Anne baba tutumları ile okul öncesi dönem çocuklarının problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı anne baba tutumlarının okul öncesine devam eden çocukların problem çözme becerileri ile ilişkisinin incelenmesidir. İlişkisel tarama modeli kapsamında tasarlanan araştırmanın evrenini 2019-2020 eğitim öğretim yılında Çorum il merkezindeki okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 36-72 aylık çocuklar ve 36-72 aylık çocukların anne babaları oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak `Anne Baba Tutumlarını Belirleme Anketi` ve ` Çocuklar İçin Problem Çözme Becerileri Ölçeği` kullanılmıştır. Araştırmaya katılan çocuklara ait demografik veriler yönelik sorulara frekans analiz uygulanmış, verilerin dağılımı `n` ve `%` olarak tablolarda sunulmuştur. Sonrasında, araştırmada kullanılan Problem Çözme Becerileri ve Anne-Baba tutumu ölçeklerine ait ifadelerin ortalama ve standart sapmaları değerlendirilmiştir. Kullanılan ölçeklerin güvenirliği; Cronbach's Alpha katsayısı ile değerlendirilmiştir. Problem Çözme Becerileri ve Anne-Baba tutumu ölçeklerinin demografik verilere göre farklılık gösterip göstermediği anlamlılık testleri ile analiz edilmiştir. Hangi analizin kullanılacağına karar vermeden önce, verilerin normal dağılıma uyup uymadığı Kolmogorov-Smirnov ve Shapiro-Wilk sınamaları ile değerlendirilmiştir. Problem çözme becerileri ölçeğinin normal dağılıma uyduğu belirlenmiş ve ikili karşılaştırmada Bağımsız Örneklem T testi uygulanmıştır. Normal dağılıma uymayan Anne-Baba tutumu ölçeği ve alt boyutlarına ait verilerin; analizi için ikili karşılaştırmalarda Mann Whitney U testi kullanılmıştır. Ölçekler arasındaki ilişki korelasyon testi ile değerlendirilmiştir. Anne-Baba tutumlarının problem çözme becerileri üzerindeki etkisi ise Regresyon analizi ile değerlendirilmiştir. Araştırmanın analizinde SPSS v23 istatistik programı kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre baskıcı-otoriter anne-baba tutumunun, çocukların problem çözme becerileri üzerinde negatif bir etki yarattığı, baskı ve otorite arttıkça çocuklarda çözüm üretme yeteneklerinde kayıplar yaşanacağı tespit edilmiştir. The aim of this study is to examine the relationship between parental attitudes and problem solving skills of preschool children. The universe of the research, which was designed within the scope of the relational scanning model, consists of 36-72-month-old children and parents of 36-72-month-old children attending pre-school education institutions in the city center of Çorum in the 2019-2020 academic year. In the research, `Parental Attitudes Determination Questionnaire` and `Problem Solving Skills Scale for Children` were used as data collection tools. Frequency analysis was applied to the questions regarding the demographic data of the children participating in the research, and the distribution of the data was presented in the tables as `n` and `%`. Afterwards, the mean and standard deviations of the expressions of the Problem Solving Skills and Parental Attitude scales used in the research were evaluated. The reliability of the scales used; It was evaluated with Cronbach's Alpha coefficient. Whether the Problem Solving Skills and Parental Attitude scales differ according to demographic data was analyzed with significance tests. Before deciding which analysis to use, whether the data fit the normal distribution was evaluated by Kolmogorov-Smirnov and Shapiro-Wilk tests. It was determined that the problem solving skills scale fit the normal distribution and the Independent Sample T test was applied in pairwise comparison. The data belonging to the Parental Attitude Scale and its sub-dimensions, which do not comply with the normal distribution; Mann Whitney U test was used for pairwise comparisons for analysis. The relationship between the scales was evaluated with the correlation test. The effect of parental attitudes on problem solving skills was evaluated by regression analysis. SPSS v23 statistical program was used in the analysis of the research. According to the research findings, it has been determined that the oppressive-authoritarian parental attitude has a negative effect on the problem-solving skills of the children, and as the pressure and authority increase, the children will experience a loss in their ability to produce solutions.
Collections