Duygusal zekâ ve kişiliğin öğrenme stillerine etkisi: Üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, duygusal zekâ ve beş faktör kişilik yapısının öğrenme stillerini belirlemede ne derece etkili olduğu ve demografik değişkenlerin öğrenme stillerine ayrıştırıcı etkisi olup olmadığı araştırılmıştır. Araştırmanın verileri Kolb Öğrenme Stilleri Envanteri, Duygusal Zekâ Anketi ve Beş Faktör Kişilik Ölçeği kullanılarak Karadeniz Teknik Üniversitesi ve Ankara Üniversitesinin bazı bölümlerinden rastlantısal olarak seçilen 234 üniversite öğrencisinden toplanmıştır.Yapılan ayrıştırma analizi sonucunda duygusal zekâ ve kişiliğin, kişilerin öğrenme stillerini belirlemede ayrıştırıcı etkisi olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Analiz sonucuna göre öğrenme stiline en çok ayrıştırıcı etkisi olan duygusal zekâ alt boyutunun ?stresle başa çıkma?, beş faktör kişilik özelliklerinden ise ?dışa dönüklük? özellikleri olduğu ortaya çıkmıştır. Her iki bağımsız değişkenden ayrıştırıcı etkisi en fazla olan özelliğin, beş faktör kişilik özelliklerinden ?dışa dönüklük? özelliği olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Öğrenme stilleri ile demografik değişkenler arasında ilişki olup olmadığını anlamak için tek yönlü varyans analizi yapılmıştır. Analiz sonucunda demografik değişkenlerle öğrenme stilleri arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır.Bağımsız değişkenlerin birbirleri ile ve bazı demografik değişkenlerle olan ilişkisini görmek maksadıyla korelâsyon analizi yapılmıştır. Analiz sonucunda demografik değişkenlerle bağımsız değişkenler arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Bağımsız değişkenlerin kendi aralarındaki ilişki durumuna bakıldığında; duygusal zekâ alt boyutlarından ?kişisel beceriler? ve ?uyumluluk? boyutlarının beş faktör kişilik özelliklerinden hiçbiri ile anlamlı ilişkileri olmadığı, aynı yönlü en kuvvetli ilişkinin ?stresle başa çıkma? ile ?nörotiklik? boyutları ve ters yönlü en kuvvetli ilişkinin ?stresle başa çıkma? ile ?uyumluluk? boyutları arasında olduğu görülmüştür.ANAHTAR KELİMELER: Öğrenme Stili, Duygusal Zekâ, Beş Faktör Kişilik The purpose of this research is to analyse how efficient the emotional intelligence and five factor personality are to determine the learning styles and to question whether there is any discriminant effect of the demographic variables on the learning styles. The sample of the research is randomly chosen from some of the faculties of the Karadeniz Technical University and the Ankara University. In the study, Kolb Learning Style Inventory, Emotional Intelligence Survey and Five Factor Personality Scale are used as data collection tools. The author prefer to perform confidence analysis instead of factoral analysis, because the scales used in the study are already translated into turkish and experimented on similar samples. A discriminant analysis is performed on a sample consisting of 234 people in total to determine the discriminant effects of emotional intelligence and five factor personality on the learning styles.As a result of the discriminant analysis, the author concluded that the emotional intelligence and personality have discriminant effects on determining the individual learning styles. According to the results of the analysis, the subdimension of emotional intelligence that has the most discriminant effect on learning style is ?dealing with stress? and among the five factor personality features ?extraversion? affects the learning style more than the others. Moreover, between these two independent variables ?extraversion? has more discriminant effect than that of ?dealing with stress?.A one-way ANOVA is performed in order to conclude whether there is any relationship between learning styles and demographic variables. As a result of the analysis no meaningful relationship between learning styles and demographic variables is found.A correlation analysis is performed in order to test the relationship of the independent variables among themselves and with some of other demographic variables. As a result of the analysis no meaningful relationship between demographic variables and independent variables is found. As to the relationship of the independent variables among themselves, the subdimensions of the emotional intelligence ?intrapersonal? and ?adabtability? have no meaningful relationship with none of the five factor personality features. Furthermore it is concluded that the most strong same-direction relationship exists between ?dealing with stress? and ?neuroticism? and opposite-direction relationship exists between the subdimensions of ?dealing with stress? and ?agreeableness?.KEYWORDS: Learning Styles, Emotional Intelligence, Big Five Personality
Collections