4) şiddet içerikli bilgisayaroyunlarındaki baş karakterlere öğrencilerin kendilerini benzetip benzetmediğiincelenmiştir.Bu sorun medya şiddeti ile bireyde gözlemlenen şiddetli davranışları açıklayanSosyal-Bilişsel Öğrenme Kuramı, Taklit Kuramı, Duyarsızlaştırma Kuramı, ÜçüncüDeğişken Kuramı, Sosyal Karşılaştırma Kuramı ve Yetiştirme Kuramından yola çıkılarakKırgızistan, Bişkek şehrindeki oyun klüplerinde çok oynanan eğitici olmayan bilgisayaroyunları esasında incelenmiştir.Çalışmanın çözümleme kısmı ise anket, gözlem ve içerik analiziyle yapılmıştır.Anahtar Kelimeler: Görsel Medya, Şiddet, Eğitici Bilgisayar Oyunları, Eğitici OlmayanBilgisayar Oyunları, Okul Öğrencisi, Akademik Başarı, Saldırma. Actually the computer and internet have been discovered in order to facilitatecommunication, to reach the information quickly and to share information with others.After a period of time computer and internet have become the most popular mass media ofXXI century. However, with widespread use of computers the computer use has dropped topre-determined periods. Especially school children use it not to prepare the home tasks, butto chat and to play computer games.For example, every morning when children go out they finagle the parents bysaying 'I'm going to school' and they go to internet and game clubs. And there they spenda big part of the day by playing games and by chatting in chat rooms. Of course, sometimeswithout permission of parents they can overnight in game clubs and they spend the night byplaying violent computer games, by chatting, even they can visit some pornographic websites. As we know from this situation, nowadays not family, school and society teach thechild how to behave, how to speak and how to become socialized man, but today's massmedia teaches him by giving different information.In this study, we assume that there has a relationship between violent computergames and children's aggressive behaviors. If there has a relationship between twovariables, so we can say that violent computer games adversely affect children's spiritual,mental and physical development. Therefore, in this study we tried to examine that (1)What kind of games are more preferred by children; (2) For which purposes they play theseselected games; (3) Do violent computer games create some changes on children's sociopsychologicalbehaviors or not; (4) Do children assimilate themselves to the characters inviolent computer games or not.We tried to resolve this issue by some theories which describe a relationshipbetween media violence and individual's violent behavior. These theories are: Social-Cognitive Learning Theory, Desensitization Theory, Third Variable Theory, SocialComparison Theory and Cultivation Theory. Beside of that we tried to investigate theunedifying computer games which are most played in the game clubs of Bishkek city.The analyses part of work was conducted of questionnaire, observation and contentanalysis.Key Words: Visual media, Violence, Edifying computer games, Unedifyingcomputer games, School children, Academic achievement, Aggression.
Collections