Türkiye'de lisans düzeyinde mesleki müzik eğitimi veren kurumlardaki vurma çalgılar eğitiminin uzman görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Günümüzde Batı ülkelerinde vurma çalgılar üzerine birçok akademik, metot ve egzersize yönelik yayınlar ve araştırmalar olmasına rağmen bu durum geleneksel Türk müziği alanında bakirliğini halen korumaktadır. Vurma çalgıların metodolojik yayınlara ihtiyaç duyulmayacak kadar kolay olduğunun düşünülmesi, akademik camiada Batı müziği vurma çalgılar eğitimine ayrılan yerin Türk müziği vurma çalgılara sağlanamamış olması bu durumun nedenleri arasında sayılabilir. Bu nedenlere ek olarak eski dönemlerde Türk müziğinde vurma çalgıların hanendeler tarafından sadece usûl vurmak gayesiyle kullanılmış olması, geleneksel müziğimizin yakın bir döneme kadar meşk sistemi ile öğretiliyor olması ve akademik çalışmalarda Türk müziği vurma çalgılarla ilgili araştırmalara çok fazla yer verilmemiş olması gösterilebilir. Bu araştırmada Türkiye'de lisans düzeyinde mesleki müzik eğitimi veren kurumlardaki vurma çalgılar eğitiminin uzman görüşleri çerçevesinde incelenmesi, karşılaşmış oldukları çeşitli problemlerin ve çözüm önerilerinin değerlendirilmesi, aynı zamanda ulaşılacak sonuçlar neticesinde vurma çalgılar eğitiminin daha verimli yürütülmesine yönelik görüşlere ulaşılması hedeflenmiştir. Bu çalışmada geleneksel Türk müziği vurma çalgılarına(GTMVÇ) ilişkin literatür taraması yapılarak random yöntemiyle seçilmiş 18 farklı öğretim elemanına araştırmacı tarafından hazırlanan ve uzman görüşleri doğrultusunda kapsam geçerliği alınan yarı yapılandırılmış görüşme formu uygulanmış ve elde edilen veriler bilgisayar ortamında kategorize edilerek analiz gerçekleştirilmiştir. Çalışma neticesinde elde edilen bulgulara göre uzmanların çoğunluğunun erkek olduğu, en çok eğitimi verilen çalgının bendir olduğu, dönemlik ve haftalık ders sürelerinin yetersiz olduğu, melodik bir çalgı eğitiminin ihtiyacının hissedildiği ve bu alanda yeterli metodolojik çalışmanın yapılmadığı gibi sonuçlara ulaşılmıştır. Bu sonuçlar doğrultusunda da vurma çalgılar eğitiminin mümkün olduğunca erken yaşlarda başlaması, mesleki müzik eğitimi kurumlarında Türk müziği vurma çalgılar anasanat dallarının kurulması, geleneksel eğitim öğretim yöntemlerinin yanında yeni ve yenilikçi yöntemlerden de faydalanılması ve bu alandaki akademik araştırmalar ve metodolojik çalışmaların arttırılması gerektiği vb. önerilerde bulunulmuştur. Today, although there are plenty of papers and research on methods and exercises on percussion instruments in Western countries, this is a new subject area that has not been researched much about traditional Turkish music. The fact that percussion instruments are thought to be too easy to require methodological publications and the fact that the place reserved for Western music percussion instruments education in the academic community could not be provided for Turkish music percussion instruments can be counted among the reasons for this situation. In addition to these reasons, percussion instruments in Turkish music were used by the singers (hanendes) only for the purpose of percussion, our traditional music was taught with the meşk system until recently, and research on Turkish music percussion instruments was not included in academic studies. In this research, it was aimed to examine the percussion instruments education in institutions providing undergraduate professional music education in Türkiye in accordance with expert opinions, to evaluate the various problems they encounter and solution proposals for them, and to reach opinions on the more efficient conduct of percussion instruments education in line with the results to be achieved. In this study, a literature review on traditional Turkish music percussion instruments (GTMVÇ) was conducted, a semi-structured interview form prepared by the researcher and validated in line with expert opinions was applied to 18 different instructors selected by random sampling method, and the obtained data were categorized and analyzed on the computer. According to the findings, it has been concluded that most of the experts are male, the instrument that is taught the most is the bendir, the time allocated during the semester and the weekly lesson times are insufficient, there is a need for a melodic instrument training in the field, and there is no sufficient methodological study in this area. In line with the results obtained, it has been suggested that percussion education should start as early as possible, that departments of Turkish music percussion instruments should be established in professional music education institutions, that new and innovative methods should be used besides traditional education and teaching methods, and that academic research and methodological studies in this field should be increased.
Collections