Erişkin DEHB'de yüz ve emosyon tanımanın normal kontrollere göre farklarının incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Dikkat eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB) bir dizi geniş davranışsal, kognitif, emosyonel ve nöropsikolojik belirteçler ile karakterize gelişimsel nörodavranışsal bir bozukluktur. Bozukluğun hayat boyunca olan ana belirtileri hiperaktivite, impulsivite ve dikkat eksikliğidir. DEHB olan çocukların yaklaşık %50-70'i erişkinlik çağında temel semptomları göstermektedir. Bazı yazarlar bozulmuş kişilerarası ilişkilerin DEHB'li çocukların psikopatolojik davranışının merkezinde olduğunu bildirmektedir. Kişilerarası problemler sözel olmayan iletişim ve özellikle onun reseptif görünümleriyle ilişkilidir. DEHB olan çocuklar yüzde emosyon tanımada zorluk yaşadıkları görünmektedir. Emosyon tanımadaki bu defisitlerin erişkinlik çağında da devam ettiği anlaşılmaktadır. ?Erişkin DEHB'de Yüz ve Emosyon Tanımanın Normal Kontrollere göre Farklarının İncelenmesi? başlıklı araştırmamızın amacı, DEHB'li erişkinlerin yüz ve afekt tanıma performanslarına ek olarak nöropsikolojik profillerinin normal kontrollerle karşılaştırılması ve nöropsikolojik verilerin emosyon tanıma üzerindeki etkilerinin araştırılmasıdır.Çalışma, İstanbul Üniversitesi İstanbul Tıp Fakültesi Hastanesi, Psikiyatri Anabilim Dalı Erişkin Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu Polikliniği'nden takip edilen DSM-IV'e göre DEHB tanısı konan hastalarla yürütülen kesitsel bir vaka-kontrol çalışmasıdır. Çalışma grubu DEHB olan erişkinler ile yaş, cinsiyet ve eğitim yönünden eşleştirilmiş 40 kontrolden oluşmaktadır. Her 2 gruba çalışmanın amacı kısaca anlatıldıktan sonra iki grup çalışmaya davet edilmiştir. Her 2 grup Bilgilendirilmiş onam formunu okuyup imzaladıktan sonra Wender- Utah Derecelendirme Ölçeği (WUDÖ) ve Erişkin Dikkat eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu Kendi bildirim Ölçeği'ni (ASRS) doldurmuştur. DSM-IV I. Eksen Bozuklukları için Yapılandırılmış Klinik Görüşme (SCID-I) psikiyatrik komorbiditeyi saptamak için uygulanmıştır. Yüz afekti resimlerinden (POFA) seçilmiş olanlar deneklerin gösterilen emosyonu tanıma becerilerini saptamak için kullanılmıştır. Her iki gruba Benton Yüz Tanıma Testi, Sürekli Performans Testi (SPT), Wechsler Bellek Ölçeği- Geliştirilmiş Formu (WMS-R) alt testleri olan sayı ve görsel bellek menzili testleri, İşaretleme Testi, İz sürme Testi, Stroop Testi içeren nöropsikolojik testler uygulanmıştır.Çalışmanın sonuçları, DEHB grubunun emosyon tanıma ile yüz tanıma dışındaki nöropsikolojik test performanslarının kontrollere göre anlamlı olarak kötü olduğunu göstermektedir. Dikkat eksikliği, impulsivite ve yüz tanıma ile ilgili defisitlerin emosyon tanımada anlamlı etkileri mevcuttur. Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) is a developmental neurobehavioral disorder characterized by a broad array of behavioral, cognitive, emotional, and neuropsychological indicators. The cardinal signs of the disorder throughout the lifespan include hyperactivity, impulsivity, and inattentiveness. Approximately 50-70% of children with ADHD exhibit the cardinal signs of the disorder well into adulthood. Some authors have considered impaired interpersonal relationships as central to the psychopathologic behaviour of children with ADHD. Interpersonal problems have been associated with deficits in nonverbal communication, and in particular with its receptive aspects. Children with ADHD appear to have difficulty in recognizing facial emotions. Such deficits in affect recognition in ADHD appear to continue into adulthood. The aim of our study named ? The research of the differences of Face and Facial Emotion Recognition in Adult Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) compared to normal controls? was to investigate the performance of ADHD adults in face and affect recognition in addition to neuropsychological profile compared to controls and the impact of neuropsychological outcome in emotion recognition.This study is a cross-sectional, case-control study which enrolled people who were diagnosed with ADHD according to DSM-IV criteria in Adult ADHD unit of Psychiary Department of İstanbul University?s İstanbul Medical Faculty. The study group consisted of 40 adults aged between 20 and 65 who were diagnosed with ADHD and age, gender and education matched 40 healthy controls. Both groups were given a brief rationale of the study and then they been invited to participate. After both groups read and signed the Informed Consent Form, they filled Wender Utah Rating Scale (WURS) and Attention Deficit Hyperactivity Disorder Self-Report Scale (ASRS). Structured Clinical Interview for DSM-IV Axis I Disorders (SCID-I) was done to investigate psychiatric comorbidities. Selected slides from the Pictures of Facial Affect (POFA) (Ekman,1976) were used to determine the subjects? ability to identify the emotion portrayed. Both groups were applied neuropsychological tests consisted of Benton Face Recognition Test, Continuous Performance Test (CPT), digit and visual span subtests of Wechsler Memory Scale ?Revised (WMS-R), Cancellation test, Trail Making Test and Stroop test.Results of the study have shown that performance of ADHD group on emotion recognition and neuropsychological profile except face recognition were significantly worsed than control group. Inattention, impulsivity and face recognition deficits had a significant influence on emotion recognition.
Collections