Erken ergenlik döneminde sportif eğitsel oyunların dikkat üzerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırmanın amacı, erken ergenlik döneminde sportif eğitsel oyunların dikkat üzerine etkisini incelemektir. Çalışmaya 10-14 yaşları arasında deney gurubu (50) ve kontrol gurubu (48) olmak üzere 98 öğrenci katılmıştır. Çalışmanın örneklemi Konya ilinde ortaokul kademesinde öğrenim gören bireylerden oluşmuştur. Öğrenciler kontrol gurubu ve 8 hafta boyunca dikkati geliştirmeye yönelik sportif eğitsel oyun oynayan deney gurubu olarak iki guruba ayrılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak, ortaokul öğrencileri için `Fiziksel aktivite soru formu (PAQ-C)`, `D2 dikkat testi` ve 8 hafta boyunca süren deney ve kontrol guruplarına ön test ve son test olarak `Bourdon (1955) dikkat testi` kullanılmıştır. Motorsal gelişim özelliklerini ölçmek amacıyla, dikey sıçrama, durarak uzun atlama, otur uzan, 30 sn. mekik 30 sn. şınav, 10*5 mekik koşusu, flamingo denge testleri uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler SPSS 26 paket programına aktarılmış ve istatistiksel işlemler gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmanın istatistiksel hesaplamalarında karışık ölçümlerde ANOVA ve tek yönlü ANOVA analizleri kullanılmıştır. ANOVA testleri öncesinde varsayımlar kontrol edilmiştir. İlk varsayım olan normal dağılımdır ve kontrol için basıklık ve çarpıklık değerleri kullanılmıştır. Basıklık ve çarpıklık değerlerinin -1.5 ile +1.5 aralığında olması gerekmektedir (Fidell ve ark., 2013). Elde edilen bulgular neticesinde veri setinin normal dağılım gösterdiği belirlenmiştir. Bir diğer varsayım grupların homojen dağılımları varsayımıdır. Grupların homojen dağılımları Levene's testi ile kontrol edilmektedir. Bulgular grupların homojen dağıldığını göstermektedir. Varsayımlar sonrasında bu çalışmanın analizinde karışık ölçümlerde ANOVA ve tek yönlü ANOVA analizlerinin kullanılmasına karar verilmiştir. Sonuç olarak sportif eğitsel oyunların fiziksel ve motorik gelişimde etkili olduğu belirlenmiştir. Ayrıca erken ergenlik döneminde oynatılan sportif eğitsel oyunların D2 dikkat testi ve Bourdon Dikkat testi sonuçlarına göre olumlu etkileri olduğu görülmüştür. Fiziksel aktivite ön test sonuçları normal düzeyde bulunmuştur. Günümüzdeki çocuklarda çok fazla olan dikkat seviyelerindeki eksiklik engellemek amacıyla fiziksel aktivite seviyeleri artırılmalı, çocuklara okul ortamında, sportif eğitsel oyunlara daha fazla yer verilmelidir. Öğretmenlerin, çocuklardaki dikkat gelişimini artırmak için ders programları içerisine dikkat geliştirici eğitsel oyunları ilave etmesi özellikle sınıf ve okul öncesi öğretmenlerine sportif eğitsel oyunlarla ilgili yaş guruplarına uygun hizmet içi kursları düzenlenmeli ve bu kademelere de beden eğitimi dersleri olması gerektiği önerilebilir. The aim of the study is to examine the effect of sports and educational games on attention in early adolescence. A total of 98 students, aged between 10-14, in the experimental group (50) and (48) control group participated in the study. The sample of the study consisted of individuals studying at secondary school level in Konya. The students were divided into two groups as the control group and the experimental group who played sports and educational games for 8 weeks to improve attention. In the study, `Physical activity questionnaire (PAQ-C)`, `D2 attention test` for secondary school students and `Bourdon (1955) attention test` as a pre-test and post-test for the experimental and control groups that lasted for 8 weeks were used as data collection tool in the study. . In order to measure motor development characteristics, vertical jump, standing long jump, sit and lie down, 30 sec. shuttle 30 sec. Push-ups, 10*5 shuttle run, flamingo balance tests were applied.The data obtained from the research were transferred to the SPSS 26 package program and statistical operations were performed. In the statistical calculations of this study, mixed measures ANOVA and one-way ANOVA analyzes were used. Assumptions were checked before ANOVA tests. The first assumption is the normal distribution and the kurtosis and skewness values are used for control. The kurtosis and skewness values should be between -1.5 and +1.5 (Fidell et al., 2013). As a result of the findings, it was determined that the data set showed a normal distribution. Another assumption is the homogeneous distribution of groups. The homogeneous distribution of the groups is checked with Levene's test. The findings show that the groups are homogeneously distributed. After assumptions, it was decided to use mixed measures ANOVA and one-way ANOVA analyzes in the analysis of this study.As a result, it has been determined that sportive educational games are effective in physical and motoric development. In addition, it was seen that the sportive and educational games played in early adolescence had positive effects according to the results of D2 attention test and Bourdon Attention test. Physical activity pre-test results were found to be normal. In order to prevent the lack of attention levels in today's children, physical activity levels should be increased, and sports and educational games should be given more space to children in the school environment. It can be suggested that teachers should add attention-enhancing educational games to their curriculum in order to increase attention development in children, in-service courses should be organized especially for classroom and pre-school teachers regarding sports and educational games suitable for age groups, and physical education lessons should be given to these levels.
Collections