Bazı öncül ve ardıllarıyla öz liderlik: İlköğretim öğretmenleri üzerine bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, öz liderlik davranışlarının bazı öncül ve ardıllarını bir yapısal eşitlik modeli içinde tespit etmek amacıyla yürütülmüştür. Bu maksatla çeşitli illerde görev yapan 440 ilköğretim öğretmeninden anket yöntemi ile toplanan verilerle bir araştırma yapılmıştır. Bulgulara ulaşmak için yapısal eşitlik modeli analizi ile birlikte, bağımsız örneklem t testi, tek yönlü varyans analizi, regresyon ve korelasyon analizleri yapılmıştır. Elde edilen bulgular incelendiğinde, öz liderliğin öncülü olarak değerlendirilen, bireyin öz kendilik algısının öz liderlik davranışları üzerinde etkisi olduğu görülmüştür. Ayrıca, öz liderlik davranışlarının, iş tatmini, örgütsel bağlılık ile yenilikçilik değişkenlerini yordadığı ortaya konmuştur. Bunların yanı sıra değişkenler arası ikili ilişkiler incelendiğinde, yapısal eşitlik modeli çerçevesinde ortaya konan ilişkiler desteklenmiştir. Bireylerin demografik özelliklerinden bazılarının, araştırmada incelenen örgütsel değişkenler üzerinde etkili olduğu görülmüştür. Tüm bulgular değerlendirildiğinde, öz liderlik davranışlarını merkeze alan, bireyin kendilik algısını öncül olarak kabul eden ve iş tatmini, iiiörgütsel bağlılık ile yenilikçiliği ardıl değişkenler olarak irdeleyen bir modelin oluşturulabileceği belirlenmiştir. Anahtar Kelimeler : Öz Liderlik, Kişilik, Öz Kendilik Değerlendirmesi, İş Tatmini, Örgütsel Bağlılık, Yenilikçilik This study was conducted to explore the antecedent and the consequences of self-leadership in a structural equation model. For this purpose, a field study was executed with the data gathered from 440 primary school teachers who work in different cities. Besides structural equation model analysis, independent samples t test, one-way ANOVA, correlation and regression analysis were conducted. Results showed that the core-self evaluations of the teachers, evaluated as an antecedent of self-leadership, had significant effects on self-leadership behaviors. In addition to this, it was found that self-leadership behaviors had significant effects on job satisfaction, organizational commitment and innovation. Thus, with the help of correlations between the variables, the equation model was supported. It was found that some of the demographic variables had effects on some of the factors. With the examination of all results, it was found that it is possible to form a model in which the self-leadership behaviors were at the center; vcore-self evaluations of the teachers were the antecedent and job satisfaction, organizational commitment and innovation were the consequences of the self-leadership. Keywords : Self-leadership, Personality, Core self-evaluations, Job Satisfaction, Organizational Commitment, Innovation
Collections