Ortaokul öğrencilerinin bağlanma stilleri, duygu düzenleme becerileri ve narsisizm düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın temel amacı ortaokul öğrencilerinin bağlanma stilleri ve narsisizm düzeyleri arasındaki ilişkide duygu düzenleme becerilerinin aracı rolünü incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu 2019-2020 eğitim öğretim yılında öğrenim gören 8. Sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmaya 233 erkek, 268 kız olmak üzere toplam 501 öğrenci katılmıştır. Araştırmada katılımcıların kişisel bilgilerini öğrenmek için 'Kişisel Bilgi Formu', narsisizm düzeylerini ölçmek için 'Çocukluk Çağı Narsisizm Ölçeği', duygu düzenleme becerilerini ölçmek için 'Ergenler İçin Duygu Düzenleme Ölçeği' ve son olarak da bağlanma stillerini belirlemek için 'Yakın İlişkilerde Yaşantılar Envanteri-II Orta Çocukluk Dönemi Ölçeği' kullanılmıştır. Elde edilen veriler IBM SPSS Statics Programı aracılığıyla PROCESS Makrosu kullanılarak yapılmıştır. Veri analiz yöntemi olarak Pearson momentler çarpım korelasyon katsayısı ve bootstrapping yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre narsisizm ile duygu düzenleme becerilerinin ve bağlanma stillerinin alt boyutları arasında anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Bunun yanı sıra yapılan aracılık analizi sonuçlarına göre bağlanma stilinin kaygı alt boyutu ile narsisizm arasındaki ilişkide duygu düzenleme becerilerinin içsel işlevsel duygu düzenleme ve dışsal işlevsel duygu düzenleme alt boyutlarının tam aracı role sahip olduğu görülmüştür. Bağlanma stilinin kaçınan alt boyutu ile narsisizm arasındaki ilişkide duygu düzenlemenin içsel işlevsel duygu düzenleme, dışsal işlevsel duygu düzenleme ve dışsal işlevsel olmayan duygu düzenleme boyutlarının tam aracı role sahip olduğu görülmüştür.Anahtar Kelimeler: Narsisizm, bağlanma stilleri, duygu düzenleme becerileri The main purpose of this study is to examine the mediating role of emotion regulation skills in the relationship between secondary school students' attachment styles and narcissism levels.The study group of the research consists of 8th grade students studying in the 2019-2020 academic year. A total of 501 students, 233 boys and 268 girls, participated in the study.In the study, the 'Personal Information Form' to learn the personal information of the participants, the 'Childhood Narcissism Scale' to measure their level of narcissism, the 'Emotion Regulation Scale for Adolescents' to measure emotion regulation skills, and finally the' Experiences in Close Relationships Inventory-II Middle Childhood Scale to determine attachment styles were used. The data obtained were analyzed with the SPSS 25.0 package program. Pearson's moments multiplication correlation coefficient and bootstrap method were used as data analysis methods. In addition, according to the results of the mediation analysis, it was found that the internal functional emotion regulation and external functional emotion regulation sub-dimensions of emotion regulation skills had a full mediating role in the relationship between the anxiety sub-dimension of attachment style and narcissism. In the relationship between the avoidant sub-dimension of attachment style and narcissism, it was found that the internal functional emotion regulation, external functional emotion regulation, and external dysfunctional emotion regulation dimensions of emotion regulation had full mediator roles.
Collections