Yazma eser kütüphanelerinde çalışan kütüphaneciler için hizmet içi eğitimi: Bir model önerisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada Kültür ve Turizm Bakanlığına bağlı başkanlık statüsünde olan Türkiye Yazma Eserler Kurumu'nun yazma eser kütüphanelerinde çalışan kütüphanecilerin hizmet içi eğitim ihtiyaçlarını belirlemek ve bu ihtiyaçlar ışığında bir model önerisinde bulunmak amaçlanmaktadır. Bu amacı gerçekleştirmek için belgesel tarama yöntemi ve anket kullanılmıştır. Anket aracılığıyla kütüphanecilerin eğitim, yaş, cinsiyet, mesleki deneyim gibi bulguların yanı sıra hangi konularda hizmet içi eğitime gereksinim duydukları ve üniversite sırasında gördükleri eğitimin yeterli olup olmadığını öğrenmeyi amaçlanmaktadır. Anket sonucunda savunduğumuz hipotezler doğrulanmış olup, anket sonucunda elde edilen verilere göre bağlı oldukları kurumun kütüphaneciler için hizmet içi eğitim düzenlemediği, eğitim ihtiyaç analizi yapmadığı, üniversite esnasında gördükleri eğitimin yeterli olmadığı, disiplinler arası bir alan olan yazma eser kütüphaneciliği ile ilgili eğitime ihtiyaç duydukları tespit edilmiştir. En çok eğitim istedikleri konuların başında yazma eserlerin bakımı, korunması ve restorasyonu, temel düzeyde Arapça ve Farsça, Osmanlı Türkçesi, yazma eserlerde bibliyografik denetim, yazma eserlerde kataloglama ve sınıflandırma, yazma ve nadir eserlerin nitelikleri, yazma eser terminolojisi olmak üzere birçok konuda zorlandıkları tespit edilmiş olup bu konularda eğitim verilmesi gerektiği tespit edilmiştir. Bağlı oldukları kurumun bir hizmet içi eğitim yönetmeliği hazırlanması, planlı ve sürekli eğitim verilmesi ayrıca bir eğitim müdürlüğü biriminin kurulması gerektiği vurgulanmıştır. Sonuç kısmında hem kütüphanecilerin bağlı oldukları başkanlık için hem de bilgi ve belge yönetimi bölümleri için birçok öneride bulunulmuştur. In this study, it is aimed to determine the in-service training needs of librarians working in the Manuscripst Institution of Turkey which is affiliated with the Ministry of Culture and Tourism and to propose a model in the light of these needs. Documentary screening method and questionnaire were used to realize this aim. The aim of the survey is to find out findings such as education, age, gender, professional experience of the librarians as well as to understand whether the education they receive during university is sufficient. As a result of the survey, the hypotheses that we support are confirmed and it is found out according to the data obtained from the survey that the Institution does not organize in-service training for the librarians who are affiliated with, does not analyse training needs, the university education they received is insufficient and they need training related to manuscript librarianship which is an interdisciplinary field. It is determined that the main topics they have difficulties with and ask for most education are maintenance, preservation and restoration of manuscripts, basic level Arabian, Persian and Ottoman Turkish, bibliographic control of manuscripts, cataloging and classification of manuscripts, qualifications of manuscripts and rare works, manuscript terminology. It is determined that training should be provided on these issues. It is emphasized that the Institution with which they are affiliated should prepare an in-service training regulation, provide planned and continuous training and a training department should be established. In the conclusion, many suggestions are made both for the Institution with which the librarians are affiliated and for the Information and Document Management Departments of the universities.
Collections