Lojistik firmaların inovasyon davranışını etkileyen faktörlerin analizi: Türkiye örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Günümüzün bilgiye dayanan toplumunda gelişmenin ve ilerlemenin anahtarı olan inovasyon küreselleşme ile birlikte firmalar için sürdürülebilir rekabet avantajı sağlamanın ve ayakta kalmanın en önemli aracı haline gelmiştir.Geçmişte ihmal edilen hizmetlerin değeri her geçen gün artmakta ve ülke ekonomilerinde hizmet sektörü en büyük gelir dilimini oluşturmaktadır. Hizmet sektöründe yaşanan bu gelişme hizmetlerde rekabeti artırmakta ve hizmet firmaları için inovasyonu değerli kılmaktadır. Ancak hizmet sektöründe inovasyon, hizmetlerin kendine özgü özelliklerinden dolayı imalat sektöründe yapılan inovasyona göre farklı özelliklere taşımaktadır.Hizmet sektöründe yer alan lojistik de hizmetlerdeki gelişmelerden olumlu olarak etkilenmiştir. Küreselleşme ile birlikte ticaretin gelişmesi, tedarik zincirinin tüm dünya ülkelerine genişlemesine, hammadde ve ürünlerin uzak mesafeler arasında alınmasına ve satılmasına neden olmaktadır. Hammadde ve ürünlerin uzak mesafeler arasında taşınması güçlü lojistik yapılar gerektirmekte ve böylece lojistik sektörü hızla büyümektedir. Türkiye, gelişmiş ülkelere ve büyük pazarlara yakınlığı, hızla gelişmekte olan ekonomisi ve nüfus gücüyle lojistik açıdan yüksek bir potansiyele ve önemli bir avantaja sahiptir. Türk lojistik firmaları hizmetlerini geliştirmek ve uluslararası alanda rekabet edebilmek için inovasyon yapmayı bir strateji olarak benimsemek durumundadırlar.Bu çalışmada, Avrupa Topluluğu İstatistik Ofisi (Eurostat)'nin liderliğinde belli aralıklarla yapılan ve Türkiye'de Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) tarafından 2008?2010 yıllarında uygulanan Topluluk İnovasyon Anketi kullanılmıştır. Topluluk İnovasyon Anketi, uluslararası düzeyde kabul görmesine ve pek çok çalışmada kullanılmasına rağmen Türkiye'de anketin kullanıldığı az sayıda çalışma bulunmaktadır.Anket verileri analiz edilerek, inovasyon performansına etki eden değişkenler ve önem dereceleri tespit edilmiş; yine inovasyon türüne göre de inovasyon yapmaya etki eden değişkenler ortaya konmuştur. Buradan elde edilen çıkarımlarla Türk lojistik firmalarına inovasyon yapmaları ile ilgili strateji önerilerinde bulunulmuştur. ABSTRACTInnovation, which is the key element for development and progress in today?s knowledge-based societies, becomes an important tool to provide a sustainable competitive advantage and survive.The importance of service sector, which was neglected in the past, has increased and now service sector is a big portion of economies of countries. The improvements make competitiveness increased in service sector and it makes innovation valued for service companies. But, though innovation in service sector has unique characteristics, it differentiates from innovation in manufacture.Logistics of service sector also gained some advantages from improvements of service sector. As a result of growing of transactions along with globalization, supply chain has contained all the countries, raw materials and products have exchanged between long distances. It requires having powerful logistics structures to transport raw materials and products between long distances. And these requirements make logistics sector growth very fast. Being close to developed countries and big markets with the growing economy and man power, Turkey has high potential and advantage in accordance with logistics. Turkish logistics firms must use innovation as a strategy to improve their services and compete with other companies in the global market.In this study, the Community Innovation Surveys which were conducted between years 2008?2010 by Turkstat as a part of study lead by Eurostat were used. Although it is used and validated by many countries, there are a few studies in Turkey.By analyzing survey data, variables and their importance were determined according to their performance on innovation. In addition to this, variables which effect conducting innovation were stated considering innovation types. Using the results of this study, some advices are proposed about strategies on conducting innovation to Turkish logistics firms.
Collections