İç girişimcilik davranışında örgüt içi sosyal ağların rolü: bilişim sektöründe bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İç girişimcilik davranışının öncülleri hakkında pek çok çalışma bulunmaklabirlikte örgüt içi sosyal ağların iç girişimcilik davranışına etkisi konusunda yazındaönemli bir boşluk bulunduğu değerlendirilmektedir. Bu boşluktan yola çıkılarak, örgütiçindeki sosyal ilişkilerin iç girişimcilik davranışına etkileri sosyal ağ analizi tekniğinin dekullanıldığı görgül bir araştırma ile ortaya konmaya çalışılmıştır.Çalışmada öncelikle, sosyal bilişsel kuram ve yapısalcı yaklaşım çerçevesinde kuramsalbilgiler verilmiş, ardından araştırma modelinde yer alan değişkenler ile iç girişimcilikarasındaki ilişkilere değinilerek araştırma soruları ve hipotezler sıralanmıştır. Araştırma,Ankara merkezli bir bilişim firmasının 130 çalışanından elde edilen verilerleyürütülmüştür. Analizler sonucunda çalışanların derece, arasındalık ve yakınlıkmerkeziliğinin iç girişimciliğin çeşitli boyutları ile etkileşim içinde bulunduğu; güven,etkinlik, temel benlik değerlendirmesi ve örgütsel kültürün çeşitli seviyelerde içgirişimciliği yordadığı belirlenmiştir. According to social cognitive theory, triad of individual, environmental andcognitive factors lay on the base of displayed behaviours. While examining theemergence of intrepreneurship behaviour, it is evaluated that individual,environmental and cognitive factors should be examined together. In this scope, tofocus on intrepreneurship core self-evaluation added to research as individualantecedent. Organizational culture, perceived trust and perceived work efficiencyadded to model as environmental antecedents and centrality measures obtained fromsocial network analysis added to model as cognitive antecedent. Additionally age,gender, education level, department, and work endurance added to model as controlvariables.It is evaluated that social relations in organizations should be examined further inorder to understand intrepreneurship, an essential factor for organizations to complywith changing conditions and sustaining competency. The research has beenconducted with the data collected from 130 employees of a Turkish IT firm founded in1996 and located in four different locations in Ankara.The data used in the research had been obtained from different resources.Control variables, intrepreneurship, core self-evaluation and organizational cultureperceptions obtained from self-answered scales; network variables (degree centrality,betweenness centrality and closeness centrality), organizational trust and perceivedwork efficiency measures are obtained from network analysis forms filled byco-workers of actors. According to results of the research different levels of positive interactionsbetween centrality measures and intrepreneurship behaviour detected. Additionally,coherent with former research results; perceived trust, work efficiency, core selfevaluation,organizational culture and education level emerged as antecedents ofintrepreneurship. According to results of the research, managers and human resourcemanagement experts who want to spread and encourage intrepreneurship processesin their organizations are recommended to consider relations between employees asan important antecedent of intrepreneurship. Together with these results supportiveorganizational culture scale adapted into Turkish.
Collections