Spor eğitimi alan ve almayan öğretmen adaylarının saldırganlık ve problem çözme becerilerinin karşılaştırılmalı olarak incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı; spor eğitimi alan ve almayan öğretmen adaylarının saldırganlık düzeyleri ile problem çözme becerilerini tespit etmek, saldırganlık davranışlarını çeşitli değişkenler açısından araştırarak sporun saldırganlık davranışları ve problem çözme becerileriyle olan ilişkisini tüm boyutlarıyla ortaya koyabilmektir. Araştırma betimsel çalışma yöntemiyle yapılmıştır. Araştırma grubunu 2020-2021 Eğitim-Öğretim yılı güz döneminde Necmettin Erbakan Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesinde öğrenim gören toplam 312 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak adaylara; araştırmacı tarafından hazırlanan 'Kişisel Bilgi Formu' Şahin ve ark (1993) tarafından geliştirilen 'PÇE (Problem Çözme Becerileri Algısı Ölçeği)' ölçeği ve saldırganlık durumlarının belirlenebilmesi için Buss ve Perry (1992) tarafından tasarlanan, Türkçeye uyarlaması Demirtaş Madran (2012) tarafından yapılan 'Buss-Perry Saldırganlık Ölçeği' kullanılmıştır. Elde edilen verilerin değerlendirilmesinde SPSS 22.0 paket programı kullanılmıştır. Verilerin analizinde uygun test seçimi normallik testi sonucuna göre belirlenmiş ve ölçek puanlarının çarpıklık ve basıklık değerlerinin -1/+1 aralığında olduğu görülmüş, bu nedenle analizlerde parametrik testlerin kullanılmasına karar verilmiştir. Araştırmada ölçek puanlarının birbiri ile ilişkisi Pearson korelasyon testi kullanılarak analiz edilmiştir. Ölçek puanlarının demografik özelliklere göre farklılık gösterip göstermediğini incelemek için ise 2 gruplu değişkenler için Bağımsız Gruplar t- Testi, 3 ve daha fazla gruplu değişkenler için ANOVA Testi tercih edilmiştir.Elde edilen bulgularda; öğretmen adaylarının 'Saldırganlık' düzeylerinin cinsiyet değişkenine göre, kadın katılımcıların 'Yıkıcı ve Atılganlık Saldırganlık' puan ortalamalarının erkek katılımcılara göre yüksek olduğu, 'Edilgen Saldırganlık' açısından farklılık olmadığı, yaş değişkeninde anlamlı farklılık olmadığı, öğrenim görülen bölüm değişkeninde spor eğitimi alan adayların saldırganlık toplam puan ortalamalarında anlamlı farklılık olduğu, alt boyutlarına farklılık olmadığı, sınıf, başarı ve gelir durumu, yer değişkenleri alt boyutları ve toplam puan ortalamalarında anlamlı farklılık olmadığı tespit edilmiştir. Lisans süresi değişkeninde 5 yıl ve üzeri adaylarının diğer adaylara göre toplam puanlarının az olduğu, 'Atılganlık' alt boyutunda anlamlı farklılık olmadığı, 'Yıkıcı ve Edilgen Saldırganlık' alt boyutlarında anlamlı farklılık olduğu sonucuna varılmıştır. Öğretmen adaylarının 'Problem Çözme' alt boyutları ve toplam puan ortalamalarının; cinsiyet, yaş, öğrenim görülen bölüm, sınıf, başarı ve gelir durumu, yer değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık olmadığı, lisans süresi değişkeni toplam puanlarında anlamlı farklılık olmadığı ve alt boyutlarında 'Aceleci, Kaçıngan, Değerlendirici, Kendine Güvenli ve Planlı Yaklaşım' anlamlı farklılık olmadığı, 'Düşünen Yaklaşım' alt boyutunda anlamlı farklılık bulunmuştur. Korelasyon analiz sonuçlarında; 'Saldırganlık ve problem çözme' ölçekleri toplam puanları arasındaki doğrusal ilişkide; negatif yönlü, anlamlı, zayıf ilişki ve beden eğitimi bölümünde öğrenim gören katılımcılarda; negatif yönlü, anlamlı ve orta seviyede ilişki bulunmuştur. The purpose of this research; The aim of the study is to determine the aggression levels and problem-solving skills of pre-service teachers who receive and do not receive sports education, and to reveal the relationship of sports with aggression behaviors and problem-solving skills in all dimensions by investigating aggression behaviors in terms of various variables. The research was conducted with the descriptive study method. The research group consists of 312 students studying at Necmettin Erbakan University Ahmet Keleşoğlu Faculty of Education in the fall semester of the 2020-2021 academic year.Candidates as a data collection tool; 'Personal Information Form' prepared by the researcher, 'PSI (Problem Solving Skills Perception Scale) scale developed by Şahin et al. (1993), and the scale designed by Buss and Perry (1992) to determine aggression levels, and adapted into Turkish by Demirtaş Madran (2012). The 'Buss-Perry Aggression Scale' was used. SPSS 22.0 package program was used to evaluate the obtained data. In the analysis of the data, the appropriate test selection was determined according to the results of the normality test and it was seen that the skewness and kurtosis values of the scale scores were in the range of -1/+1, therefore it was decided to use parametric tests in the analysis. In the study, the relationship between the scale scores was analyzed using the Pearson correlation test. In order to examine whether the scale scores differ according to demographic characteristics, the Independent Groups t-Test for 2-group variables and the ANOVA test for 3-group or more-grouped variables were preferred.In the findings obtained; The 'Aggression' levels of the teacher candidates according to the gender variable, the 'Destructive and Assertive Aggression' mean scores of female participants were higher than the male participants, there was no difference in terms of 'Passive Aggression', there was no significant difference in the age variable, and the aggression total of the candidates who received sports training in the variable of the department of education. It was determined that there was a significant difference in the mean score, no difference in sub-dimensions, no significant difference in class, achievement and income status, sub-dimensions of place variables and total score averages. It was concluded that the total scores of the candidates for 5 years and above in the variable of undergraduate duration were lower than the other candidates, there was no significant difference in the 'Assistence' sub-dimension, and there was a significant difference in the 'Destructive and Passive Aggression' sub-dimensions. The 'Problem Solving' sub-dimensions and total score averages of the pre-service teachers; There was no significant difference according to gender, age, department of education, class, achievement and income status, location variables, there was no significant difference in the total scores of the license duration variable, and there was no significant difference in the sub-dimensions of 'Hasty, Avoidant, Evaluative, Self-Confident and Planned Approach'. A significant difference was found in the 'Thinking Approach' sub-dimension. In the correlation analysis results; In the linear relationship between the total scores of the 'aggression and problem solving' scales; negative, significant, weak relationship and in the participants studying in the physical education department; negative, significant and moderate relationship was found.
Collections