Özgül öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin okuduğunu anlama başarısında etkili olan stratejinin kısa deneysel analiz ile belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı; kısa deneysel analiz (KDA) yoluyla öğrenme güçlüğüne sahipöğrencilerin okuduğunu anlama becerilerinde, okuduğunu anlama stratejilerinden okuma öncesi, okumasırası, okuma sonrası ve birleştirilmiş okuma stratejilerden en etkili olanı belirlemek ve genişletilmişanaliz (GA) yoluyla da kısa deneysel analiz sonuçlarını kontrol etmektir.Çalışmaya İzmir ilinden, 4. sınıfa giden ve öğrenme güçlüğü tanısı almış 2 erkek 1 kız toplam 3öğrenci katılmıştır. Araştırmada tek denekli deneysel desenlerden kısa çoklu uygulama deseni vedönüşümlü sağaltımlar deseni kullanılmıştır. Araştırmada kullanılan metinler 4. Sınıf ders kitapları vedergilerinden alınmıştır. Araştırmada 22 bilgilendirici metin kullanılmıştır. Metinler Fen Bilimlerikonularından oluşmuştur.Araştırmanın bağımlı değişkeni öğrencilerin okuduğu metinlere göre cevaplaması beklenensorulara verdikleri doğru cevap sayısıdır. Araştırmanın bağımsız değişkeni uygulanan okuduğunu anlamastratejileridir. Okuma öncesinde tahmin etme, okuma sırasında not alma, okuma sonrasında özetlemestratejileri ve tüm stratejilerin uygulandığı birleştirilmiş teknik kullanılmıştır. Öğrencilerin okuduğunuanlama performansları metni anlama sorularının değerlendirilmesi ile gerçekleştirilmiştir.Araştırmada veriler 2 aşamada toplanmıştır. İlk kısımda kısa deneysel analiz yöntemiyleöğrencinin okuduğunu anlamasında en etkili olan iki sağaltım belirlenmiş, ikinci kısımda ise genişletilmişanaliz yöntemiyle kısa deneysel analiz sonucu test edilmiştir. Kısa deneysel analiz yöntemiyle okumaöncesinde tahmin etme, okuma sırasında not alma, okuma sonrasında özetleme ve birleştirilmiş teknikuygulanmıştır. Araştırmanın sonuçları grafiklerin görsel analiz şeklinde yorumlanmasıyla yapılmıştır.KDA sürecinde yapılan sağaltım oturumlarında verilerin düzeyi karşılaştırılmıştır. Oturumlarda ortayaçıkan verilerin birbirlerine göre durumu değerlendirilerek eğimi yüksek verinin olduğu sağaltımın etkiliolduğuna karar verilmiştir. Yapılan kısa deneysel analiz sonucu en etkili olduğu belirlenen iki teknik tümöğrenciler için okuma sırası not alma ve birleştirilmiş teknik olarak bulunmuştur. GA sürecinde iseuygulanan iki sağaltımın veri yollarının düzeyi ve eğimine bakılmıştır. Tüm öğrenciler için en etkiliteknik birleştirilmiş teknik olarak bulunmuştur. Sosyal geçerlilik bulgularına baktığımızda ise araştırmayakatılan öğrencilerin ebeveynlerinin okuduğunu anlama stratejilerinin uygulanması hakkında görüşlerininolumlu olduğu görülmüştür. Öğretmenlerin sosyal geçerlilik verilerine baktığımız zaman ise okuduğunuanlama stratejilerinin uygulanması hakkında görüşlerinin olumlu olduğu, aynı zamanda KDA sürecininileride uygulanmasına yönelik olumlu görüşler belirttikleri görülmüştür. This study aimed to determine which reading comprehension strategy was most effective: prereading, during-reading, post-reading or combined reading using brief experimental analysis (BEA) andto verify the BEA results by extended analysis (EA).A total of three learning disabled fourth-grade students, one female and two males, from İzmir,Turkey, participated in the study. The study used the brief multi-element design and alternating treatmentdesign, two single-subject experimental designs. The 22 informative texts used by the study were takenfrom fourth-grade textbooks and journals. The texts comprised Science topics.The study's dependent variable was the number of the students' correct answers to the questionsabout the texts. The study's independent variables were the reading comprehension strategies. Predictionbefore reading, note-taking during reading, summarization after reading and the combined techniqueusing all these strategies were used. The students' reading comprehension performance was evaluatedusing their answers to the reading comprehension questions.The study data were collected in two stages. First, the two most effective treatments in students'reading comprehension were determined using BEA. Then, the BEA results were verified using EA.Prediction before reading, note-taking during reading, summarization after reading and the combinedtechnique were subjected to BEA. The study results were interpreted through the visual analysis ofgraphs. The levels of the data were compared in the BEA sessions to determine the effectiveness of thestrategies. The BEA results determined that the during-reading and combined reading comprehensionstrategies were the most effective for all the participants. During the EA, the levels and slopes of the datafor the two reading comprehension strategies were examined, and the combined technique was found tobe most effective for all the participants. The social validity findings for the parents and teachersindicated that they both had positive views of the reading comprehension strategies. The teachers also hadpositive views about implementing BEA in the future.
Collections