Blok tabanlı kodlama eğitiminin ortaokul öğrencilerinin bilgi işlemsel düşünme becerileri ve kodlama öğrenimine yönelik tutumlarına etkisi: Blocky örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı blok tabanlı kodlama eğitiminin 5.sınıf kademesindeki öğrencilerinin bilgi işlemsel düşünme becerileri ve kodlamaya yönelik tutumlarına etkisinin Blocky kodlama ortamı kullanılarak incelenmesidir. Uygulama sürecin eğitim aşaması 4 hafta ve haftada 2 saat olacak şekilde planlanmıştır. Kodlama dersinde öğrencilerin bilgi işlemsel düşünme becerisi öz yeterlikleri ve kodlama öğrenmeye yönelik tutumları üzerine etkisinin araştırıldığı bu çalışmada araştırma modeli olarak karma (mixed) yöntem benimsenmiştir. Ayrıca ön test- son test kontrol gruplu tekrarlanan ölçümlerden oluşan yarı deneysel bir yöntem ile desenlenmiştir. Araştırmada nicel veriler bilgi işlemsel düşünme becerisi öz yeterlik algısı ölçeği (Gülbahar, Kert ve Kalelioğlu, 2018) ve kodlama öğrenmeye yönelik tutum ölçeği (Karaman ve Büyükalan Filiz, 2019) ile nitel veriler ise araştırmacı tarafından geliştirilen öğrenme sürecine ilişkin görüş bildirme formu ile toplanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2019-2020 eğitim öğretim yılında Aksaray ilinde bir ortaokulda 5.sınıf kademesinde öğrenim görmekte olan 38 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışma grubu belirlenirken öğrencilerin ilk kez kodlama eğitimi alıyor olmasına dikkat edilmiştir. Çalışma grubunu oluşturan öğrencilerden 20' si kız, 18' i erkektir. Toplamda 4 haftalık eğitim sürecinin sonucunda elde edilen nicel veriler IBM SPSS 20 programında ve paket programlar kullanılarak analiz edilmiştir. Nitel verilerin analizinde içerik analizi yönteminden faydalanılmıştır. Nitel veriler yüzde ve frekans değerleri ile açıklanmıştır. Yapılan analizler sonucunda öğrencilerin bilgi işlemsel düşünme becerisi öz yeterliklerinin ve kodlama öğrenmeye yönelik tutumlarının uygulama öncesi ve uygulama sonrası değerleri karşılaştırıldığında pozitif yönde bir artış gözlenmiştir. Bu artışın, bilgi işlemsel düşünme becerisi öz yeterlik ve kodlamaya öğrenmeye yönelik tutum için istatistiksel olarak anlamlı olduğu görülmüştür. Bunun yanında yorumlanan nitel veriler de bu bulguyu destekler niteliktedir. Bu çalışma, bu alan ile ilgili farklı araştırmalar üretilmesine yardımcı olabilir. Blok tabanlı kodlama eğitiminde Blocky ortamının, Bilgi İşlemsel Düşünme Becerileri Öz Yeterlik Algısı Ölçeği (BİDBÖA) ve Kodlama Eğitimine Yönelik Tutum Ölçeği (KEYTÖ) Ölçeği üzerindeki toplam etki büyüklüğünü belirlemek için eta kare değeri incelenmiştir. Bulgulara göre Blok tabanlı kodlama eğitiminde Blocky ortamının, öğrencilerin bilgi işlemsel düşünme becerileri öz yeterlik algıları ve kodlama öğrenmeye yönelik tutumları üzerinde `geniş` bir etki büyüklüğüne sahip olduğu söylenebilir. Bu çalışma, blok tabanlı kodlama ve bilgi işlemsel düşünme alanında farklı faktörler de sürece dahil edilerek yapılacak çalışmalar için yol gösterici bir çalışma olabilir.Anahtar Kelimeler: Bilgi işlemsel düşünme, blocky, kodlama, tutum The aim of this study is to examine the effect of block-based coding education on 5th grade students' computational thinking skills and attitudes towards coding using the Blocky coding environment. The training phase of the implementation process is planned as 4 weeks and 2 hours a week. In this study, in which the effect of students' computational thinking skills on their self-efficacy and attitudes towards learning coding was investigated in the coding course, mixed method was adopted as a research model. In addition, the pretest-posttest was designed with a quasi-experimental method consisting of repeated measurements with a control group. In the study, quantitative data were collected through the computational thinking skill self-efficacy perception scale (Gülbahar, Kert, & Kalelioğlu, 2018) and the attitude towards learning coding scale (Karaman & Büyükalan Filiz, 2019), and the qualitative data were collected with the opinion form about the learning process developed by the researcher. The study group of the research consists of 38 5th grade students studying at a secondary school in Aksaray in the 2019-2020 academic year. While determining the study group, attention was paid to the fact that the students were taking coding training for the first time. Among the students that make up the study group, the number of female students is 20 and the number of male students is 18. The quantitative data obtained as a result of the 4-week training process in total were analyzed using IBM SPSS 20 program and package programs. Content analysis method was used in the analysis of qualitative data. Qualitative data are explained in terms of percentage and frequency. As a result of the analysis, a positive increase was observed when the pre-application and post-application values of the students' computational thinking skills self-efficacy and attitudes towards learning coding were compared. This increase was found to be statistically significant for computational thinking skill self-efficacy and attitude towards learning coding. In addition, the qualitative data interpreted also support this finding. This study can help produce different researches in this field. In the block-based coding education, the eta squared value was examined to determine the total effect size of the Blocky environment on the Information Computational Thinking Skills Self-Efficacy Scale and the Attitude Scale for Coding Education. According to the findings, it can be said that the Blocky environment in block-based coding education has a `large` effect size on students' computational thinking skills, self-efficacy perceptions and attitudes towards learning coding. This study can be a guiding study for studies to be done in the field of block-based coding and computational thinking by including different factors in the process.Keywords: computational thinking, blocky games, coding, attitude
Collections