Sosyal bilgiler öğretim programındaki öğrenme alanlarının sosyoloji ile ilişkisi üzerine bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Sosyal Bilgiler eğitiminde Sosyoloji farklı sınıf düzeylerinde ve farklı disiplinlerleilişkisi kurulan alanlardan bir tanesidir. Bu araştırmada2018-2019 eğitim-öğretimyılında uygulanmaya başlanan ve yenilenen Sosyal Bilgiler öğretim programı,program içerisindeki öğrenme alanları ve Ortaöğretim Sosyoloji öğretim programıincelenerek sosyolojinin Sosyal Bilgiler eğitimi ile ilişkisini ortaya koymakamaçlanmaktadır. Sosyal Bilgiler öğretim programı incelendiğinde sosyoloji bilimiile ilgili birçok terim ve kavramın programda bulunduğu göze çarpmaktadır. Bubahsedilen kavramlar yenilenen Sosyal Bilgiler öğretim programında öğrenmealanları içinde yer bulmuştur .Bu ilişkiyi tüm öğrenme alanları açısından ayrıntılışekilde incelemek Sosyal Bilgiler dersindeki ilişkilendirmelerin daha görünür halegelmesine katkı sağlayacaktır.Araştırmada nitel araştırma modeli olan görüngü bilim deseni kullanılmıştır. Sosyalbilgiler öğretim programındaki öğrenme alanlarının sosyoloji ile ilişkisinin bütüncülolarak ortaya çıkarılmak istenmesi araştırmayı görüngü bilim desenineyönlendirmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Nevşehir il merkezinde ve farklıköylerde sosyal bilgiler öğretmenliği yapan 18 öğretmen oluşturmaktadır. Çalışmagrubunun belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemlerinden biri olan ölçütörnekleme kullanılmıştır. Özel örnekleme, derinlemesine bir araştırma yapmak içinaraştırma kapsamında bilgi açısından zengin durumların seçilmesidir. Çalışmagrubu belirlenirken amaçlı örneklem yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada veritoplamak amacıyla yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Görüşmeformu araştırmacı tarafından ilgili literatürden faydalanılarak oluşturulmuştur.Görüşme formu 2 bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde öğretmenlerin kişiselbilgilerinin yer aldığı sorular bulunurken; ikinci bölümde öğretmenlerin sosyalbilgiler öğretim programındaki öğrenme alanlarının sosyoloji ile ilişkisine yönelikgörüşlerinin tespit edilmesine dönük hazırlanan sorular yer almaktadır. Verileraraştırmacı tarafından Haziran-Ağustos dönemi arasında yüz yüze görüşme yöntemiile toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilmişkodlanmış ve tablolar haline getirilerek yorumlanmıştır. Araştırmanın sonunda sosyalbilgiler öğretmenlerinin sosyolojinin ve sosyal bilgilerin birbirlerini tamamlayanolgular olduğunu ifade ettikleri, sosyoloji ve sosyal bilgiler dersinin birbirinibütünlediğini düşündükleri, sosyal bilgiler öğretim programında sosyolojiye yerverilmesi gerektiğini düşündükleri ve sosyal bilgiler öğretim programında sosyolojiile ilişkili öğrenme alanlarının dersin amacına yüksek düzeyde katkısı olduğunudüşündükleri görülmüştür.Anahtar Kelimeler: Sosyal Bilgiler Öğretim Programı, Öğrenme Alanı, Sosyoloji Relationship between Sociology in Social Studies education at different grade levelsand with different disciplines It is one of the established areas. In this research, in the2018-2019 academic year, The Social Studies curriculum, which was started to beimplemented and renewed, Social sciences of sociology by examining learning areasand Secondary Education Sociology curriculum. It is aimed to reveal its relationshipwith information education. Social Studies teaching When the program is examined,it is seen that many terms and concepts related to sociology are included in theprogram. is conspicuous. These mentioned concepts are renewed in Social Studiesteaching. found a place in the learning areas in the program. All learning areas toexamine the associations in the Social Studies course in detail in terms of willcontribute to its visibility. Phenomenology, which is a qualitative research model,was used in the research. Social studies reveal the relationship between the learningareas in the curriculum and sociology holistically. Desiring to be removed hasdirected the research to the phenomenology pattern. of the research The study groupconsisted of social studies teachers working in Nevşehir city centre and in differentvillages. It consists of 18 teachers. Purposeful sampling in determining the studygroup Criterion sampling, which is one of the methods, was used. Special sampling,an in-depth is the selection of information-rich situations within the scope of researchto conduct research.A purposive sampling method was used while determining the study group. data inresearch A semi-structured interview form was used to collect data. Interview form Itwas created by the researcher using the relevant literature. Interview form 2 consistsof sections. In the first part, questions about teachers' personal information whilefound; In the second part, teachers' learning in social studies curriculum prepared todetermine the views of the fields of study on the relationship between sociology andsociology. questions are included. The data were collected by the researcher betweenJune and August. collected by face-to-face interview method. The obtained data wereanalyzed by the content analysis method. were coded and interpreted by turning intotables. At the end of the research, the social phenomena of sociology and socialstudies complement each other. They stated that sociology and social studies coursescomplement each other. They think that sociology should be included in the socialstudies curriculum. thought and learning areas related to sociology in the socialstudies curriculum. It was seen that they thought that they contributed to the purposeof the course at a high level.Keywords: Social Studies Curriculum, Learning Area, Sociology
Collections