Prelude to the narrative: Textuality and Mehmed Uzun's storytelling
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu yüksek lisans tezi Mehmed Uzun'un romanlarındaki metinselliğe odaklandı. Metin ve metinsellik Uzun'un edebi eğilimlerini belirleyen görece olarak yeni konular oldukları için metinsel soru ve tartışmalar onun poetikasını biçimlendirir. Buna ilaveten, bu tez Mehmed Uzun romanlarındaki metinsel organizasyon ile Kürt metinsel mirasının eserlerinde temsil edilmesini üzerinde durur. İlk bölüm metin ve metinsellikle ilgili bazı tartışmaları ele alır. İkinci bölüm, Uzun'un ilk romanı olan Sen'deki metinsel ve metinlerarası yapıyı tartışır. Üçüncü kısım, sözlü kültürdeki tipleme, tarz ve anlatılar ile bunların Uzun'un eserlerine etkilerini inceler. Dördüncü bölüm, iki tarihsel-biyografik romandan yola çıkarak Kürt metinselleşmenin kültürel-politik dinamikleri üzerinde durur. Beşinci bölüm ise Uzun'un Aşk Gibi Aydınlık Ölüm Gibi Karanlık romanındaki anlatının kökenine dair tartışmalar ve epik ile modern roman arasındaki ilişkiyi irdeler. Uzun ile ilgili tüm bu tartışmaları bir arada tutan şey metinlerinde müzik ve görselliğin işlenmesidir. This M.A thesis focuses on Mehmed Uzun?s textuality in his novels. The textual questions and discussions shape Mehmed Uzun?s narratives and storytelling manner since text and textuality are relatively new subjects determining his literary tendencies. Also, this thesis touches on the textual organization and representation of Kurdish cultural and textual heritage in Mehmed Uzun?s novels. The first chapter sketches the theoretical background regarding text and textuality. The second chapter investigates Uzun?s first novel You within a textual and intertextual framework. The third chapter analyzes oral types, styles, narratives and their impact on Uzun?s works. The fourth chapter tackles cultural and political dynamics of the Kurdish language and the textual development of this language by means of two biographical and historical novels by Uzun. The fifth chapter examines the relationship between the epic and the novel genres through a discussion on the origins of written and oral narratives which is found in Uzun?s Love Like Love Darkness Like Death. The use of visuality and music in the textual operations holds together the discussions on Uzun?s poetics in these chapters.
Collections