Savunma sanayiinde açık yenilik: Ankara'da savunma sanayiinde faaliyet gösteren KOBİ'ler üzerinde bir uygulama ve model önerisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Teknolojide meydana gelen hızlı değişim, ürünlerin ömür devirlerinin daha kısa dönemlerde gerçekleşmesine sebep olmaktadır. Dolayısıyla rekabet ortamı, küreselleşmenin etkisiyle firmaların yenilikleri ve gelişmeleri takip etmedikleri durumlarda pazarda sürdürülebilir rekabet avantajlarını kaybetmeleri ile sonuçlanabilmektedir. Günümüz şartları firmaların varlıklarını sürdürebilmeleri ve bilgi çağının gereği olan varlıklara sahip olabilmeleri maksadıyla kendilerini ve ürünlerini yeniden yapılandırmalarını zorunlu kılmaktadır. Söz konusu durum ise firmaların süreklilik arz edecek şekilde yeni ürün, yeni teknoloji adaptasyonu, yeni hizmet modeli, yeni iş modeli ve yeni pazarlama teknikleri geliştirmeleri ile sağlanır.Bu tez çalışması ile Savunma Sanayinde faaliyet gösteren KOBİ'lerin açık yenilik konusundaki mevcut durum, değerlendirmelerinin yapılması ve elde edilen veriler ışığında bir model/yol haritası oluşturulması hedeflenmiştir. Bu kapsamda oluşturulan 4 ayrı bölümlü, 46 soruluk anketin, geçerlilik ve güvenilirlik değerlendirmesi yapıldıktan sonra araştırmanın evreni olarak seçilen 160 üyesi ve 7500 çalışana sahip bulunan OSTİM bünyesinde resmi olarak teşkil edilmiş Savunma ve Havacılık Kümesi (OSSA)'nde uygulaması yapılmıştır.Yapılan çalışma neticesinde yenilik üzerine eğitimlerinin artırılması, üniversiteler ve diğer paydaşlarla olan iş birliklerinin geliştirilmesi ile var olan kamu desteklerinin artırılarak devam etmesinin gerekli olduğu sonuçlarına ulaşılmış, bu kapsamda Savunma ve Havacılık Kümesi (OSSA) için açık yenilik modeli ortaya konulmuştur. Rapid changes occurring in technology has led to the realization of products in a shorter period of life cycle. Thus, when the emerging technologies, innovations are not followed closely, the competitiveness and globalization of the market begin to show its effect on the firms, and this could result in losing their market advantage and sustainability. At this stage, firms need to consider their approach to their products and their reflection on the market, in order to maintain their presence and get the assests provided by the information age. To do so, the firms should continuesly focus on new products, new technology adaptation, new service model, new business model and also new marketing techniques.In classical approach, firms tend to use their own assets for R&D, stayed limited to their own sources and with this approach they gave their best for the business and the innovations. However, the R&D efforts done by the firms to produce or to improve products caused problems ie. in patents and in advancing new technologies with the limited resources, thus firms began to seek sharing their capabilities, sources, and also started getting help (financial, ideas, etc.) from the outsources. This definition in short means `Open innovation`. Open innovation is considered to be the power multiplier and an impact factor for the firms in the business. In this thesis, open innovation approach, perception and situational awarenwss of the SMEs functioning under the Defense Industry is studied. Readiness levels of the SMEs are studied along with the other criteria and a model for open innovation of SMEs are formed. To gather data, a 46-question survey was formed and after checking the validity and reliability of the survey form, the 160 SMEs with more than 7500 workers at diffirent positions were taken into account in OSTIM Defence and Aerospace Cluster (OSSA). 55 out of 160 SMEs turned in questionnaires. The data then analyzed and as a result of the assessment, defence and aerospace cluster results found to be innovative and promising in boosting the cooperation with universities and other stakeholders. The improvement of support from the government and the other agencies should also be taken into account. Other findings apart from the above are; increasing training on innovation, building more cooperation between universities (taking part in R&D projects), sharing ideas and taking other partners' practice into account. Finally, an open innovation model was presented for the OSTIM Defence and Aerospace Cluster (OSSA).In order to improve the competitiveness in the national and international arena, firms should produce new technologies, new products and services low costly, faster, more effectively and more efficiently, which in turn leads to not only taking internal but also the external sources, mainly practicing open innovation. Open innovation should not be considered as a paradigm, but should be encouraged by the firms and should be applied after understanding the concept.
Collections