İzlenim yönetiminde kendilik algısı ve stres: Kara Kuvvetlerinde bir uygulama
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
zlenim yönetimi kavramı, insanların sosyal ve örgütsel ortamlarda iliskidebulundukları diger bireyler üzerinde, kendileri ile ilgili izlenim olusturma ve izlenimleriyönetme girisimleri olarak tanımlanabilir. Bu çalısmada öncelikle, izlenim yönetimikavramı incelenmis, daha sonra, kendilik algısı, kontrol odagı ve stres kavramları,izlenim yönetimi kavramı ile iliskileri kapsamında ele alınmıstır. Çalısmanınuygulama bölümünde ise, Kara Kuvvetlerinde görevli subayların; rütbe, çalısma yılı,görev yeri, Silahlı Kuvvetlerdeki kisisel hedeflere ulasma durumu, baskaları üzerindeolusturdukları izlenimler ile ilgili inanç, kendilik algısı, kontrol odagı inancı ve stresseviyesi ile örgütsel ortamda kullandıkları izlenim yönetimi taktikleri arasındaki iliskiarastırılmıstır. Buna baglı olarak, hangi izlenim yönetimi taktiklerini daha fazlakullandıkları belirlenmeye çalısılmıstır.Bu amaçla yapılan çalısmaya, Ankara, stanbul, Manisa, Sivas, Amasya veTokat illerinde bulunan Kara Kuvvetleri birlik, karargah ve kurumlarında görevlipersonelden, yansız ve rastgele seçilen 518 subay dahil edilmistir. Çalısmada,?zlenim Yönetimi Taktikleri Ölçegi?, ?Sosyal Karsılastırma Ölçegi?, ?Rotter'in ç-DısKontrol Odagı Ölçegi? ve ?Kısa Semptom Envanteri? kullanılmıs, ayrıca katılımcıların,Silahlı Kuvvetlerdeki kisisel hedeflerine ulasma durumu ve diger çalısanlar üzerindebıraktıkları izlenimler ile ilgili inançları ile, demografik bilgileri sorulmustur.Arastırmanın sonucunda, ?sine Sahip Çıkmaya Çalısma? taktigi, KaraKuvvetlerinde görevli subaylar tarafından en sık kullanılan izlenim yönetimi taktigi;?Kendini Örnek Personel Gibi Göstermeye Çalısma? ve ?Kendine AcındırmayaÇalısma? taktikleri de, en az sıklıkla kullanılan izlenim yönetimi taktikleri olarakbulunmustur. Ayrıca, rütbe, çalısma yılı, görev yeri degiskenleri ile, kendilik algısı,kontrol odagı inancı ve stres seviyesinin, kullanılan izlenim yönetimi taktiklerindefarklılasmalara yol açtıgı görülmüstür. Elde edilen bu bulgular, literatür baglamındatartısılmıs ve degerlendirmeler yapılmıstır. Impression management can be defined as the process by whichindividuals attempt to control or influence the impressions others have aboutthem. In this study, initially, impression management concept was discussed,then, self perception, locus of control and stress concepts were explained in theirrelations to impression management. Later, the relationship between Armyofficers? use of impression management tactics in the work setting wasinvestigated. The officers? rank, work place, self perception, locus of control,stress level, their perception of the level of accomplishment of their personalgoals and their belief about the impressions they leave on others were theindependent variables of the study.The sample consisted of a total of 518 randomly selected officers workingin the Turkish Land Forces (Ankara, stanbul, Manisa, Sivas, Amasya and Tokatareas). The instruments used in this research are, ?Impression ManagementTactics Scale?, ?Social Comparison Scale?, ?Rotter?s Internal-External Locus ofControl Scale? and ?Brief Symptom Inventory?. In addition, some questions abouttheir demographic characteristics, their belief about the degree they reachedtheir personal goals in Armed Forces and their belief about how successfull theyare about forming impressions on others were also asked.According to the results of the research, ?Trying to Possess One?s Job?tactic was found to be the most frequently used impression management tactic bythe Army officers. Results also showed that, ?Exemplification? and ?Supplication?tactics are the least used impression management tactics by the Army officers. Inaddition, it was found that, rank, work place, self perception, locus of control,stress level mediators are also effective in the use of impression managementtactics. The research findings were discussed in the light of the relevant literature.
Collections