Felsefe dersinde yaratıcı drama tekniklerinin kullanımının öğrencilerin eleştirel düşünme becerileri üzerindeki etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, 2020-2021 eğitim öğretim yılında ortaöğretimde öğrenim gören 12.sınıf öğrencileriyle seçmeli felsefe dersinde yaratıcı drama tekniklerinin kullanılmasının öğrencilerin eleştirel düşünme becerileri üzerindeki etkisini belirlemeye yönelik yürütülmüştür.Yürütülen bu araştırma, felsefe dersinde yaratıcı dramayla oluşturulan etkinliklerin kullanımının öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerini geliştirilmesinde ki etkililiğini belirlemeye yönelik öntest - sontest seçkisiz (kontrol gruplu) deneysel model olarak yürütülmüştür. Araştırma 12 deney 12 kontrol grubu ile toplam 24 kişi ile yürütülmüştür. Deney ve kontrol grubuna araştırma öncesi ve sonrası, Özdemir (2002) `Eleştirel Düşünme Becerileri Ölçeği` verilerek veriler toplanmıştır. Araştırma öncesi ön test olarak her iki gruptan ölçeği aynı anda doldurmaları istenmiş daha sonra deney grubuna hazırlanan drama planlarıyla seçmeli felsefe dersi doğrultusunda eğitimlere başlanmıştır.10 hafta (4 hafta yüz yüze, 6 hafta pandemi nedeniyle online ) süren çalışmada yaratıcı drama planları ve eleştirel düşünme becerileri ölçeği kullanılmıştır. Uygulama sonunda yine her iki gruba (deney - kontrol) eleştirel düşünme becerileri ölçeği son test olarak deney grubuna yüz yüze, kontrol grubuna ise pandemi nedeniyle online olarak verilmiştir. Eleştirel düşünme becerileri ölçeği ile ön test- son test puanları arasındaki farka bakılmıştır. Bu bağlamda öncelikle bağımlı değişken olan eleştirel düşünme beceri puanları` nın normallik ve homojenliği test edilmiştir. Normallik için çarpıklık katsayısı homojenlik için Levene's homojenlik testi kullanılmışır. Çarpıklık katsayısı -1 ile +1 arasında bulundu ve Leven'e homojenlik testi istatistiksel olarak anlamlı bulunduğundan bağımsız örneklem t testi kullanılmıştır. Bu test uygulanırken 0.05 anlamlılık düzeyi dikkate alınmıştır.Araştırma bulgularına göre, Problem cümlesi ve alt problem cümleleri doğrultusunda deney ve kontrol grubuna yönelik yapılan analiz sonucunda deney ile kontrol grubunu oluşturan öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerinin benzer olduğu ve deney grubunda yaratıcı drama etkinliklerinin kullanılmasının felsefe dersinde öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerinin gelişmesi açısından öğrencilerde olumlu bir izlenim oluştuğu görülmüştür. Ayrıca; Araştırma sonunda uygulamaya ve ileriye dönük araştırmalara yönelik önerilerde bulunulmuştur.Anahtar Kelimeler: Felsefe Dersi, Eleştirel Düşünme, Eleştirel Düşünme Becerisi, Yaratıcı Drama. This research was conducted to determine the effect of using creative drama techniques in the elective philosophy course on the students' critical thinking dexterity with 12th grade students studying in secondary education in the 2020-2021 academic year.This research was carried out as a random experimental model with a pre-post test control group to determine the effectiveness of the use of activities created with creative drama in the philosophy lesson on the development of students' critical thinking dexterity. The research was carried out with 12 experimental and 12 control groups and a total of 24 people. Before and after, Özdemir (2002) `Critical Thinking dexterity Scale` was given and data were collected. As a pre-test before the research, both groups were asked to fill in the scale at the same time, and then the training started in line with the elective philosophy course with the drama plans prepared for the experimental group. In the study, which lasted face-to-face, online for 6 weeks due to the pandemic, creative drama plans and critical thinking dexterities scale were used. The difference between the critical thinking dexterity scale and the pretest-posttest scores was examined. In this context, first of all, the normality and homogeneity of the dependent variable `critical thinking dexterity scores` were tested. Levene's homogeneity test was used for the skewness coefficient for normality and homogeneity. The skewness coefficient was discover to be between -1 and +1, and the Leven'e homogeneity test was found to be statistically significant, so the independent sample t-test was used. The significance level of 0.05 was taken into account when applying this test.According to the research findings, as a result of the analysis made for the experiment and control groups in line with the problem statement and sub-problem statements, the critical thinking dexterities of the students in the experiment and control group were similar, and the use of creative drama activities in the experimental group created a positive impression on the students in terms of the development of students' critical thinking dexterities in the philosophy course. seen. Also; At last of the research, proposals were made for application and forth studies.Keywords: Philosophy lesson, Critical Thinking, Critical Thinking dexterity, Creative Drama.
Collections