6415 sayılı Terörizmin Finansmanının Önlenmesi Hakkında Kanun'da gösterilen terörizmin finansmanı suçu
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Terörizmin küresel bir tehdit hale gelmesi sonucunda, bu sorunu bertaraf etmek için uluslararası işbirliğini şart koşan birtakım çözüm önerileri ortaya çıkmaya başlamıştır. Bunlardan biri, terör örgütlerinin faaliyetlerini devam ettirmeleri için ihtiyaç duydukları finansal desteğin kesilmesini sağlamaya yönelik, hukuki anlamda terörizmin finansmanı suçu düzenlemelerinin boy göstermeye başlamasıdır. 9 Aralık 1999 tarihinde BM (Birleşmiş Milletler/United Nations) nezdinde hazırlanan `Terörizmin Finansmanının Önlenmesine Dair Uluslararası Sözleşme'nin taraf devletlerce imzalanmasını müteakiben ülke mevzuatlarında terörizmin finansmanı suçu düzenlenmiş ve bağımsız bir suç olarak hukuk sistemlerinde yerini almaya başlamıştır. BM Sözleşmesi'nin hazırlanmasını takip eden süreçte gerçekleşen 11 Eylül saldırıları, BM Güvenlik Konseyi'nin bağlayıcı olan 28 Eylül 2001 tarihli 1373 sayılı Kararı, FATF (Mali Eylem Görev Gücü/Financial Action Task Force) münhasıran terörizmin finansmanıyla mücadeleye yönelik olarak yayınlamış olduğu Tavsiyeler, terörizmin uluslararası bir hal alması ile birlikte konuya müdahil olmuş diğer uluslararası kuruluş ve girişimlerin çalışmaları, ülkelerin BM Sözleşmesi'ne taraf olmalarını ve terörizmin finansmanı suçunu bağımsız bir suç olarak ulusalmevzuatlarında düzenlemelerini hızlandırmıştır. Ülkemizde terörizmin finansmanı suçu 29.06.2006 tarihli ve 5532 sayılı Kanunun 7'nci maddesi ile 3713 sayılı TMK'nınMülga8'inci maddesinde ilk defa mevzuatımıza girmiştir. Anılan suç 6415 sayılı Terörizmin Finansmanının Önlenmesi Hakkında Kanun ile yeniden düzenlenmiş ve 16.02.2013tarihlive 28561 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.Terörizmin finansmanı suçu, gerek küresel anlamda gerekse mevzuatımız açısından hukuk sistemine yeni giren suç tiplerinden birisidir. Terörizmin finansmanı ilgili düzenlemeler, ulusal ve uluslararası alanda son derece yakın zamanlarda gündeme gelmiş ve önemi yeni yeni anlaşılmaya başlanmıştır. Uluslararası alanda kronolojik olarak sadece son 10 yılda gündeme gelen terörizmin finansmanı suçu düzenlemeleri, terörizmin uluslararası bir hal alması sebebiyle hızlı bir şekilde ülke mevzuatlarına dâhil olmuştur.Mevzuatımız açısından oldukça yeni olan terörizmin finansmanı suçuna düzenlemenin uluslararası yükümlülükleri karşılayıp karşılamadığı, sözleşmedeki düzenlemelerle uyumlu olup olmadığı ve uygulamada sıkıntılar yaşanıp yaşanmadığı konularının ele alınması gerekli görülmüştür. Çalışmanın konusunu; terörizmin finansmanı suçunun BM Terörizmin Finansmanının Önlenmesi Hakkında Sözleşme dikkate alınarak ele alınması, yardım ve terörizmin finansman suçunun kapsamının tartışılması, suçun maddi, manevi unsurları, konusu ve suçun işleniş biçimlerine değinilerek, anılan suçun ülkemizde uygulanışı oluşturmaktadır. Due to the fact that terrorism has become an emerging global threat, someproposals stipulating international cooperation have been developed for the purposeof eliminating this issue. One of them is to criminalize terrorist financing offence indomestic and international legislations in order to ensure prevention of financialsupport needed by terrorist organizations to maintain their activities. After the StateParties signed `International Convention for the Suppression of the Financing ofTerrorism` adopted by the General Assembly of the United Nations in resolution54/109 of 9 December 1999, they have criminalized terrorist financing offence intheir legislations and it has been placed in law systems as an independent offence.September 11 attacks happened after adoption UN Convention; UNSC ResolutionNo.1373 adopted on 28 September 2001; FATF Recommendations particularlyissued for fighting against terrorist financing; efforts of other internationalorganizations and initiatives involving in the issue because of the fact that terrorismhas reached international dimensions have encouraged countries to accelerate theprocess of becoming party to UN Convention and of criminalizing terrorist financingoffence independently in theirlegislations. Turkey also criminalized terroristfinancing offence for the first time in our legislation on 29.06.2006 underarticle 7 ofthe Law No.5532 replacing annulled article 8 of Anti-Terror Law No.3713 and theoffence has been established again in the Law No.6415 on the Prevention of theFinancing of Terrorism published in the Official Gazette No.28561 on16.02.2013and put into force.With regard to both global context and our legislation, the offence of thefinancing of terrorism is one of the emerging offences in law systems. Regulationsregarding the financing of terrorism have been placed in agendas domestically and atinternational level very recently, and its significance has been understood newly.Althoughtheyhaveenteredintotheagendas at internationallevelforadecade, due to thedevelopments as to international dimensions of terrorism, they have been set up incountry legislations.It is considered to be necessary to address whether recently establishedregulations on the offence of the financing of terrorism meet internationalrequirements; whether they comply with the provisions of the convention; andwhether any inconvenience occurs in implementation process. Subject matter of thestudy is composed of the followings; addressing the offence of the financing ofterrorism by taking into account the provisions of `International Convention for theSuppression of the Financing of Terrorism`; making comparison between new andformer regulations on the offence of the financing of terrorism; discussing the scopeof the offences of support and financing; analyzing the offence of the financing ofterrorism together with material and moral elements of the offence, subject of theoffence, commission types of the offence and casestudies; and application of thisoffence in our country.Keywords: Terror, Terrorism, Financing of Terror/Terrorism, United Nations(UN),Financial Action Task Force (FATF)
Collections