3. sınıf kesirler konusunda somut ve sanal manipülatif destekli öğretim uygulamalarının kavrama ve motivasyona etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırmanın amacı, 3. sınıf sayılar ve işlemler öğrenme alanının kesirler alt öğrenme alanında somut ve sanal manipülatif kullanma ve kullanmama durumunun öğrencilerin kesirleri kavrama düzeyine etkisini ve matematik dersine yönelik motivasyonlarını incelemektir. Çalışma grubunu, 2019-2020 eğitim öğretim yılında Konya ili Selçuklu ilçesinde MEB'e bağlı bir özel ilkokulun 3. sınıf düzeyinde, üç farklı şubede öğrenim gören 61 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma sorusuna yanıt aramak amacıyla, nicel araştırma yöntemlerinden olan öntest-sontestin uygulandığı, deney ve kontrol gruplarının yer aldığı yarı deneysel araştırma deseni benimsenmiştir. Araştırmanın amacına uygun olarak çalışmada, iki deney ve bir kontrol grubu olmak üzere üç grup bulunmaktadır. Uygulama dört hafta toplam 18 ders saati süren bir çalışmayı kapsamaktadır. Çalışmada; deney-1 grubu somut manipülatif destekli eğitimle, deney-2 grubu sanal manipülatif destekli eğitimle, kontrol grubunda ise matematik öğretim programında yer alan öğretim faaliyetleri uygulanarak çalışma yürütülmüştür. Araştırmada veri toplama araçları, araştırmacı tarafından geliştirilen cronbach alfa güvenirlik katsayısı 0,874 olarak hesaplanan Kesir Kavrama Testi (KKT) ve matematik dersine yönelik Balantekin ve Oksal (2014) tarafından geliştirilen İlkokul 3. ve 4. Sınıf Öğrencileri İçin Matematik Dersi Motivasyon Ölçeği (MDMÖ) kullanılmıştır. Uygulama öncesinde öntest (kavrama testi ve motivasyon ölçeği) bütün gruplara uygulanıp; uygulama sonrasında sontest (kavrama testi ve motivasyon ölçeği) bütün gruplara tekrar uygulanmıştır. Elde edilen verilerin analizinde SPSS 25,0 istatistik paket programı kullanılarak, tek faktörlü MANOVA uygulanmıştır. Araştırma bulgularına göre; manipulatif kullanımı 3. sınıf öğrencilerinin kesirleri kavramalarında istatiksel olarak anlamlı bir farklılık oluşturduğu (F(2-60) = 9,171, p<,05), ancak matematik dersi motivasyonlarında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık oluşturmadığı (F(2-60) = ,163, p>,05) tespit edilmiştir. Kavramadaki değişimin % 24'ü manipülatif kullanmaktan kaynaklandığı görülmektedir. Somut manipulatiflerin kullanıldığı deney-1 ve kontrol grubu arasında (p<,05) aynı zamanda sanal manipulatiflerin kullanıldığı deney-2 ile kontrol gruplarının kavrama puanları arasında anlamlı farklılığın (p<,05) deney grupları lehine olduğu görülmektedir. Ancak somut manipulatiflerin kullanıldığı deney-1 grubunun kavrama puanları ile sanal manipulatiflerin kullanıldığı deney-2 grubunun kavrama puanları arasında anlamlı bir farklılaşma tespit edilmemiştir. Deney-1, deney-2 ve kontrol gruplarının matematik dersi motivasyon ölçeği sontest puanlarının ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık (p>,05) görülmemiştir.Sonuç olarak, somut ve sanal manipülatif destekli matematik eğitim programının 3. sınıf öğrencilerinin kesirler konusunu kavramada istatistiksel olarak olumlu yönde etkisinin olduğu görülmüştür. Ancak, 3. sınıf öğrencilerin matematik dersi motivasyonuna olumlu bir etkisinin olmadığı tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Sınıf Eğitimi, Matematik Eğitimi, Manipülatif, Motivasyon, Kesir. The purpose of survey is to examine the effect of using and not using concrete and virtualmanipulatives in the fraction sub-learning area of the 3rd grade numbers and operationslearning area on students' understanding of fractions and their motivation towardsmathematics lesson. The study group consists of 61 students studying in three different branches at the 3rd grade level of a private primary school affiliated to the Ministry of National Education in Konya province Selçuklu district in the 2019-2020 academic year. In order to find an answer to the research question, a quantitative research method, pre-test and post-test, and a quasi-experimental research design including experimental and control groups was adopted. In accordance with the goal of the study, there are three groups in the study, two experimental and one control group. The execution comprises a study that lasts a total of 18 lesson hours for four weeks. In the study; the study was carried out with the experimental-1 group with concrete manipulative-assisted training, the experiment-2 group with virtual manipulative-assisted training, and the control group with the teaching activities in the mathematics curriculum.In the study, data collection tools, the Fraction Comprehension Test (FCT) developed by the researcher with a cronbach alpha reliability coefficient of 0,874, and the Mathematics Lesson Motivation Scale for Primary School 3rd and 4th Grade Students (MLMS) improved by Balantekin and Oksal (2014) for mathematics lessons were used. Before the execution, the pretest (comprehension test and motivation scale) was practiced to all groups; after the execution, the posttest (comprehension test and motivation scale) was applied to all groups again. One-way MANOVA was carried out in the analysis of the data obtained by using the SPSS 25,0 statistical package program. As far as the research findings; manipulative use makes a statistically significant difference in the understanding of fractions of 3rd grade students (F(2-60) = 9,171, p<,05), but it was detected that there was not statistically important difference (F(2-60)= ,163, p>,05) in motivation for mathematics lessons. It is seen that 24% of the change in comprehension is caused by using manipulative. It is seen that there is a significant difference between the experiment-1 in which concrete manipulatives are used and the control group (p<,05), and the comprehension scores of the control groups as well as between the experiment-2 using virtual manipulatives and the control group. However, there was no significant difference between the comprehension scores of the experiment-1 group in which concrete manipulatives were used and the comprehension scores of the experiment-2 group in which virtual manipulatives were used. There was not statistically significant difference (p>,05) between the mean scores of the mathematics lesson motivation scale posttest scores of the experiment-1, experiment-2 and control groups.After all, it was seen that the concrete and virtual manipulative assisted mathematics education program had a statistically positive effect on the 3rd grade students' comprehension of the subject of fractions. Nevertheless, it has been determined that it does not have a positive effect on 3rd grade students' motivation in mathematics lesson.Keywords: Primary Education, Mathematics Education, Manipulative, Motivation, Fraction.
Collections