Öğretmen görüşlerine göre okul yöneticilerinin algı yönetim taktikleri ile öğretmenlerin işle bütünleşmelerinin örgütsel ikiyüzlülükle ilişkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, öğretmen görüşlerine göre okul yöneticilerinin algı yönetim taktikleri ve öğretmenlerin işle bütünleşmelerinin örgütsel ikiyüzlülükle ilişkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Veri toplama aracı 4 bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde demografik özelliklerin bulunduğu katılımcıların cinsiyet, medeni durum, mezuniyet durumu, branş, kıdem, çalışılan okul türü ve mezun olunan fakülte değişkenlerinin olduğu kişisel bilgi formu; ikinci bölümde öğretmenlerin işle bütünleşme düzeylerini belirleyebilmek için 17 maddeden oluşan Utrecht İşle Bütünleşme Ölçeği (UWES) kullanılmıştır. Üçüncü bölümde öğretmenlerin görüşlerine göre okul yöneticilerinin algı yönetim taktiklerini incelemek üzere 5'li likert tipinde toplam 22 maddeden oluşan Yönetici Algı Yönetimi Taktikleri Değerlendirme Ölçeği (YAYTAD) kullanılmıştır. Son bölümde ise ilişkisi araştırılan örgütsel ikiyüzlülük düzeyini ortaya koyabilmek için 3 alt boyutu bulunan, 17 maddeden oluşan örgütsel ikiyüzlülük ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubuna, 2019-2020 eğitim öğretim yılında Konya Büyükşehir merkezinde bulunan kamu okullarında görev yapan gönüllü 640 öğretmen katılmıştır. Demografik özelliklerin betimlenmesinde kategorik ikili karşılaştırmada t testi; çoklu karşılaştırmalarda ise varyans analizi yapılmıştır. Öğretmenlerin okul yöneticilerinin algı yönetim taktikleri algıları ve öğretmenlerin işle bütünleşme düzeyleri ile örgütsel ikiyüzlülük ve alt boyutları düzeyleri arasındaki ilişki, `Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Kat Sayısı Tekniği`, öğretmenlerin okul yöneticilerinin algı yönetim taktiklerini algılama düzeylerinin örgütsel ikiyüzlülük düzeyini açıklayıp açıklamadığını tespit etmek için ise regresyon analizi yapılmıştır. Ayrıca öğretmenlerin işle bütünleşme ve alt boyutları düzeylerinin örgütsel ikiyüzlülük düzeyini açıklayıp açıklamadığını ortaya çıkarmak için regresyon analizi yapılmıştır. Elde edilen bulgulara göre öğretmenlerin okul yöneticilerinin algı yönetimi taktikleri puan ortalamalarının, örgütsel ikiyüzlülük algı düzeylerini çok düşük düzeyde pozitif yönde anlamlı bir şekilde açıkladığı sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin işle bütünleşmenin zindelik ve adanma boyutlarını algılama düzeylerinin örgütsel ikiyüzlülüğü anlamlı bir şekilde açıkladığı ancak işle bütünleşmenin bütünleşme alt boyutunun ise örgütsel ikiyüzlülük değişkenliğini istatistiksel açıdan anlamlı bir şekilde açıklamadığı sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin örgütsel ikiyüzlülük algılama düzeylerinin cinsiyet, medeni durum, mezuniyet durumu, branş, kıdem ve mezun olunan fakülte değişkenlerine göre anlamlı bir şekilde farklılaşmadığı ancak öğretmenlerin örgütsel ikiyüzlülük algılama puan ortalamalarının okul türü değişkenine göre ise istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde farklılaştığı tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Algı Yönetim Taktikleri, İşle Bütünleşme, Örgütsel İkiyüzlülük. This study aims to examine the relationship between school administrators' perception management tactics and teachers' work engagement with organizational hypocrisy, according to teachers' opinions. Data Collectıon Tool consısts of 4 parts: A personal information form including demographic characteristics and the participants' gender, marital status, graduation status, branch, seniority, school type and graduated faculty variables was used in the first part; the Utrecht Work Engagement Scale (UWES) consisting of 17 items was used to determine teachers' work engagement levels in the second part. The Administrator Perception Management Tactics Evaluation Scale consisting of a total of 22 items in 5-likert type was used to examine the perception management tactics of school administrators according to teachers in the third part; and the organizational hypocrisy scale consisting of 17 items with 3 sub-dimensions was used in order to reveal the level of organizational hypocrisy in the last part. 640 volunteer teachers in working in public schools in Konya Metropolitan Center in the 2019-2020 academic year participated in the study group. One Way Anova was applied to describe the demographic characteristics; t-test was used for pairwise comparison and ANOVA (Analysis of Variance) was used for multiple comparisons. In order to determine the relationship between teachers' perceptions of school administrators' perception management tactics and teachers' work engagement levels with organizational hypocrisy and its sub-dimensions, the ''Pearson Product-Moment Correlation Coefficient Technique` was used and the regression analysis was applied to determine whether teachers' perceptions of school administrators' perception management tactics explained the level of organizational hypocrisy.In addition, regression analysis was conducted to reveal whether teachers' levels of work engagement and its sub-dimensions explained the level of organizational hypocrisy. According to the findings, it was found that the teachers' school administrators' perception management tactics score averages positively and meaningfully explains the organizational hypocrisy perception levels at a very low level. It was concluded that the levels of teachers' perception of the vitality and dedication (job excitement) dimensions of work engagement significantly explained organizational hypocrisy, but the concentration sub-dimension of work engagement did not statistically explain the variability of organizational hypocrisy. It was determined that teachers' organizational hypocrisy perception levels did not differ significantly according to gender, marital status, graduation status, branch, seniority and graduated faculty variables, but their organizational hypocrisy perception average score differed statistically according to the school type variable.Keywords: School Administrators' Perception Management Tactics, Teachers' Work Engagement, Organizational Hypocrisy.
Collections