Keskin nişancıların yetiştirilmesinde hafif silah simülatörlerinin eğitime olan katkısının değerlendirilmesi ve psikoteknik değerlendirme sistemlerinin keskin nişancı seçiminde kullanılabilirliğinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET 2010 yılında dünya nüfusunun %75'nin yerleşim alanlarında yaşayacağı tahmin edilmektedir ve gelecekteki muharebelerin düğüm noktasını yerleşim alanları oluşturacaktır. Bu nedenle, çatışma kuralları ve güç kullanımı diğer savaş senaryolarına göre daha sınırlı olacak ve savaş alanında sivil halka zarar vermemek için hassas atışlara olan ihtiyaç artacaktır. Bu muharebe ortamında keskin nişancılar önemli bir rol oynayacaktır. Bir keskin nişancı, muharebenin seyrini değiştirebilecek çok kritik bir hedefi (radar, helikopter, ağır silah ve mürettebatı, zırhlı araçlar, komutanlar vb.) tek atışla saf dışı bırakabilir. Bu araştırma, birliklerin muharebe etkinliğini artırmada önemli bir rol oynayan keskin nişancıların en verimli ve en maliyet etkin şekilde eğitilmelerine katkı sağlamak amacıyla yapılmıştır. Birinci uygulamada, psikoteknik testlerin keskin nişancıların seçim aşamasında kullanılabilirliği incelenmiştir. Bu amaçla, sekiz ayrı testten oluşan psikoteknik test bataryası kullanılmıştır. Daha sonra, örneklem grubunun test sonuçları ile atış sonuçları regresyon ile analiz edilmiştir ve elde edile en uygun modelde, test sonuçlarının atış puanlarındaki değişimi %56 oranında açıkladığı görülmüştür. Sonuç olarak, psikoteknik değerlendirme sistemlerinin keskin nişancı seçim aşamasında kullanılmasının uygun olduğu; böylece gerekli alt yapıya sahip olmayan personelin başlangıç aşamasında elenerek zaman, emek, kaynak tasarrufu sağlanacağı, verimliliğin artacağı ve daha kaliteli keskin nişancıların Türk Silahlı Kuvvetlerine kazandırılacağı değerlendirilmektedir. İkinci uygulamada, keskin nişancıların eğitiminde kullanılan hafif silah simülatörlerinin katkısı incelenmiştir. Örneklem gruba simülatörde eğitimi müteakip, simülasyon ortamında ve arazide (yakın mesafe, uzak mesafe) atış yaptırılmıştır. Sonuçlar Fisher kesin ki-kare testi ile analiz edildiğinde, simulator ve uzak mesafe atışları arasında ilişki çıkmazken, simulator atışları ile yakın mesafe atışları arasında %95 güvenle anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Sonuç olarak, mevcut hafif silah simülatörlerinin keskin nişancı eğitim sürecinde ihtiyacı karşılamadığı değerlendirilmiştir. ABSTRACT It is estimated that by the year 2010, seventy-five percent of the world's population will live in urban areas. Urban areas are expected to be the future battlefield and combat in urban areas cannot be avoided. Therefore, the rules of engagement and use of combat power are more restrictive than in other conditions of combat. The needs for accurate shooting will increase in order to prevent the civilian casualities. In this battlefield, the sharpshooters will play a big role. A sharpshooter can easily destroy a critical target (radar, helicopter, heavy weapons or its crew, armored vehicles, leaders etc.)and change the way of war with a single shot at a long range. This study was conducted to contribute to training of sharpshooters that have big role for increasing the efficency of troops during war, with low cost and in an efficent way. In this study, two different applications were carried out. In the first aplication, practicability of psychotechnical evaluation systems was analyzed for selection of sharpshooters. For this purpose, a psychotechnic test battery including eight different tests was employed. Later on, the relationship between tests results and shooting results of sample group was analyzed with regression and the conclusion indicates that, in the fitting model, the test results explain 56% of the variation in shooting results of sample group statistically significant. As a result, the use of psychotechnical evaluation systems is found to be practical in selection process of sharpshooters. In the second study, the contribution of small arms simulators used in training of sharpshooters was analyzed. The sample group were trained with the simulator. Afterwards, group shot both on the simulator and in the field (close and long range). When the results were analyzed with Fisher's exact test, 95% confidence level, it was found that no relationship existed between simulation shooting results and long range shooting results, when there were a relationship with close range shooting results. As a result, available small arms simulators were evaluated inadequate for the training of sharpshooters. m
Collections