Çalışanların öz liderlik algısının izlenim yönetimi taktiklerini kullanımlarına olan etkileri: Savunma sanayinde uygulamalı bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, Savunma Sanayi çalışanlarının izlenim yönetimi taktiklerini kullanmalarına etki eden öz liderlik algılamalarının neler olduğunun ortaya çıkarılması amacıyla yapılmıştır. Araştırma üç farklı örneklem üzerinde yapılmıştır. Her üç grup da Ankara İlinde kamu ve özel sektör Savunma Sanayi'de çalışanlardan (N=60, N=202, N=386) oluşmaktadır. Bu araştırmada, çalışanların öz liderlik algılamalarına göre kullandıkları izlenim yönetimi taktikleri arasındaki ilişkiler, farklılıklar ve etkiler araştırılmıştır. Elde edilen en önemli bulgulardan birisi, izlenim yönetimi taktiklerinin kullanılması sürecinde, kişilerin öz liderlik algılamalarının da önemli derecede rol oynadığıdır. Bu kapsamda, öz liderlik algılamalarından; kendine hedefler belirleyerek başarılı performans hayal etme, kendi kendine konuşma ve kendini ödüllendirme algılamalarının tümünün, izlenim yönetimi taktiklerinin tamamı ile olumlu ve aynı yönde ilişki içerisinde oldukları, bunlardan kendine hedefler belirleyerek başarılı performans hayal etme ve kendini ödüllendirme algılamalarının ise, beş izlenim yönetimi taktiğinden dördünü anlamlı şekilde yordadıkları bulunmuştur. Ayrıca demografik değişkenlerden çalışanların görev yaptıkları sektör ve eğitim seviyesinin izlenim yönetimi sürecinde hangi taktiklerin kullanımının sıklıkla uygulandığını açıklamada, önemli özellikler olduğu belirlenmiştir. Bunun yanında, cinsiyet, yaş, çalışma süresi ve iş yerindeki görev değişkenlerinin, çalışanların izlenim yönetimi taktiklerinin kullanımında farklılaşmalara yol açtığı görülmüştür. Tüm bu bulgular değerlendirildiğinde, çalışanların izlenim yönetimi taktiklerini kullanma süreçlerinde, öz liderlik algılamalarının oldukça önemli bir rol oynadığı ortaya konmuştur. Ayrıca bu çalışmanın bir diğer sonucu ise, Öz Liderlik Ölçeğinin Türkçe Formu'nun güvenirlik ve geçerlik çalışmasının yapılmış olmasıdır. This thesis reports a study investigating the direct effects of employees? self-leadership perceptions on impression management tactics they used. The study sample consist of three different workers group from private and public Defense Industry sectors in Ankara (N=60, N=202, N=386). In this study, due to the employees? self-leadership perceptions, employees? usage frequency of impression management tactics, correlations, differences, and effects between the variables of the study were analyzed. Perhaps one of the most important finding in this paper is that individuals? self-leadership perceptions have a positive effective role on their use of impression management tactics. In this context, it was found that, four of the nine self-leadership perceptions, visualizing successful performance, self-goal setting, self-talk and self-reward were significantly and positively correlated with the use of all impression management tactics. Also, it was found that visualizing successful performance, self-goal setting and self-reward perceptions predict four of the five impression management tactics. In terms of demographic variables, employees? sectors and education levels emerged as significant characteristics on explaining which impression management tactics used by the employees. In addition, it was found that gender, age, working period experience and status, are also effective in the use of impression management tactics by the private and public sector employees. Together with all of these findings, it was presented that employees? self-leadership perceptions and demographic variables have an important role in use of impression management tactics. Another conclusion of this research is reasonable reliability and validity studies of Revised Self-Leadership Questionnaire (RSLQ) among Turkish Defense Industry Sector employees.
Collections